Gå til innhold
  • Bli medlem

Ang. YR og pålitlighet.


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg fatter ikke at folk blir forbanna fordi været ikke blir som varslet. Det er VÆRET det er snakk om.

Og de på turisthyttene som klager på at deres varsel er for dårlig tror jeg ikke mye på. Det fins sikkert like mange ganger hvor det er meldt sol, men det ble regn. Da ringte de neppe til avisen og klaget... De ønsket vel alle sammen at varselet ligger litt på den bedre siden for å trekke turister.

I fjellet skal man alltid være forberedt på allslags vær. Jeg synes varslingene generelt er veldig gode. Mye bedre enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at YR er så gale. Stemmer jo stort sett. Bortsett fra Vestlandet der jeg bor ;)

Har lest noen DNT hyttebøker der YR kan dra det ene og andre varme stedet ;)

Litt sunt fornuft skader jo ikke fjellgåeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes yr.no gir gode varsler jeg. Man må selvfølgelig vite at det er en datamaskin som plasserer symboler slikt, det gir ofte en slags helgardering. Med ørlite lokalkunnskap så lærer man fort å lese værvarselet tilpasset de lokale forhold. Her jeg bor kan jeg stort sett fortelle deg hvordan været blir vis jeg får vite vindretning og styrke, og der synes jeg de treffer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen forklarer i hvert fall hvorfor Jotunheimen fjellstugu sliter med besøkstallene. Det er det nemlig YR.no som har ansvaret for.

For det kan jo umulig være prisene på et par tusen kroner døgnet eller den semikjipe beliggenheten rett ved hovedveien over Sognefjellet som er problemet...

Men rett skal være rett, det koster å bo på et sted hvor den norske superkjendisen Gøril Wiker er inne på driftssiden slik de gjerne skryter av. Ikke rart det blir dyrt da. Hvem pokker er forresten Gøril Wiker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg (rent teoretisk) starter Pandas værvarslingstjeneste som konsekvent hver eneste dag hevder at "i morgen blir det regnbyger, lett tåke og en god del vind i Bergen". Vil jeg da få en høyere treff-prosent enn Yr.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda skrev:

Men rett skal være rett, det koster å bo på et sted hvor den norske superkjendisen Gøril Wiker er inne på driftssiden slik de gjerne skryter av. Ikke rart det blir dyrt da. Hvem pokker er forresten Gøril Wiker

.

.

Tydligvis en kjendiskokk.

Ikke mye Real Turmat her nei.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=130333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg (rent teoretisk) starter Pandas værvarslingstjeneste som konsekvent hver eneste dag hevder at "i morgen blir det regnbyger, lett tåke og en god del vind i Bergen". Vil jeg da få en høyere treff-prosent enn Yr.no ?

Et alternativ kan være å starte Pandas værvarslingstjeneste som konsekvent melder samme vær i morgen som det vi har idag. Så vidt jeg vet får man ta en rimelig høy treffprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Artikkelen forklarer i hvert fall hvorfor Jotunheimen fjellstugu sliter med besøkstallene. Det er det nemlig YR.no som har ansvaret for.

For det kan jo umulig være prisene på et par tusen kroner døgnet eller den semikjipe beliggenheten rett ved hovedveien over Sognefjellet som er problemet...

Men rett skal være rett, det koster å bo på et sted hvor den norske superkjendisen Gøril Wiker er inne på driftssiden slik de gjerne skryter av. Ikke rart det blir dyrt da. Hvem pokker er forresten Gøril Wiker ?

Som fast gjest ved Jotunheimen fjellstue et par ganger hver sesong, synes jeg nesten at jeg må kommentere på dette.

For det første er det lenge siden Gøril Wiker drev Jotunheimen fjellstue. De siste årene er stedet drevet av en fra Lom, med to andre inne på eiersiden.

Om du synes beliggenheten er kjip, er det din subjektive mening, jeg synes beliggenheten er fin som utgangspunkt for mange flotte fjellturer både fra Leirdalen og nedover langs Sognefjellsvegen.

Prisen pr døgn er ca 1200 kr, og det inkluderer en tre- eller fireretters gourmetmiddag. (Til sammenligning er prisen for et enkeltrom på Leirvassbu ca 1000 kr).

Noen synes enkle DNT-hytter er bra, noen liker litt mer komfort og god mat; det er da bra at man har flere muligheter i fjellet? Vi ligger både i telt og på turisthytter, men innimellom er det veldig deilig å komme ned til et gourmetmåltid etter en topptur i fjellet.

Når det gjelder artikkelen er vel problemstillingen at mange avbestiller med begrunnelse i værmeldingen, noe som er litt underlig. Hvis man er mye i fjellet vet man jo at været skifter fort og at værmeldinger skal tas med en liten klype salt. Og som en annen her skrev: Fjellet er da like fint i litt regn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fast gjest ved Jotunheimen fjellstue et par ganger hver sesong, synes jeg nesten at jeg må kommentere på dette.

For det første er det lenge siden Gøril Wiker drev Jotunheimen fjellstue. De siste årene er stedet drevet av en fra Lom, med to andre inne på eiersiden.

Om du synes beliggenheten er kjip, er det din subjektive mening, jeg synes beliggenheten er fin som utgangspunkt for mange flotte fjellturer både fra Leirdalen og nedover langs Sognefjellsvegen.

Prisen pr døgn er ca 1200 kr, og det inkluderer en tre- eller fireretters gourmetmiddag. (Til sammenligning er prisen for et enkeltrom på Leirvassbu ca 1000 kr).

Noen synes enkle DNT-hytter er bra, noen liker litt mer komfort og god mat; det er da bra at man har flere muligheter i fjellet? Vi ligger både i telt og på turisthytter, men innimellom er det veldig deilig å komme ned til et gourmetmåltid etter en topptur i fjellet.

Når det gjelder artikkelen er vel problemstillingen at mange avbestiller med begrunnelse i værmeldingen, noe som er litt underlig. Hvis man er mye i fjellet vet man jo at været skifter fort og at værmeldinger skal tas med en liten klype salt. Og som en annen her skrev: Fjellet er da like fint i litt regn!

Poenget mitt er at det blir litt for enkelt å skylde på YR.no når omsetningen går ned. Jotunheimen fjellstue må som alle andre tilpasse seg markedet. Det har endret seg de siste par årene.

Ettersom det til en viss grad har blitt dårligere tider så er folk mer nøye med hva de bruker penger på. Jeg kan ikke se at det er noe med Jotunheimen fjellstue som begrunner den høye prisen. Hadde stedet ligget veldig bra til kunne jeg forstått det.

Leirvassbu har åpenbart tapt seg siden de forrige eierne drev stedet. Sist jeg bodde der fikk du både enkeltrom og gourmetmat til halv pris av det Jotunheimen fjellstue krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det blir litt for enkelt å skylde på YR.no når omsetningen går ned. Jotunheimen fjellstue må som alle andre tilpasse seg markedet. Det har endret seg de siste par årene.

Ettersom det til en viss grad har blitt dårligere tider så er folk mer nøye med hva de bruker penger på. Jeg kan ikke se at det er noe med Jotunheimen fjellstue som begrunner den høye prisen. Hadde stedet ligget veldig bra til kunne jeg forstått det.

Leirvassbu har åpenbart tapt seg siden de forrige eierne drev stedet. Sist jeg bodde der fikk du både enkeltrom og gourmetmat til halv pris av det Jotunheimen fjellstue krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkna idag til overskya/lettskya vær og tenkte jeg ville ta meg en sykkeltur. Sjekka med yr.no og der var varselet klart; det skulle bli oppholdsvær hele dagen. Så jeg slenger meg på sykkelen, og halvveis på 4mils turen så begynner det å HØLJE ned ved Ytre Enebakk. Fytti helsike måtte søke ly under et tak ved en Rimi-butikk! Og de siste 2 mila måtte jeg sykle varsomt, særlig i nedoverbakkene, for racerdekk kan lett gli på våt asfalt.

:?:P:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som gikk i fjellet før internett kom til jorden, hvordan gjorde dere det? Jeg tror mange i dag stirrer seg blind og psyker seg ned pga disse symbolene på skjermen. Står det en regndråpe der så blir mange hjemme. Men hvem tar skade av 2,3mm nedbør i døgnet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som gikk i fjellet før internett kom til jorden, hvordan gjorde dere det? Jeg tror mange i dag stirrer seg blind og psyker seg ned pga disse symbolene på skjermen. Står det en regndråpe der så blir mange hjemme. Men hvem tar skade av 2,3mm nedbør i døgnet??

Vi gikk en uke i fjellet i regn og dårlig sikt da jeg var 16 år, det er 17 år siden. Det tok 15 år før jeg forsøkte igjen. Min far burde vel spandert en ullgenser på meg, men men, gjort er gjort. Yr.no kunne kanskje ha reddet oss.

Jeg innrømmer at jeg er en hyppig gjest på yr.no rett og slett fordi jeg ikke ønsker å tilbringe en helg i fjellet med regn og tåke. Alt for ofte fører det til at jeg ikke reiser. Men jeg skal ta meg sammen :lol:

Jeg tilbrakte en tid på Beitostølen i mai, og fulgte nøye med på været både på internett og utenfor stuedøren. Stort sett så hadde Yr.no rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser den eiva, men det som slår meg er at ser man de sidene der hvert døgn er dekket med tre symboler og det er meldt litt regn kan det være mørke deprimerende skyer hele dagen. Leser man litt mer nøye og ser på "time for time!" så ser man at det kanskje er snakk om noen lokale regnbyger og at sjansen for perioder med sol i løpet av dagen kan være stor... Dette blir fort litt missvisende... I tilleg kan man glemme å se så mye på været mer en 2-3 dager fremover! Det stemmer stort sett aldri er min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra en ukestur i går, yr hadde meldt stort sett nedbør alle dager utenom én (sist torsdag).

Fasiten ble ikke noe regn alle dagene utenom én (men da kom visst alt regnet som var meldt i en og samme omgang).

Moralen blir; dra på tur, ta med klær for stort sett alle forhold. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra en ukestur i går, yr hadde meldt stort sett nedbør alle dager utenom én (sist torsdag).

Fasiten ble ikke noe regn alle dagene utenom én (men da kom visst alt regnet som var meldt i en og samme omgang).

Var det meldt bygevær disse dagene, sånn typisk utrygt for ettermiddagsbyger?

For dette blir vel vist med et regnsymbol, og altså fare for nedbør. Jeg opplever at en del leser dette som at da blir det regn den dagen. De ser regnsymbolet, og tolker det som regn, og ikke regnbyger. De fleste er vel klar over at byger kan treffe veldig forskjellig. Her hjemme har vi opplevd en uke med fare for byger og sol på varselet, og ikke fått en regndråpe. Bygene har truffet andre steder. Synes ikke at meterologen har bommet med varselet da, når det har vært en regnsky med en halv sol bak på varselet og vi ikke har fått noe regn!

Selv leser jeg alltid tekstvarselet, som er skrevet av meterologene selv. Symbolene stoler jeg aldri på alene. Ser på de med et halvt øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meldt bygevær disse dagene, sånn typisk utrygt for ettermiddagsbyger?

For dette blir vel vist med et regnsymbol, og altså fare for nedbør. Jeg opplever at en del leser dette som at da blir det regn den dagen. De ser regnsymbolet, og tolker det som regn, og ikke regnbyger. De fleste er vel klar over at byger kan treffe veldig forskjellig. Her hjemme har vi opplevd en uke med fare for byger og sol på varselet, og ikke fått en regndråpe. Bygene har truffet andre steder. Synes ikke at meterologen har bommet med varselet da, når det har vært en regnsky med en halv sol bak på varselet og vi ikke har fått noe regn!

Selv leser jeg alltid tekstvarselet, som er skrevet av meterologene selv. Symbolene stoler jeg aldri på alene. Ser på de med et halvt øye.

Hei Nils.

Kikket både på symbolvarslene (time for time/dag etter dag) og tekstvarslene. Værvarslet var at det skulle bli skyet vær den første dagen med fare for byger for deretter å bli tre dager med nedbør mesteparten av dagen. Utover dette brydde jeg meg ikke spesielt om varlingen da dette blir for usikkert.

Været var skyet men det som var meldt av regn falt, etter hva vi observerte av skylag, i andre områder enn der vi befant oss.

Jeg for min del er vesentlig mer interessert i vindforhold og temp. før jeg bekymrer meg for regn.

Vindvarslene stemte ganske godt etter hva som var meldt.

En turkamerat lanserte på denne turen uttrykket: Pinlig bris :wink:.

Vi andre mente vel at pinlig bris var noe som kunne oppstå inne i teltene, og som kunne ha svært lokale, uheldige konsekvenser.

Poenget mitt var ikke å henge ut yr, på sommerstid er været ikke spesielt avgjørende for om jeg drar på tur. På vinteren er det klart mer viktig å ha presise varsler å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.