Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor Nordkapp?


Lyngve

Anbefalte innlegg

On topic igjen og spm til Lyngve:

Jeg kikker litt paa din hjemmeside der du opererer med elevationgains paa mellom 750 og 1550 hver dag mellom Lyngen og Nordkapp. Hvordan faar du til det ? Mener du feet og ikke meter ?

Jeg tok samme vei i motsatt retning i 1989 og jeg synes ikke at jeg var i nerheten av 1550 meter mellom Storslett og Kaafjord. Bortsett fra Kvenangsfjellet og Hatteren var det flatt der. Har Finnmark vokst i de siste tyve aarene ? Det minner meg litt om filmen The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain (morsom film med Hugh Grant).

Jeg hadde ogsaa motvind i Langfjorden og noen timer for langt opphold der.

Ellers er reportasjene dine flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On topic igjen og spm til Lyngve:

Jeg kikker litt paa din hjemmeside der du opererer med elevationgains paa mellom 750 og 1550 hver dag mellom Lyngen og Nordkapp. Hvordan faar du til det ? Mener du feet og ikke meter ?

Jeg tok samme vei i motsatt retning i 1989 og jeg synes ikke at jeg var i nerheten av 1550 meter mellom Storslett og Kaafjord. Bortsett fra Kvenangsfjellet og Hatteren var det flatt der. Har Finnmark vokst i de siste tyve aarene ? Det minner meg litt om filmen The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain (morsom film med Hugh Grant).

Jeg hadde ogsaa motvind i Langfjorden og noen timer for langt opphold der.

Ellers er reportasjene dine flotte.

Høydemålingen er foretatt med en Suunto Metron klokke, en svært så pålitelig kilde. På denne strekningen fra Storslett til Kaafjordbotn er det 3 "pass", Kvænangsfjellet 400, Hatteren 270 samt et lite på ca 70 før Langfjorden. Det blir tilsammen 740. Og ellers i løpet av nesten 16 mil er det flere småbakker fra 10-20 høydemetere som skal forseres (bl.a. kuppert terreng både før og etter Talvik), så at dette akkumuleres opp til 1550 i løpet av 16 mil er ikke uforståelig. Husk at dette bare blir 10 m "elevation gain" per 1000 meter (dvs 1%), og bare det må jo nesten betraktes som flatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Lyngve. Jeg tviler ikke paa det du skriver og jeg gir meg. Da har jeg i det minste laert noe nytt i dag. Ergo; jeg er ikke for gammel.

Vedr. din tur: En av de fineste naturopplevelsene jeg noensinne har hatt, var fra toppen av det fjellet mellom Storslett og Lyngen om kvelden i fin sol og Lyngen som en eventyrisk fjellvegg i bakgrunnen. Lyngen omraadet gjorde et stort inntrykk paa meg. Jeg er et priviligert menneske som har opplevd Lyngen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.