Gå til innhold
  • Bli medlem

Bamse i Nordland


Anbefalte innlegg

Annonse

Hørt om utrykket ulv-ulv:)

Såg en fin sak i VG i går om saken:

Der var det en bedrevitende journalist som satte et kritiskt blikk på at det kunne være jerv og ikke bjørn som ekteparet hevdet. Men desverre for den bedrevitende journalisten klarte hun å påstå i sin billedtekst at bildet var av en jerv som spiste på en hare. Det som var snodig var at haren var rødfarget, hadde lange bein med klover på.

Kanskje greit å holde kjeft når en ikke kan noe selv!

Skal bli spennede å se om ordførerens granskning vil komme frem til noe mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på denne detaljen?

Utdrag fra nettavisen:

"De to var på tur i Beiardalen da de plutselig ble oppmerksom på bjørnene, og varslet så politiet. Bjørnene var på det tidspunktet ikke særlig nærgående."

Hvem ringer politiet når de ser noen fredlige bjørner midt i skauen?!! :D

Skulle prøvd den i Canada, så hadde du blitt tiltalt for å plage politiet med tull.

Virker på meg som hysteri. Bjørnene var sikkert bare i nærheten, spiste bær og ga sikkert blaffen i disse turgåerne. Det er slikt hysteri som gjør at vi ikke kan ha en skikkelig rovdyr-debatt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skjønte det rett, var ungene nesten like høye som mannen når de reiste seg på to. Var det fjorårsunger da? Antar binner kan gå rundt med fjorsunger, men er det vanlig med tre stykker? Alle skal jo ha mat så de klarer seg gjennom alle årstider.Bærsesongen er vel ikke begynt, med mindre bjørnene lever mest av gress og den slags. Fire stykker måtte vel ha gjort et voldsomt innhugg i saueflokkene om de foretrekker kjøtt. Tenkte bjørner likte seg best alene, og at iallefall noen av de ville forlatt mora for lengst. Eller var det årsunger..Da måtte hun vel sett på folkene som mat, ellers hadde hun ikke blitt stående der med små, forsvarløse unger. Èn foreslo at det kunne være ei binne, en voksen hanne og to unger, men jeg trodde en hanne ville være farlig for ungene og at mora ville holde de unna ham? Hadde de kadaver like i nærheten og at de sto der av den grunn, burde vel hunder ha funnet det. Kanskje. Selv ikke hunder er perfekte sporsøkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De var forstoppet.

2. De hadde ikke tid til å drite.

3.De hadde spist så lite at det ikke var noe i tarmen.

4.De var renslige og hadde gravd ned møkka.

5. Ingen har funnet dritten.

6.Noen har spist den opp.

Heller til nummer 2, jeg. På den annen side; under ekstrem stress og spenning er det noen mennesker som stadig flyr på do, og muligens gjelder det bjørner også..

Om nr 3 er aktuell, var de så utsultet at de ventet på anledning til å spise turgåerne=6 timers beleiring er ok.'Den som venter på noe godt osv'. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men at 4bjørner er der i 6-7 timer, uten at EN av dem slipper en drit på bakken er vel godt gjort?!?! :-)

At bjørner driter uten at folk finner dritten er vel ikke uvanlig heller. De driter ikke som sau eller kyr heller... :-)

At redselen deres var reell er i alle fall sikkert. De brant til og med ekstra klær. Da er man passe desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er fri fantasi. SNO har vært i området i 6 timer sammen med ekteparet uten å finne ett eneste spor. Hørte intervju med karen på NRK, og han sa at han var helt sikker på at det var bjørn. Han hadde sett den på 1 km avstand! I et annet intervju sier han at binna var fra 200 til 400 meter unna og "rimelig" stor... Når de begge hadde telefoner med kamera burde det vært et bilde å fremvise når man har holdt på i 6 timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt st.hans ble det sett ei binne med to unger i nærheten av Alta, men spor ble aldri funnet.

Her jakter de bjørn hvert år, men får den aldri. Men nå ser de den da, så de jakter nå ikke en oppdiktet bjørn. Vanskelig å finne er den tydeligvis, selv for de som kan det.

Skjønner godt at paret vil tilbake, og især om de virkelig så den. De er jo blitt kjendisløgnere og hvem vil ikke rette opp i noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått skjelven etter å ha gått på en halvdau sau som bjørnen nettopp hadde slått. Det er ganske skremmende å vite at en slagbjørn står i buskene et sted og ser på deg.. Frykten virket veldig reell i det intervjuet jeg så. Men på den annen side kan frykten også gjøre at man ser ting i skyggene...

Hvis det er en bløff burde Hålogaland teater ta kontakt for å rekruttere to habile skuespillere... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke der..

Men hva SNO hevder har ikke den helt store troverdigheten !

Vinteren 2008 nektet SNO konsekvent for at det skulle befinne seg jerv i Hemnes (Nordland). To av de lokale bøndene inviterte NRK på scootertur slik at de fikk filme jervehiet...

Det gjorde NRK Nordland.

Svaret fra SNO?

Anmeldelse av bøndene for ulovlig scooterkjøring........................................!

Ikke vet jeg om SNO den dag i dag har innrømmet at det tok feil med hesyn til jervebestanden i området.

(dette finner man ved å søke på nrk.no ,evt. ranablad)

Det er vel sånn det blir når man tegner kartet før man har sjekket terrenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke der..

Men hva SNO hevder har ikke den helt store troverdigheten !

Vinteren 2008 nektet SNO konsekvent for at det skulle befinne seg jerv i Hemnes (Nordland). To av de lokale bøndene inviterte NRK på scootertur slik at de fikk filme jervehiet...

Det gjorde NRK Nordland.

Svaret fra SNO?

Anmeldelse av bøndene for ulovlig scooterkjøring........................................!

Ikke vet jeg om SNO den dag i dag har innrømmet at det tok feil med hesyn til jervebestanden i området.

(dette finner man ved å søke på nrk.no ,evt. ranablad)

Det er vel sånn det blir når man tegner kartet før man har sjekket terrenget...

Er vel ikke helt sant dette.. Såvidt meg bekjent var det ynglingen som ble trukket i tvil.. Og den ynglingen ble vel heller ikke bevist på den omtalte (ulovlige) scooterturen med NRK Nordland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.