Gå til innhold
  • Bli medlem

Seiltur til Jan Mayen og topptur på Beerenberg (13-26.06.2009)


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Polar Bear
Rødtopp og jeg mønstret på yachten «Polar Bear» (http://www.thepolarfront.com/polarbear) i Moskenes. Der ble vi tatt imot av Simon, Phil, Mark og Jason som var habile seilere og skulle passe på en gjeng svært uerfarne sjøfolk. Vi traff Tinderanglerene, et team fra NRK, to Sunnmøringer, en kjentmann på Jan Mayen og en wannabee guide. Vær og vind var imot oss, noe Simon viste på draftet over Norskehavet med tallerkener merket H, L og vindretninger. Derfor ble det heller en tur til Nusfjord og litt mann-over-bord øvelser. Dagen etter var det mye yr i luften og litt tåke på toppene, men det hindret ikke oss fra å gå en tur til Nesheia (425 moh) via Sommartuva og fisken. Vi fikk tid til bli litt kjent med hverandre og nok utsikt til å få tatt noen bilder av båten fra toppen. Til middag fikk vi godnyheten om at det var mulig å dra mot Jan Mayen snarest mulig, men det kunne bli litt heftig sjø det første døgnet.

Norskehavet
Alt gikk fint ut fra Nusfjord og ut langs Lofoten. I Moskenstraumen fikk vi føle skikkelig sjøgang og god vind. Det førte til at nesten alle landkrabbene ble sjøsyke. Simon, Phil, Mark og Jason fikk ikke mye hjelp før vi kviknet til igjen etter omtrent halve seilasen. Norskehavet er øde og sikten var laber, så vi speidet forventningsfullt mot vest etter Jan Mayen. Vi hadde stort sett bare selskap av havhester. Da vi nærmet oss land ble det mer fugleliv og vi fikk se masse hvaler, blant annet vågehval, spermhval og spekkhogger. Med ett dukket også Jan Mayen ut av tåkesløret sitt. Vi seilte på nordsiden og så de flotte bråfallene som kommer ned fra Beerenberg, blant annet Weyprechtbreen som starter helt oppe i Sentralkrateret. Målet var å komme inn i Kvalrossbukta og ankre opp der. For å komme i land måtte vi dra på oss overlevelsesdrakter mens vi putret inn til stranda i en liten gummibåt. Stranda var helt grønnsvart fin sand av olivin. Vi ble møtt av masse sjøfugl og to biler fra basen på Jan Mayen som skulle hjelpe NRK rundt på øya.

Jan Mayen
Fra Kvalrossbukta fikk vi skyss til Gamlemetten. Landskapet vi kjørte gjennom var vulkansk og veldig annerledes. Det ble en liten stopp i Jøssingdalen for å få litt krigshistorie, Jan Mayen var den eneste del av Norge som ikke var okkupert under andre verdenskrig. Vi slo raskt opp en lavvo ved Gamlemetten og gjorde i stand middag før vi gikk oppover mot Beerenberg. Ett kort øyeblikk fikk vi se toppen før skyene dro over igjen. Turen gikk over Libergsletta og Essefjellet for så å fortsette videre inn i Alfred Øyendalen. Det lille runde krateret Kummen beundret vi og gikk opp på kraterkanten. Oppe på breen på ca 700 moh slo vi opp teltene og lagde leir for natten.

Beerenberg
Morgenen etter våknet vi skydekket hengene akkurat ned til teltleiren. En rask frokost ble unnagjort og vi skilte lag med NRKs om gikk ned igjen for å lage naturprogram om Jan Mayen. Vi gjenværene sju tok med breutstur og trasket inn i tåka. Det gikk jevnt og seigt oppover. Ved ca 1500 moh begynte vi å skimte sola og ved Nunataken kom vi endelig ut i sola. Her ble det også på men breutstyr for videre oppover er breen svært oppsprukket. Tinderanglerene som hadde vært med i fjor sa det var mye mer snø i år. Det gjorde turen enklere siden mange bresprekker var dekket med snø. Det var bratt og gikk trått oppover. Etter å ha kommet over sprekkområdet ved ca 2000 moh gikk vi ut av tauet. Videre opp kom vi inn på kraterkanten litt vest for Wordietoppen. Deretter ble det stor fart mot Haakon VII Topp (2277 moh). Utsikten var herlig der vi sto over tåkehavet og kunne se hele krateret på vulkanfjellet Beerenberg. Rødtopp og jeg fikk frie tøyler til å ta med oss Merkantontoppen (2188 moh) også. Vi møtte de andre igjen ved tauet. Tåka hadde trukket nesten helt opp hit. Nedover gikk det fint og om ikke lenge kunne vi ta av oss breutstyret igjen ved Nunataken. Vi kom raskt under tåka og vasset oss vei i løs sørpesnø ned til teltleiren. Morgenen etter våknet vi til skyfri himmel og tok masse bilder av Beerenberg og Sør-Jan. Etter en god frokost pakket vi sammen og gikk ned til Gamlemetten.

Olonkinbyen
De av oss som ikke hadde vært på basen Olonkinbyen fikk også en snartur dit. Været ble raskt verre, kaldt og overskyet. Vi var utrolig heldige og fikk servert middag. Det ble også tid til shopping av Jan Mayen-effekter (les: suvenirer) pluss en rask omvisning. Mens vi var på basen hadde det begynt å regne. Så bar det raskt tilbake til Kvalrossbukta. Hvor vi igjen måtte dra på oss overlevelsesdraktene og føle oss som pingviner.

Retur
Returen gikk rund sørspissen av Jan Mayen, men den så vi ikke mye til på grunn av lave skyer og regn. Heldigvis ble vi ikke så sjøsyke som vi var på tur andre veien. Etter ett døgn sluttet det å regne og etter hvert fikk vi mulighet til å kose oss i midnattssola over Norskehavet. Da vi kom til Lofoten igjen viste været seg fra sin beste side og vi kunne seile over flatt hav på Vestfjorden. Vi ankom Bodø ved midnatt og kunne ta en runde på byen før vi køyet. En fantastisk tur selv om det ble mye seiling og båtliv.

post-836-133474632201_thumb.jpg

post-836-133474632216_thumb.jpg

post-836-133474632225_thumb.jpg

post-836-133474632234_thumb.jpg

post-836-133474632243_thumb.jpg

post-836-133474632251_thumb.jpg

post-836-133474632259_thumb.jpg

post-836-133474632268_thumb.jpg

post-836-133474632276_thumb.jpg

post-836-133474632284_thumb.jpg

post-836-133474632295_thumb.jpg

post-836-133474632302_thumb.jpg

post-836-133474632312_thumb.jpg

post-836-13347463232_thumb.jpg

post-836-133474632328_thumb.jpg

post-836-133474632336_thumb.jpg

post-836-133474632347_thumb.jpg

post-836-133474632355_thumb.jpg

post-836-133474632364_thumb.jpg

post-836-133474632371_thumb.jpg

post-836-13347463238_thumb.jpg

post-836-133474632388_thumb.jpg

post-836-133474632398_thumb.jpg

post-836-133474632411_thumb.jpg

post-836-133474632421_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for sist! Jotunheimen er bra, men det er spennede med nye fjellområder ;-)

Beerenberg var noe av det mest fantastiske fjellet jeg har vært på. Snøen var hvitere enn hvitest og himmelen blåere enn blåest. Skulle gjerne hatt med de to siste toppene, men siden vi måtte vente på seilvær fra Lofoten fikk vi ikke tid. I følge guiden ville det tatt for lang tid å gå oppom de to siste toppene, og jeg ville trolig ønsket noe sikring over eggen (har sett noen av deres fantastiske bilder fra eggen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen var hvitere enn hvitest og himmelen blåere enn blåest.

Ja det skriver jeg under på. Moro å se at flere fjellforumister har tatt turen til Norges mest ruvende fjell. Føles som det var i går vi var der. At det er blitt et år siden, kan jeg nesten ikke fatte. Var mye kjent på de bildene, ikke minst 2 tinderanglere, som ikke klarte å vente mer enn et år med å ta en ny tur til vulkanen. :) Vi snakket om det i fjor, at det blir lenge til vi kommer dit igjen. Vel, det gjaldt ikke for alle… :wink:

Fikk ikke så gode vibber av å se seilebildene, selv om jeg ikke ble sjøsyk i fjor. Den innestengte lukta i båten er det jeg savner minst ved turen over til JM. Bildene av breen og toppkransen derimot, var det herlig å se igjen. Og ja, mye mer snø i år. Var nok ikke mye sikksakkgåing pga bunnløse sprekker nå? Vel, det hadde forsåvidt ikke vi så mye av heller, men i år ser det ut som det var "klar bane" opp.

Grattis med turen og toppen!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med turen og toppen!

:)

Jeg føyer meg inn i rekkene av gratulanter! Mye mer snø i år ja. Flott fjell. Så dere noen antydning etter våres camp? :P Hadde blitt så storimponert om Mortens store snøborg fortsatt var en hump på breplatået :)

Vi seilte på nordsiden og så de flotte bråfallene som kommer ned fra Beerenberg, blant annet Weyprechtbreen som starter helt oppe i Sentralkrateret.
Fikk du tatt noen gode bilder av nordkysten? Jeg har i grunnen aldri sett noen skikkelig bra bilder i fra den kystlinjen der - og opp mot toppene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere noen antydning etter våres camp? :P Hadde blitt så storimponert om Mortens store snøborg fortsatt var en hump på breplatået :)

Kronprins Olavs var jevn og hompfri...

Fikk du tatt noen gode bilder av nordkysten? Jeg har i grunnen aldri sett noen skikkelig bra bilder i fra den kystlinjen der - og opp mot toppene.

Selv om vi skimtet opp til kraterkanten var det ikke lett å få noen gode bilder. Det var varierende vær og litt disig.

Fikk ikke så gode vibber av å se seilebildene, selv om jeg ikke ble sjøsyk i fjor. Den innestengte lukta i båten er det jeg savner minst ved turen over til JM.

Vi hadde større og bedre seilbåt. Ikke noe spesielt innestengt luft der, selv om det var endel spy i lufta en periode :)

post-836-133474633318_thumb.jpg

post-836-133474633328_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.