Gå til innhold
  • Bli medlem

Hastekjøp av gore tex (eller lignende) dress


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen kan hjelpe meg med tips! Jeg har vært på Sportslageret og Sportsnett og klarer ikke helt å finne det jeg ser etter. Det er mulig det rett og slett ikke finnes, og i så fall må jeg kompromisse. Jeg reiser i alle fall til Børgefjell allerede på søndag, så tiden til omfattende leteaksjoner er knapp.

Jeg leter etter helårs bukse og jakke for variert turbruk. (Hovedsaklig ski med storsekk og/eller pulk, fotturer med storsekk eller dagstursekk og diverse utflukter med barn) Det betyr 3 lags goretex eller tilsvarende i andre materialer (mest mulig vind/vanntett og pustende). Det må være solid, og ha god lufting. Jeg er avhengig av gode lommer. Jakka må ha god hette som er lett å tilpasse. Buksa må ha seler.

På 'nice to have' lista står det god do-løsning for jenter (buksa) og lite lyd. Siden det er til helårsbruk, skal det ikke være foret.

Jeg trodde at stormklaffer var et must på jakka, men ser at det er veldig lite av dette i butikkene nå. Jeg vet ikke helt om jeg liker det, men kan nok la meg overbevise.

I dag prøvde jeg en Arcteryx jakke og bukse på Sportsnett. Ankepunktet (i tillegg til pris) var først og fremst manglende lommer. Finner jeg noe som passer meg bedre?

For referansens skyld: I dag har jeg en Bergans Dermizax bukse (utgått modell tror jeg) som har fungert brukbart. Den er rett og slett fillete. Jeg har også en Hagløfs klatrejakke fra 2003 som er nesten like slitt. Har vært godt fornøyd med denne.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det bruket du beskriver er det første som faller meg inn Norrøna Trollveggen ( med gore-tex proshell, ikke dri3 ). Denne jakka har stormklaff og skulle jeg ha hatt ny fjelljakke skulle jeg ha gått for denne, jeg har i dag Norrøna Dovre og er godt fornøyd ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-sport, Intersport, Sportshuset kjører alle ca 30 % rabatt på all skallbekledning (tom i dag tror jeg det er).

Norrøna Trollveggen - og Dovre er nevnt. Disse støyer litt.

XXL kjører vel fortsatt tilbud på Norrøna Vassfaret. Dvs. kjedespesifisert Forelhogna m/Recon stoff. Støyer, og har begrenset m/lommer og ikke stormklaff, men super kvalitet og god hette.

Stormklaff er en av tingene som er ofret på de fleste "packlite" varianter i dag - for å få ned volum og vekt, og grunnet de "nye" vanntette glidelåsene. Greit nok i byen, men ryker glidelåsen i fjellet, så kan det bli ubehagelig.

Bergans Dermizax har du jo erfaring med - det har også jeg når det gjelder bukse > positivt.

Bergans Skogshorn II m/tilhørende bukse har jo "alt" en fjelldress behøver - og den støyer lite. Du får også bukseseler. Begrensningen er at den er grønn - hvis det er et poeng. Edit > Finnes vel i annen farge også under navn Breheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans skogshorn II i grønn. Denne er foret. Buksen er veldig bra, lommer, detaljer. Minus at den blir varm, så passer til sen høst og vinter. Jakka har masse lommer og borrelås over glidelås. Jakka blir veldig varm. Den er for meg jaktjakke om høsten.

Har også anatomic, idag heter den rask. Mer en skall bukse, med god ventilering langs sidene. Nettopp gått til annskaffelse av ei Mamut bukse i schoeller. Skal puste veldig godt samt tørke raskt, vindtett men absolutt ikke vanntett. Ikke fått testet denne skikkelig, men gode tilbakemeldinger fra andre.

Sjekk www.sportsdeal.no Tolker det dit hen at du er jente. Sjekk 50-70% på goretex. Har ei proshell jakke der, Adaro parka til 70%. Proshell må man som regel ut med 4-5000kr, her får du den til 1500. Kjøpte meg selv Beryllium, helt overlegen kvalitet :wink: Latterlig pris. Skjønner ikke hvorfor det ikke er utsolgt. Hatt dette tilbudet siden før jul. Ift bukse prøv rask til bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Dovre

Med mindre det er en egen damemodell som har bedre do-løsning så ville jeg valgt noe annet om jeg var henne. Min Dovre-bukse ville ihvertfall vært plagsom for et kvinnfolk som skulle på do. På herremodellen kan ihvertfall bukseselene bare klipses av framme, så man må ha av jakken for å ta ned buksen, og gylfen går neppe langt nok ned til at hun kan gå på do uten å ta den av. (Men det kan finnes en egen damemodell for alt jeg vet)

Jeg er strengt tatt ikke sikker på om den oppfyller lydløs-kriteriet heller, men det er vel felles for det meste som er gore-tex. Den har ganske smale bein, så man får lite problemer med at buksebeina tar borti hverandre og bråker.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg skjønnar ikkje kvifor dressen må vere lydlaus når den skal brukast til dei tinga som er beskreve: (Hovedsaklig ski med storsekk og/eller pulk, fotturer med storsekk eller dagstursekk og diverse utflukter med barn)

Skal den brukast på jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode tips. Jeg satser på at jeg klarer å handle i morgen.

Fjellro: Jeg har aldri sagt at den må være lydløs. Jeg siterer det første innlegget mitt:

På 'nice to have' lista står det god do-løsning for jenter (buksa) og lite lyd. Siden det er til helårsbruk, skal det ikke være foret.

Hvorfor? Vel, fordi jeg synes det er irriterende med alt for mye bråk når jeg beveger meg. Det er ikke kritisk, men jeg synes det er et pluss med plagg som ikke gnisser og bråker alt for mye.

Dressen kommer nok til å bli brukt litt på jakt, men det er en aktivitet som er ganske langt ned på min liste og derfor ikke gjør dette til et absolutt krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.