Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven vs. Helsport - telt for en "newbie".


Borealis

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger et telt som er lett (sprek, men spinkel ungjente..), men samtidig stødig og noe som føles "trygt" i alt slags vær. Jeg bor i Nord-Norge, og har opplevd været på sitt mest lunefulle.

Hva jeg trenger litt hjelp med fra erfarne turfolk er todelt:

1) Burde jeg kjøpe 4-sesongstelt?

-Det er for det meste snaufjell i området.

-Snøen slipper ikke før sent i Mai og kommer tilbake tidlig Oktober

-Går mest tur når det er snøfritt, men går tur i økende grad og ser absolutt en vekst i min friluftslivinteresse.

-Liker å føle meg trygg og forberedt på alt, solid utstyr gir meg flere turer.

2) Har egentlig sett ut to "kandidater"; Fjällräven Akka Shape R/S 3 og Helsport Rondane Light (heretter "RL").

-Største forskjellen er at RL er 3-sesongs mot R/S som er 4-sesongs.

-Det er forskjell i vanntetthet (har hørt at RL er mindre "vanntett" enn R/S?)

-Men RL er lettere (1kg nesten) enn R/S!

-Jeg har hund og trenger plass til både hund og utstyr i fortelt, vet ikke om det er noe forskjell i størrelse på fortelt.

-Vet heller ikke om det er noe prisforskjell på 2manns / 3manns hos RL. Hvis det er tilfelle kommer det enda et dilemma; jeg trenger egentlig ikke 3-mannstelt (reiser mest med 2 pers, men noen ganger alene).

Noen som kan hjelpe meg ta et valg, kanskje med noen bra/dårlige erfaringer? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe teltet på Svalbard (pga pris ;-) ) - og mener jeg har hørt Fjällräven skal være tilgjengelig der. Mer usikker på Helsports RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og velkommen til forumet ;-)

Generelt vil jeg si at dersom du vil være forberedt på alt, bør du ha et 4sesongs med storm-matter. Mange telt kommer uten storm-matter og fungerer som gode boliger likevel.

Vekt er ikke uviktig når du skal bedrive friluftsliv, så 1 kilo forskjell skal man ikke kimse av!

Uten å si noe om funksjonalitet/tekniske løsninger og kvalitet, ser begge teltene ut til å dekke behovet ditt.

Husk at et 3mans-telt egentlig passer best for 2, dersom man ikke er *veldig* gode venner.

Helt subjektivt og instinktivt ville jeg sagt at du burde gått for Helsport, men jeg har lite erfaring med været i dine trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel det det "koker ned til":

Vektforskjellen mot sesongantall.

Har mest lyst på R/S pga helårsen, men jeg er redd vekta kan bli litt høy... Håper noen har dårlige erfaringer med en av de aktuelle teltene (eller et bedre forslag!) så det blir enklere å bestemme seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke de to teltene du nevner, men jeg har flere telt selv, og når jeg velger telt så betyr vekta mye siden jeg ofte går alene og må bære alt selv. Hvis du skal bruke teltet på vinteren så må du beregne mer plass. Jeg har mange vinterdøyn i telt og oppererer stort sett bare over tregrensa. Som hovedregel kan du regne at et telt som er tremannstelt om sommeren blir tomannstelt om vinteren. Stormmatter er ikke bare en fordel om vinteren, da kan du kompensere litt med å grave teltet litt ned, men vår og høst med barmark og mye vind så er det veldig greit å få teltet tett ned mot bakken. God plass i forteltet er viktigere om vinteren enn resten av året. Da er det ofte en fordel hvis du kan grave en kuldegrop i forteltet som er så stor og dyp at du kan stå der og skifte klær. Her kan du også tørke klær ved å legge noen kvister, skistaver etc. på toppen, primus i bunnen og våte klær kan legges til tørk over kvistene på toppen.

En vektforskjell på en kilo på to ellers like telt er ganske mye. jeg pleier å si at teltet ikke bør veie mer enn ca. en kilo pr. person + kanskje en halvkilo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å starte en ny tråd om dette, så tar det her.. Jeg skal i løpet av sommeren investere i mitt første telt, og sitter for tida og vurderer Akka Shape R/S 3. Noen som har noe positivt/negativt å si om dette, eventuelt noen andre telt i ca samme prisklasse å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal velge telt, vil det alltid være umulig å finne et telt som gir "full score" på alle ønskelige punkter. Det ideelle teltet har et svært fortelt, god plass til flere personer, veier 1,5 kilo, tåler storm og store snømengder og koster 1500 kroner. Det teltet har i allefall ikke jeg funnet enda.

Slik som været kan være på snaufjellet generelt og i nordnorge spesielt, ville jeg kjøpt et 4-sesongs telt selv om du går de fleste turene uten hvit mark. Om du trenger stormmatter eller ikke er veldig avhengig av hvem du spør. Nordmenn er som regel veldig fan av stormmatter, mens nesten ingen utenlandske teltprodusenter leverer sine telt med stormmatter. Heller ikke svenskene. Det er ikke såå nødvendig spør du meg, så lenge ytterduken går godt ned mot bakken.

Du nevner at du vil ha et telt som rommer deg selv, en person og en hund. Da bør du velge et telt med stort fortelt. Det er litt forskjeller på størrelse mellom forskjellige produsenters 2-mannstelt. Faktorer å ta hansyn til er ikke bare liggelengde/bredde men også om teltveggene skrår mye på sidene/i fotenden og innvendig høyde i teltet. Jeg anbefaler et tremannstelt hvis de fleste turene er med 2 pers + hund, og et 2-mannstelt hvis du oftest går alene med hund. Husk at det som regel ikke er mer enn 0,5 kilo forskjell på 2 og tremannstelt av samme type;)

Det som utgjør vekt er i hovedsak teltduk, stenger og konstruksjon. Et 4-sesongs telt må derfor bli tyngre enn et sommertelt, fordi teltduken skal tåle mer, og stengene skal tåle mer. I tillegg skal et 4-sesongstelt være konstruert slik at det skal tåle å bli helt eller delvis dekket av snø uten å kollapse. Et kuppeltelt tåler mest, men alle stengene som krysser i hue og ræva gjør at konstruksjonen blir tung. Et tunelltelt har større flater mellom stengene, men har som regel mer enn god nok styrke til å takle hardt vær. (Mange har brukt tunelltelt på grønland/nord- og sydpolen) Tunelltelt er lettere enn kuppeltelt, så du er nok på rett spor hva angår konstruksjonsvalg.

Pris: Du får det du betaler for. Et godt, sterkt og lett telt koster desverre endel penger. Noe særlig under 4-5000 kroner kommer du nok ikke med mindre det dukker opp et tilbud. Du får også telt opp i 7-8 tusen kroner hvis du kikker til nabolandet i øst.

Jeg ville kikket nærmere på disse modellene:

Fjällreven Akka Shape R/S3 (3,4 kg),

Hilleberg Nallo 2 eller 3 GT (2,6 og 2,8 kg),

Hilleberg Kaitum 2 eller 3 GT (3,4 og 3,8 kg),

Helsport fjellheimen 2 eller 3 Camp (ca 2,8 og 3,2 kg)

God tur og lykke til med valget!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.