Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor Nordkapp?


Lyngve

Anbefalte innlegg

Nordkapp er som kjent ikke fastland og burde vel egentlig ikke bli regnet som det nordligste punktet. Møtte en syklist idag som skulle ta Norges 5 poler (inkludert Galdhøpiggen). Han hadde ikke Nordkapp på listen men istedet et fyr på fastlandet. Husker ikke navnet på fyret...

Jeg prøver nemlig å finne legitime alternativ til Nordkapp, da jeg får klaustrofobiske mareritt av å tenke på å sykle gjennom Nordkapp tunnellen, som ligger langt under havoverflaten (200m). Også med den nylige tunnell brannen i friskt minne, og det faktum at havet kan utnytte et svakt punkt i tunnellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være Slettnes Fyr du tenkte på?

Slettnes fyr er verdens nordligste fyr på fastlandet og ligger 3 km. nord for Gamvik. Fyret ligger på samme breddegrad som nordspissen av Alaska !

http://www.fyr.no/fyra/slettnes/slettnes.html

Europas nordligste fastlandspunkt heter Kinnarodden og ligger på 71 grader 8 minutter og 1 sekund nord ligger i Gamvik kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bussen gjennom de to - 2- tunellene. Det er og en lang tunell etter den undersjoiske tunellen paa Honningsvaag siden.

Ta buss da ditt liv er mye mer verdt enn dette.

Jeg syklet forovrig gjennom den 7 km lange Hoyanger tunellen i 1994 og vil ikke anbefale lange norske tuneller etter den opplevelsen. Norge er best fra utsiden.

Slettnes Fyr og Gamvik er minst to dager extra paa sykkel enn Nordkapp. Det koster minst en hundrelapp aa komme inn paa Nordkapp. Kinnarodden er sikkert gratis.

Jeg har vaert paa Vestkapp, Nordkapp og Kapp med min sykkel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordkapp har ingenting med NPL å gjøre. Nordkapp er verken det nordligste punktet på fastlandet eller på en øy. Det er rett og slett ingenting annet enn en turistfelle dyktig markedsført for å suge mest mulig penger ut av intetanende turister.

Du må selv finne ut av om det er det nordligste punkt på fastlandet eller på en øy som er målet. Hvis du velger det nordligste punkt på en øy og det er et spørsmål om hvordan man kommer dit i god stil er det egentlig umulig å sykle til en øy. Tunneller er jo en kunstig konstruksjon og om du drar over med båt eller med buss i tunnell burde være likegyldig.

Jeg hadde antageligvis valgt det nordligste punkt på fastlandet. Ellers måtte du egentlig til Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordkapp plataaet er ikke engang det nordligste punktet paa den oya (Magerøya). Et punkt noen hundre meter til vest og en fjordarm unna ved navn Knivskjellodden er det nordligste punktet.

Nordkapp ble til for rene kommersielle grunner og det for rundt 150 aar siden. Nordkapp er derfor innarbeidet som det nordligste punktet. Det hjelper heller ikke at Knivskjellodden er en heller pjuskete, unnselig odde nede ved havet. Nordkapp er en langt bedre turistattraksjon enn Knivskjellodden har potensiale til aa bli. Jeg er glad jeg sto paa Nordkapp omtrent paa dagen for 20 aar siden.

En midnatt paa Nordkapp er derfor en naturopplevelse. Spesielt etter 35 km paa sykkel fra Honningsvaag. Og jeg driter tvert i hva snobbene sier om dette. Inngangsprisen er stiv. Men opplevelsen er stor.

Det er forovrig en glimrende teltplass (fri camping) 5 km fra Honningsvaag og 30 km fra Nordkapp. Dvs paa toppen av den 300 meter stigningen fra Honningsvaag

Digresjon: En avstikker til Hammerfest er obligatorisk. Dette er en 118 km lang avstikker, t/r Skaidi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv finne ut av om det er det nordligste punkt på fastlandet eller på en øy som er målet. Hvis du velger det nordligste punkt på en øy og det er et spørsmål om hvordan man kommer dit i god stil er det egentlig umulig å sykle til en øy.

Jeg hadde antageligvis valgt det nordligste punkt på fastlandet. Ellers måtte du egentlig til Svalbard.

...og ende opp på Dronning Mauds land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og ende opp på Dronning Mauds land?

Dronning Mauds Land er et biland og således ikke en del av Kongeriket. Svalbard derimot er ikke et biland.

Uansett blir det et spørsmål om NPL'n kun skal foregå på fastlandet, øyer umiddelbart utenfor fastlandet, øyer noe lenger unna fastlandet og/eller også biland. Det er ikke måte på hva stakkars NPL'ere må forholde seg til. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også med den nylige tunnell brannen i friskt minne, og det faktum at havet kan utnytte et svakt punkt i tunnellen....

Sannsynligheten for at det skal bli brann i en undersjøisk tunnel er mikroskopisk (når skjedde det sist?!!). Legger du til at det skal skje akkurat når du er der så... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ok svein, lekkasje eller brann er vel ikke de største riskene :-)

Har nå syklet i utallige tunneler siden sist og dermed mistet litt av "redselen og klaustrofobien" (men ikke respekten) for tunneler. Hittil har jeg kun snudd i en tunnel, og det var den rett før Sunndalsøra, pga altfor mye eksos. Så da måtte jeg rundt neset og opp 250 høydemetre istedet....bare å bite i det sure eplet !!

Er nå 12 mil fra Nordkapp, men har ennå ikke bestemt meg for om jeg sykler Nordkapp tunellen eller velger Havøysund alternativet. Hvis jeg sykler tunellen er jeg fremme imorgen, hvis jeg tar hurtigruten fra Havøysund til Honningsvåg blir det 1 dag extra...

Hvis jeg velger tunnelen er jeg der på værst tenkelige tidspunkt, nemlig midt på dagen og i toppsesongen for Nordkapp. Uforsvarlig både med hensyn til kullos, svevestøv og nitrogenoksider. Kullos er tyngre enn oksygen, så det ligger sikkert massevis av det i bunnen av tunnelen, og kullos forgiftning er ikke noe å spøke med !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister og NPL'ere har ikke gratis adgang på Nordkapp, det fikk jeg erfare idag. Måtte ut med 140 spenn, men det er heldigvis litt rabattert i forhold til ordinær pris (210). På Lindesnes er det gratis for NPL'ere. Hvem eier egentlig den Nordkapp businessen? Hvis det er offentlig virksomhet, burde jaggu meg vi som har syklet (og spart miljøet) fått gratis adgang av den "rødgrønne" regjeringa (Stoltenberg og Halvorsen).

Tok forøvrig Havøysund varianten, fremtidig nasjonal turistvei, og en nytelse å sykle ut mot havet. Hurtigruten kostet 212 kr til Honningsvåg, så ikke altfor stiv pris for den "luxusen" ombord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS eier Nordkapp. Det er ille med de 140 kronene da den veien er et blodslit.

Du legger ut bilder fra Porsangen til Havoysund ? En annen fin sak med den veien er at du unngaar Skarberget tunnellen. En trang 3 km lang tunnell som visstnok skal stenges da den bryter noen dusin EU direktiver. Ny tunnell er under planlegging.

.........og det var dagens nyheter fra www.dullmen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde antageligvis valgt det nordligste punkt på fastlandet. Ellers måtte du egentlig til Svalbard.

For noe sprøyt. Knivskjelodden på Magerøya er Norges nordligste punkt - kun et lite sund skiller øya fra fastlandet. Eller mener du at øyene langs Norges kyst ikke er å betrakte som Norge? "Kolonier" som Svalbard, Dronning Mauds Land osv. regnes selvsagt ikke med. Det kan da ikke være så forbanna vanskelig å skille mellom snørr og bart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ved selvsyn sjekket at det ikke er mye som skal til før Nordkinnhalvøya med Kinnarodden ikke lenger er fastland. Kanskje 2-3 meter høyere havnivå ved Hopseidet, og så er Nordkinnhalvøya også plutselig blitt en øy på lik linje med Magerøya :(

Kanskje man også med øyer må begynne med en slags PF (sund-dybde vs skar-dybde) for å avgjøre hva som er øy og hva som er fastland :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Det er skikkelig ergelig at Norkinn ikke er en øy. Den hadde jo vært mye finere enn mange av de godkjente øyene :( Men for å være litt seriøs: særlig i Nord-Norge kan det være spørsmål om hvorvidt noe er øy eller ikke, da det er stor forskjell mellom høyvann og lavvann. Jeg vet ikke hva definisjonen er, men ut fra kjennskap til sjøkart avgjøres det kanskje etter middelvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man også med øyer må begynne med en slags PF (sund-dybde vs skar-dybde) for å avgjøre hva som er øy og hva som er fastland :roll:

Det er nok så enkelt (eller vanskeleg) at det ikkje finst noko klar grense her... Er t.d. Oksenøya i Ålesund/Skodje øy eller fastland? Kva med Lindesnes (jf. Spangereidkanalen)? Typisk ved slike sund som Dragsundet mellom Oksenøya og "fastlandet" er at nokon har gjort tiltak her antan for å stoppe vasstraum og utgraving eller (oftare) for å opne for båttrafikk. Korleis då trekkje grensa mellom øy og fastland viss det frå gammalt av kanskje var slik at sundet var tørt ved fjøre og vått ved flo? Er det ikkje like greitt å definere Lindesnes som øy ein gong for alle? Korleis skal du evt. klare å skilje mellom "kunstige" sund og "naturlege" sund? Dragsundet er knappast "naturleg" i sin noverande form...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om betydelige menneskelige inngrep må man nesten ta det med i beregningen. Hvis jeg sprenger vekk en kolle og slenger opp et hus ligger ikke huset på det antall meter over havet som den tidligere kollen lå av den grunn. På samme måte må tidligere fastland betraktes som øy dersom mennesker lager en kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om betydelige menneskelige inngrep må man nesten ta det med i beregningen. Hvis jeg sprenger vekk en kolle og slenger opp et hus ligger ikke huset på det antall meter over havet som den tidligere kollen lå av den grunn. På samme måte må tidligere fastland betraktes som øy dersom mennesker lager en kanal.

Så da må altså Syd-Sverige regnes som en øy? Sammen med Trollhätte kanal og Göta elv utgjør Göta kanal nemlig en 390 km lang vassveg tvers gjennom Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du snakker om her? Klart Dragsundet er naturlig. 50m langt og i snitt 5m dypt, passerer småbåter hele tiden.

Sjå på side 25 her :

http://www.skodje.kommune.no/diverse/1/Skodje_Naturtyperapport_2005.pdf

Korleis sundet (eller eidet?) ville ha vore i dag utan mangeårig menneskeleg påverknad er neppe godt å seie, men 5 meter djupt hadde det neppe vore...

Elles er vel Nordjylland (nord for Limfjorden) eit godt døme på at det ikkje er lett å finne ein eintydig definisjon på skiljet mellom øy og fastland. Kielkanalen veit eg lite om, men denne har vel sluser, og i så fall er vel resten av Jylland fastland?

Sør-Sverige er definitivt fastland, Göta kanal ligg jo ikkje i havnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nytt for meg at Dragsundet er utsprengt, skal jaggu meg stoppe og kikke en gang jeg passerer for å se om jeg ser spor etter hva som er sprengt. Uansett årsak er det mulig å kjøre med båt rundt Uksenøya på både flo og fjøre, dermed må det defineres som ei øy. Ser i grunn ikke relevansen med mennskelige inngrep ifht en definisjon. Hvis vi sprengte vekk 10m fra toppen av Galdhøpiggen, er høyden da 2459moh eller ville du fortsatt sagt at den var 2469? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett årsak er det mulig å kjøre med båt rundt Uksenøya på både flo og fjøre, dermed må det defineres som ei øy.

Eg er heilt samd med deg, poenget mitt var at med ein slik argumentasjon er også Lindesnes ei øy. Såleis skal ikkje spørsmålet kun vere "Hvorfor Nordkapp?", men også "Hvorfor Lindesnes?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.