Gå til innhold
  • Bli medlem

Gasslykten Primus "Easy Light" egnet for telt?


StianOslo

Anbefalte innlegg

I dag kjøpte jeg jeg gasslykten Primus "Easy Light" fordi jeg vil ha mulighet til å tørke klær i telt hvis det pøsregner ute. Men da jeg kom hjem og kikket litt i bruksanvisningen, sto det at den anbefales kun for utendørs bruk! Og videre: Dette gassapparatet forbruker oksygen og må kun brukes på steder med god ventilasjon.

Hele poenget med lykta er jo at jeg skal bruke det i telt for å få nok varme til å tørke klær, men har jeg kjøpt katta i sekken? Modellen jeg har er PTL 2245 med piezotenner. Såvidt meg bekjent er det tre typer gasslykter som heter "Easy Light":

1. Easy Light Duo med piezotenner

2. Easy Light med piezotenner (den jeg har)

3. Easy Light uten piezotenner

Har jeg kjøpt feil gasslykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bruke den i telt men pass på å ha lufteventilene åpne. Evt en glippe på døra.

Er jo mange som lager mat i teltet vintertid med primuser. Bare ikke bruk den som kveldslys og sovne fra den.

Kommer litt an på hvordan telt du har til tørking. De fleste telt har tørkeloft eller snorer i taket. Hvis det da ikke har lufting der blir det en del fuktig luft som står stille i toppen, ergo tar det lenger tid.

En slik lampe er bare 80-100W og det er ikke spes mye. Det vil jo tørke opp lufta litt hvis det er rått.

Skal jeg tørke noe i teltet så bruker jeg primusen.

MEn uansett er slike lykter fine leirlykter. Dog trenger man de mest i den mørke årstid og da er det ofte så kaldt at gasslykter ikke er å anbefale.

Har en slik lykt selv som er med utover sensommeren og en stund utpå høsten. Resten av året lilgger den i hylla hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nå ble jeg beroliget. Jeg har nettopp kjøpt et nytt telt: Eureka Moonshadow Duo XP og har ikke testet ut det ennå, så jeg er ikke sikker på om den har tørkemuligheter i taket. Hvis ikke kan jeg sikkert improvisere noe. En slik lykt kan vel også bruke litt for "kosens" skyld på sensommeren og høsten? :) Hvis man ikke fyrer opp med bål er det jo koselig med litt lys på leirplassen. Noen vil sikkert mene at dette er sløsing av gass, men jeg synes selv det er koselig med litt lys og varme når mørket senker seg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet lykta på balkongen og har noen spørsmål:

1. Hvor lenge skal veken brenne egentlig før man kan sette på lokket? I bruksanvisningen står det at veken skal brenne helt ned, men det tar jo veldig lang tid?

2. Det ble litt sot på i frostglasset på den ene siden? Antar at dette er helt normalt?

3. Hvor mange timer sånn ca. varer egentlig en veke før man må bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bringer fram gamle minner om den ene teltturen vi hadde i forsvaret (luftforsvaret) om vinteren på slutten av 90-tallet. Da satt jeg primusvakt i tre timer om natten i et knappetelt. Det var tider det...

Denne advarselen er jo fin, hehe: "Do not use orally." -- On a toilet bowl cleaning brush.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Det ble ikke nevnt i videoen hvor lenge en veke vil brenne, men dette finner jeg jo ut selv etterhvert. Masse ting i den videoen som ikke er nevnt i bruksanvisningen, så nok en gang: Takk!

Veka eller posen har blitt et nett av aske etter å ha brent seg til, og vil ryke som følge av støt, eller brå bevegelse. Du kan ha en slik i årevis, boks etter boks, og den kan ryke nesten med en gang.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.