Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange dager trenger man fra Tafjord til Geiranger?


karakas

Anbefalte innlegg

Sitter og planlegger en liten tur igjen, startet med overnattingsturer i fjor sommer, men var da ikke ute mer enn ei natt, og tenker å ta en litt lenger tur iløpet av Juli. Sitter og ser på kartet over Tafjord-fjella og en tur fra Tafjord til Geiranger ser spennende ut. Men er det noen som har noe info om en slik tur? Hvor mange dager trenger man, og er det mulig for en hund å klare denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fastsatt noe som helst, så er egentlig åpen for tips også på forskjellige ruter. Men slik jeg ser det så er det vel i utgangspunktet to alternativ:

- Zakariasvatn -> Kaldhusseter -> Geiranger

- Zakariasvatn -> Reindalseter -> Danskehytta -> retning mot Kaldhusseter -> Geiranger

Ett annet alternativ virker å være å gå opp før Tafjord så gå til Reindalseter -> Kaldhusseter -> Geiranger.

Formen min er i utgangspunktet bra selv om jeg kanskje ikke er så fryktelig vant med å bære en tursekk så turen bør kanskje ikke være lenger enn 3 dager, altså to overnattinger, f.eks. starte fredag ettermiddag, og avslutter søndag ettermiddag.

Men det er egentlig hunden jeg er mest skaptisk til, han begynner å dra på åra (14 år nå), og selv om han er helt gal når han er ute på tur så ser man alderen dagen derpå. Når jeg ser på hybridkartet til NTF så ser det også ut som om man må over noen "snøtopper" og da kan det kanskje blir ett problem med hund uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden gikk jeg ruten Pyttbua -> Veltdalshytta -> Reindalsseter -> Danskehytta -> Geiranger men innom topper underveis. Med en del pauser brukte jeg vel 10-12 timer fra Danskehytta til Geiranger, så det må sies å være en ganske drøy tur etter vanlig DNT-standard. I første del gikk jeg til dels "rett fram" utenfor sti.

Det er også noen svært fine teltplasser omtrent halvveis, hvis man ønsker å dele etappen i to. Ellers var det en bratt snøskavl ved skaret man må over for å komme ned i Vesteråsdalen. Denne kan være vanskelig å passere, spesielt tidlig i sesongen (juli må vel regnes som tidlig i de traktene). Ta gjerne med staver, isøks eller spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen, såvidt jeg forstår så virker det ikke å være særlig gjennomførbart med hund. Vet du om noen ruter i området hvor det er mulig å ta seg frem med hund? Når jeg ser på rutebeskrivelsene til DNT så virker det å være ett vanskelig område. Er det noen som har tips til turer som passer for hund, kanskje i området mellom Ålesund og Dombås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om hund, men området rundt Vakkerstøylen og Pyttbua kan sikkert egne seg. Jeg har også gått Øvstestølen -> Vakkerstøylen -> Reindalsseter -> Muldal. Dette er også en fin tur, men muligens drøye dagsetapper. Med tanke på snø er vel generelt også august å foretrekke framfor juli. Området rundt Danskehytta er nok spesielt utsatt. Kanskje noen andre vet mer spesifikt om snøforholdene i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.