Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntetthet telt


Helene_

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har noen gode tips til å teste vanntetthet på et telt? (Utover å sette opp teltet i hagen, da jeg ikke har hage kommer jeg ikke langt )

Arket som lå ved teltet (Fjellsport Norge Vassfaret v2) sier 3000/2000, noe jeg regner med er 3000 mm vannsøyle på ytterteltet, og 2000 mm vannsøyle på innerteltet.

Det regnet godt i marka igår, slik at teltet sto oppe i ca 5-6 timer regn uten at dette hadde begynt å dryppe igjennom ytterteltet. (Vi pakket sammen etter dette)

Da sjansen er stor for at vi vil havne i en situasjon vi ikke kan pakke sammen og dra hjem ved regnvær, vil jeg gjerne finne ut om vi lett kan holde oss i innerteltet en dag eller 2 i regnvær uten at vi blir våte/fuktige?

Takk for tips :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om teltet tåler 3000, 4000 eller 5000mm vannsøyle betyr vanligvis ingen ting. Uansett så taler det vanlig regnvær i flere døyn uten at vannet trenger gjennom duken. Det er som oftest sømmer og glidelåser som lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 8)

Tenkte litt på dette igår kveld i forbindelse med planleggingen, og vi skal gå over alle sømmer (selv om de allerede er teipet) med ekstra teip/ducttape før vi skal tilbringe noen dager på hardangervidda i august.

Teltet var ikke lekk i helgen, men jeg pøser heller på med litt ekstra sikring i forkant istedenfor å våkne opp i våt sovepose en morgen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Regner med at dere luftet og tørket teltet før dere pakket det ned etter prøveoppsettingen i helgen?

En grunn til at det kan bli fuktig/vått i innertelt; er dersom man pakker teltet ned etter regnvær uten å ha fått tørket teltet,

så vil fuktigheten "vandre" fra yttertelt til innertelt.

Dette er selvfølgelig vanskelig å unngå dersom man bryter leir under/etter regnvær for å komme seg videre til neste mål/sted.

For at ikke fuktigheten ikke skal vandre over til andre ting i sekken kan det være lurt med en vanntett pakkpose til teltet, evt. til øvrig utstyr.

Når det gjelder vannsøyle blir dette målt på denne måten:

Måles i stoffets egenskap til å stå imot vanngjennomtregning pr. cm².

Tenk deg et gjennomsiktig rør med åpning i begge ender. Sett den ene enden mot duken/stoffet. Fyll så røret med vann til det begynner å piple vann igjennom stoffet.

En vannsøyle på 3.000 betyr at vanngjennomgang ikke skjer før vanntrykket er over 3 meter pr. cm².

For et sammenligningsgrunnlag har f.eks. GoreTex ProShell en vannsøyle på 28.000, Bergans Dermizax har en vannsøyle på 20.000 om jeg ikke husker feil. Mitt telt har en vannsøyle på 4.000 (Hilleberg Jannu med duk Kerlon 1200)

Normalt regnes over 2.000 som vanntett mot regn.

Så en vannsøyle på 3.000 er helt greit, og ved jevnlig impregnering og et ikke for gammelt telt vil det nok holde for Hardangerviddaturen din og en rekke turer til.

Edit: Enig med Lompa. Ikke ducttape sømmer. Ha evt. med det på turen for taping av revner, "verste fall"tilfelle o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :?:

Tenkte litt på dette igår kveld i forbindelse med planleggingen, og vi skal gå over alle sømmer (selv om de allerede er teipet) med ekstra teip/ducttape før vi skal tilbringe noen dager på hardangervidda i august.

Teltet var ikke lekk i helgen, men jeg pøser heller på med litt ekstra sikring i forkant istedenfor å våkne opp i våt sovepose en morgen :)

Jeg ville slett ikke tape med ducttape på sømmene. Det kommer til å bli et griseri når du skal brette teltet og tapen begynner å gli litt. Støv og skitt vil sitte i limet og du kommer til å angre..

Har du et normalt telt som har tålt en femtimers regnskur er det mer enn bra nok for en tur på vidda sommerstid. Det verste du kan oppnå er noen få dråper i teltet hvis du er max uheldig.

En ting det kan være lurt å tenke på er å slakke bardunene litt om dagen hvis teltet skal stå flere dager på samme sted. Hvis teltet har vært vått og det kommer solskinn vil duken stå som et trommeskinn når den tørker. Det kan gi ekstra belastning på sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet ble pakket sammen i våt tilstand da vi skulle hjem på søndagen og det blir noe vanskelig å tørke et telt når det bøtter ned ute :?: Så fort vi kom hjem hang vi naturligvis opp teltet igjen så det fikk tørket, før vi pakket det ned igjen til neste tur.

Vi har brukt teltet helgene siden vi fikk det, men denne helgen var første med regn. Det er vel også sannsynlig at vi vil oppleve regn på vidda i august, vestlandet er vel ikke den tørreste landsdelen.

Takk for tips and ducttape lompa, da dropper jeg det i sin helhet inntil vi evt må reparere rifter o.l i fremtiden.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan lage din egen seamsealer for sømmer osv, men det dunster bra bensin.

metoden er prøvd på sømmer og selvlagd pakksekk til trekkhundslede og det funker.

metoden består i å blande bensin og vanlig silikon, blandes godt til passe tykkelse og påføres med pensel.

MÅ UTFØRES UTE og uten antennelseskilder.

bensinen fordamper hovedsaklig innen 30minutter, men tekstilet\silikonet bør få lov til å tørke natta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet ble pakket sammen i våt tilstand da vi skulle hjem på søndagen og det blir noe vanskelig å tørke et telt når det bøtter ned ute :D Så fort vi kom hjem hang vi naturligvis opp teltet igjen så det fikk tørket, før vi pakket det ned igjen til neste tur.

Vi har brukt teltet helgene siden vi fikk det, men denne helgen var første med regn. Det er vel også sannsynlig at vi vil oppleve regn på vidda i august, vestlandet er vel ikke den tørreste landsdelen.

Takk for tips and ducttape lompa, da dropper jeg det i sin helhet inntil vi evt må reparere rifter o.l i fremtiden.

:)

Det er vanlig at man må tørke når man kommer hjem. Det er en del av turen... :) Også på tørre dager må teltet henges opp når man kommer hjem. Det er fukt mot bakken, litt kondens osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.