Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor langt pr. dag og gjennomsnittshastiget


Tuborg

Anbefalte innlegg

Noen som har noen formening om gjennomsnittshastighet på gode stier? Eks. DNT stier.

Skal gå med ca 25 kilo i 12-14 dager (Hardangervidda). Har regnet med ca 5 kmt på flatt, og 3-3,5 i bratt både opp og ned.

Når man skal gå i flere dager på rad, hva er normal lengde pr dag i kilometer?

Ute etter deres erfaringer.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg om at det varierer mye. Tenkte å høre litt med andre om deres egne erfaringer, gjerne rundt dette med de ferdig tidsmarkerte rutene. De er vel tatt utgangspunkt i en lett sekk og en gjennomsnitts vandrer? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi noen eksakt tid men jeg regner ca 3 km/t + ca 10 min. pr. 100 høydemeter på toppturer. Nedover går det endel raskere det kommer også mye ann på om det er veldig bratt eller mange/lange snøbakker å skli på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dnt stiene er ikke laget for å rusle, men uten pauser så kan man nok rusle hele veien.

Min erfaring er at på de "korte" stiene <6 timer har man akkurat tid, men på lengere stier 6< så kan det fort bli tid til å gå innom en liten knaus eller en skikkelig pause under veis.

Dette med hytte til hytte sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graden av tilrettelegging har også mye å si. Ruten Lustadvannet-Setertjønnhytta er for eksempel nesten 10 km og er oppgitt til 3 timer. Dette kan passe bra ettersom terreget er stort sett flatt og blautmyr. Turistforeningen har fått med seg at det er lagt ut sviller på hele strekningen, men ikke justert tiden. Svillestien er så flat og rett atden kan sykles, og til fots blir det som å gå langs asfaltert vei etter at svillene er belagt med asfaltpapp. Jeg gikk ruten i godt marsjtempo på i underkant av 1,5 time, dvs ca 6,5 km/t. Bilde av stien medfølger, dette går Kungsledenen høy gang.

Det går fort mye tid om man skal vade elver osv også, og hvor vanskelig dette er avgjør sesong og vær.

post-480-133474633157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder antall km pr dag, så er det veldig individuelt. Personlig så er relativt høy hastighet, 5 km/t +, kombinert med lange strekninger en dårlig kombinasjon. Føttene blir varme og svette, og det tar ikke lange tida før helvetes oldemor er i gang der nede. Tenker da på vannblemmer.

Det som gjelder for meg er å ta det med ro, og lufte beina ofte når det er varmt. Hvis jeg marsjer fra A til B, så foretrekker jeg 50/10 (min. marsj/pause).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fornuftige svar. Helt enig i at det å tråkke på i alt for lang tid øker faren både for gnagsår og muskel/sene slitasje. På min 12 dagers tur i slutten av juli har jeg tenkt til å legge inn en pause hver time. Så det med 50/10 er en god ide. Pluss en siesta sånn midt i kombinert med fiske.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på rundtur (dvs tilbake til samme stad) eller gå over vidda? Uansett ville eg lagt opp ruta med eit par "tomme" dagar i sekken. Det er deilig å kunne slappe av litt ekstra på ein plass ein likar seg. I tillegg kan det være greitt å ha litt å gå på hvis det blir dritvær eit par dagar. Då er det like kos å ligge i teltet og slappe av og evt fiske litt, som å gå og traske.

Skal sjølv traske to veker i Colorado på seinsommaren (dog mykje dagsturar på toppar, med utgangspunkt frå ein campsite/bed&breakfast/motel eller liknande, ettersom eg skal flytte meg rundt i staten ein del), og har kun lagt opp til ni dagar så langt. Kjem til å ha nokre planar i bakhand for dei øvrige dagane, men blir det dårleg vær så kan det være at det held.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på rundtur (dvs tilbake til samme stad) eller gå over vidda? Uansett ville eg lagt opp ruta med eit par "tomme" dagar i sekken. Det er deilig å kunne slappe av litt ekstra på ein plass ein likar seg. I tillegg kan det være greitt å ha litt å gå på hvis det blir dritvær eit par dagar. Då er det like kos å ligge i teltet og slappe av og evt fiske litt, som å gå og traske.

Skal sjølv traske to veker i Colorado på seinsommaren (dog mykje dagsturar på toppar, med utgangspunkt frå ein campsite/bed&breakfast/motel eller liknande, ettersom eg skal flytte meg rundt i staten ein del), og har kun lagt opp til ni dagar så langt. Kjem til å ha nokre planar i bakhand for dei øvrige dagane, men blir det dårleg vær så kan det være at det held.

Jøss, høres jo ut som en fantastisk tur! Får legge ut bilder på hjemmesiden din.. :)

Ja jeg er enig i at man burde legge opp til et par "trøkke" dager. Deilig når man finner drømmeplassen...eller som du sier at været blir helt amøbe.

Om jeg skal kunne ta en hviledag, er jeg nødt til å gå inn en dag en av strekkene. Skal nemlig møte samboer'n i Kinsarvik en satt dato.. :P

50/10 kan være ok om sekken er tung, været surt, hardt terreng, eller man har ørten mil i beina. Da har man delmål å se frem til. Ellers så er det jo sant det Rotehuet sier om å ta det etter behov. En ting som jeg selv synes er viktig på hver rast, er å inspisere bena, og få luftet dem skikkelig. Lukta hjelper kanskje også mot mygg...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke bare gå til man begynner å bli sliten, for deretter å finne et egnet sted å ta seg en hvil ?

(

Det funker greit hvis man er alene eller det er bare noen få i turfølget. Er det en skokk er det greit å ha avtalt gang- og pausetid på forhånd så sparer man MYE tid fordi man slipper alle unødvendige småpauser. Som regel kan man vente noen minutter med urinering, klesjustering og gnagsårplastring når man vet at pausen kommer til et gitt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke bare gå til man begynner å bli sliten, for deretter å finne et egnet sted å ta seg en hvil ?

selv synes jeg 50/10 regelen var litt i det snaueste laget :)

Slik gjer jeg det også... Når jeg blir sliten tar jeg meg et "5 minutt" som det kalles her jeg bor, da kan det hende det blir et 5 minutt hvert kvarter hvis terrenget er bratt og sekken er tung, eller det kan gjerne gå en time eller 2 mellom stoppene hvis terrenget er mere lettgått. Litt av vitsen med å komme seg ut på tur er for meg å slippe å følge klokka, det er det nok av på jobb og hverdags!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hatt en tur i Reisadalen. Gikk fra hytta og ned til bilen, ca 25 km. Ingen klokke, ingen faste tider og ingen km/t. Var dermed tidløs og fri i mange timer. Hadde med gps'en så alle disse opplysningene kunne jeg plukke frem når jeg kommer hjem. Det viste seg at farten var ca. 4 km/t inklusive pauser, men poenget mitt er at jeg prøver å holde fokus på selve turen og ikke på klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen formening om gjennomsnittshastighet på gode stier? Eks. DNT stier.

Skal gå med ca 25 kilo i 12-14 dager (Hardangervidda). Har regnet med ca 5 kmt på flatt, og 3-3,5 i bratt både opp og ned.

Når man skal gå i flere dager på rad, hva er normal lengde pr dag i kilometer?

Ute etter deres erfaringer.. :?

Hei,

jeg har også planer om å gå Hardangervidda i slutten av juli/begynnelsen av august. Planen var å ende opp i Kinsarvik som deg. Har du noen tips om startsted? Jeg tenkte å gå 6-8 t hver dag, med en hviledag og totalt bruke 7-8 dager. Geilo er vel et bra utgangspunkt med tanke på tiden jeg har til rådighet. Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har også planer om å gå Hardangervidda i slutten av juli/begynnelsen av august. Planen var å ende opp i Kinsarvik som deg. Har du noen tips om startsted? Jeg tenkte å gå 6-8 t hver dag, med en hviledag og totalt bruke 7-8 dager. Geilo er vel et bra utgangspunkt med tanke på tiden jeg har til rådighet. Andre tips?

Hei du!

Jeg skal gå fra Haglebu, så startsted for meg på selve Hardangervidda blir sannsynligvis Solheimsstulen.

Geilo er jo et fint startsted. Kikut eller Hakkesetstølen. Skal du krysse hele vidda, er vel Solheimstulen eller Imingfjell mer riktig. :?

Jeg regner med å ankomme ulvelilegret den 28 eller 29 juli. Ankomst Kinsarvik blir 3 eller 4 aug. Kanskje vi sees? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.