Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt...


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Halloen!

Bare lurer litt på hva dere har av erfaring med telt og kvalitet. Om du tar en tur til en butikk, finner du ut at man må ut med minimum 3000kr for et fjelltelt. Og aller best er 5000kr noe man må ut med forå få et telt som holder.

Jeg kjøpte nemlig et telt til 1000kr pga prisen, og tenkte det var noe jeg ikke kunne bruke på fjellet. Men det tok jeg med for å teste, og fant ut at det holdt både storm, regn og endel snø. Teltet var kun beregnet for sommersbruk og steder som hadde lite påkjenning fra vær.

Så hva gjør og har dere folkens? For syns det er tøv å betale for mye for en ting. Men telt er noe som er kjedelig om ikke holder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Så, man kan vel kanskje trygt si at med mindre man drar på steintøffe ekspedisjoner i røft klima, så vil et telt til 1000-1500kr gjøre susen?

For et telt til 6 tusenlapper er vel ikke 6 ganger bedre enn et telt til 1 tusenlapp?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke overrasket over at et telt til en tusenlapp er mer enn bra nok. Det er nok med telt som med mye annet fjellutstyr: Det vil alltid finnes noen luringer som forsøker å skape et inntrykk at man bare MÅ ha noe dritdyrt noe. (jfr debatten hvor noen mente at man bare MÅ ha en dagstursekk til 4000 kroner).

I virkeligheten er nesten alt fjellutstyr som selges i Norge totalt overdimensjonert i forhold til det folk skal bruke det til. Mange betaler flere ganger det de trenger for et produkt de overhodet ikke har bruk for. Noen merker er fryktelig hypet gjennom svære og dyre markedsføringskampanjer og prisen blir dermed temmelig oppblåst. Egentlig er det rart at noen lar seg lure av sånt. Man trenger jo ikke være noen Einstein for å skjønne at det utstyret folk bruker i 40 minusgrader på Everest ikke er nødvendig for å gå på sommerturer i Norge.

Dersom man vet med seg selv at teltet ikke skal bæres så veldig langt og stort sett brukes om sommeren så er det aller meste bra nok. Kjøper man et greit telt av et greit merke på tilbud på en ordinær sportsbutikk så får man nesten helt sikkert det man trenger.

Jeg har bodd litt i telt under ganske kjipe og kalde forhold. Derfor har jeg også et litt avslappet forhold til hva man egentlig trenger. I Jotunheimen om sommeren ville jeg ikke hatt noe problem med å overnatte i et indianertelt til 49.50 fra nærmeste bensinstasjon. Teltet jeg faktisk bruker (det ene) er av et ukurant tøysemerke og kostet noen hundre på tilbud på G-sport. Har ennå ikke oppdaget noen begrensninger med det teltet. Lett er det også, og dønn myggtett.

Som en kuriositet kan jeg jo nevne at den russiske klatreren Anatolji Boukreev pleide å bruke et hjemmelaget firkantet stofftelt med påskeliljemønster på i Basecamp på Mount Everest i 5200 meters høyde. Det funket bra nok det, og det så morsomt ut på bilder.

Konklusjonen min er altså at debatten om hva slags telt man trenger blir ganske tøysete hvis man ikke også klart definerer hvilket bruksområde teltet skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med forrige innlegg... Det er helt feil å diskutere om utstyr holder, når man ikke vet hva den andre bruker utstyret til...

Når det gjelder telt så forfatter av tråden at du tok med deg teltet på fjellet for å teste det.... Var det høgfjellet? Var det vind? Regnet det? Snødde det? Var det mye snø? Bodde du lenge i teltet? Var dere mange? Fyrte dere primus i teltet?

Jeg har ikke så vanvittig mye turutstyr... Men det jeg har er nøye plukket ut og oftest ender jeg opp med å bruke en god del penger på akkurat det jeg kjøper.

Et sommertelt er en ting, et telt i orkan styrke på høgfjellet om vinteren er noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har bodd litt i telt under ganske kjipe og kalde forhold. Derfor har jeg også et litt avslappet forhold til hva man egentlig trenger. I Jotunheimen om sommeren ville jeg ikke hatt noe problem med å overnatte i et indianertelt til 49.50 fra nærmeste bensinstasjon.

nå setter du ting litt på spissen, ikke sant? du skal være ekstremt fjellvant før du legger ut på ukestur i fjelheimen med et indianertelt :wink:

for meg kompenserer dyrt kvalitets utstyr for manglende erfaring :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg kompenserer dyrt kvalitets utstyr for manglende erfaring :wink:

Vel... Det viktigste med alt utstyr er jo å kjenne dets styrker og svakheter og derfor kunne utnytte kapasiteten til utstyret...

Jeg er av den oppfatning av at mange tror at det er alfa omega å ha det beste og mest oppdaterte utstyret... (det er jo derfor du ser så mange folk i slalombakken med splitter ny fancy goretex dress, lowe alpine lue, dyre stilige hansker, plastsko, kule ski med de feteste teleplatene ever under den beste bindingen....

Nå skal jeg jo være litt forsiktig her, fordi noen av dem sikkert er dyktige fjellfolk, men..............

Det er ikke tvil om at utstyret er viktig når man skal på tur....

Men her misforstår endel... det er viktig å ha det riktige utstyret for nettopp den utfordringen du står overfor... Ikke å ha det beste og dyreste utstyret som finnes på markedet...

Så jeg synes det er flott at folk våger å prøve utstyr som ikke er "state of the art".... Og funker det så er det jo ingenting som er bedre. Mulig å spare seg noen tusenlapper i året da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er vel en slags utstyrsfrik. Men jeg er en av de som er blitt det av erfaring :) Grunnen til at jeg lagde denne posten var å høre andres erfaringer om akkurat telt. For jeg syns blandt utstyr til friluftliv, så er telt noe de fleste betaler mye for. Eller har betalt mye engang i tiden.

Teltet er Helsport, Beitostølen 3. Veier ca 2,6 kg. Stengene er ikke så kraftige, men holder. Det er ikke Ripstopduk, som ofte er på dyrere modeller. Og det er ganske lavt under taket, og alt for lite til 3 stykker. Men det holder fint, var ganske dårlig vær da jeg fikk prøvd det ut. Og vi lå ikke langt fra Tindeklubbhytta i Hurrungane. Så det fikk opplevd både fyring med primus, regn, snø/sludd og mye vind.

Grunnen til jeg kaller meg utsyrsfrik er at jeg liker ting som fungerer. Brukt alt for mye penger på ting som ikke har bra nok kvalitet, så om jeg kjøper et godt/dyrt produkt så er det a den grunnen. Så derfor gidder jeg ikke kjøpe telt til 2000 og opp mot 3000, når det viser seg at det ikke holder mål. Da må jeg teoretisk sett kjøpe det teltet først, og så senere kjøpe et til 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.