Gå til innhold
  • Bli medlem

Ang. YR og pålitlighet.


Anbefalte innlegg

Problemet med yr.no er at det gir ett varsel for en hel dag av gangen, iallefall på langtidsvarslet (som er viktig i å planlegge lengre turer). Som nevnt før, blir det ettermiddagsbyger så er det regnsymbol. Man kan se på hvor mange mm nedbør det er spådd. Storm.no er endel bedre på dette området. Men det jeg ser på som aller best er ippc.no :D. Dette er hovedsaklig værvarselsystemet for piloter, og landets flyplasser, MEN man kan også få ut en oversikt over større områder. Disse er veldig treffsikre. Haken er at de ikke har så lang levetid (12-24 timer). Man kan også ta ut kart med værsystemer (fronter, trykksystemer osv) og høydevinder (slik at man ser hvilken vei været kommer fra).

For ture rpå mer enn 3 dager ser jeg på oversiktskartet med værsystemene og høydevindene og jetstrømmen. Dette kombinert med litt lokal geografikunnskap gjør at jeg kan i hovedtrekk spå hvordan været kommer til å bli de neste dagene. Dette er ikke vanskelig. Lavtrykk er sykloniske (tenk orkan-aktig bevegelse) og høytrykk er det motsatte. Som vann, går luft fra høyt til lavt, og fuktig luft er tyngre enn tørr luft og trekker dermed til områder med lavere lufttrykk (barometrisk trykk) enn tørr. Et tips er å at med barometer på tur :evil: . Kommer vinden fra nordlige områder blir temperaturen lavere enn når dne kommer fra sydligere breddegrader. Noen unntak finnes jo (polart høytrykk som bygger seg opp over Kola-halvøya gir stabilt, varmt vær i Norge, og sverming av bibio-flua, også kjent som russerflua).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.