Gå til innhold
  • Bli medlem

27.juni 2009: Vassdalstinden, fineste i Ørsta?


essem

Anbefalte innlegg

Det er mange fine fjell i Ørsta, at Vassdalstinden med sine 1277m er høyt der oppe er det ikke tvil om. Ikke mht utsikt, men å se på. Har du kjørt gjennom Vartdal og sett en spiss nærmest uoppnåelig tind øverst i Årsetdalen, da har du sett Vassdalstinden. Eller har du sett den fra fjell i sør, det er der den ser mest imponerende ut fra (første bildet under). I kompani med Saudehornet. Ikke at det er noe i veien med utsikten fra Vassdalstinden, det er bare at den må konkurrere med en rekke andre Ørstafjell med god utsikt. Som Jakta, Skårasalen, Dalegubben, Kolåstinden, Jønshornet, Slogen, Smørskredtinden, Otålhornet, Hornindalsrokken, Kvitegga osv osv. Det er ikke lett, det er nok den manglende fjordutsikten fra Vassdalstinden som gjør at den ikke får full pott.

Var på Vassdalstinden sist lørdag. Gikk da opp fra Vallasætra. Kunne hatt med ski, for snøen var helt topp. Litt for fast til å gå på uten stegjern. Eller litt for bratt, alt ettersom. Det var bare fra 320moh til ca 750moh at det ikke var snøføre, fra 750moh til 1270moh var det mye moro. 500hm med over 35 grader i snitt, det får bli en annen gang.

Legger også ved et bilde av Arnt som hadde med både stegjern og isøkser, her er han på vei opp mot bratteste partiet. Selv gikk jeg opp smeltekanten mot fjellet som delvis ses på bildet, hadde kun med isøks. I 2004 når jeg var der sist klyvde jeg opp langs ryggen uten å være inne i snørenna. Et par tak der syns jeg å huske var såpass at de nok var 3'er klatring. Eller litt klivring som folk i Ørsta gjerne kaller det :D

:)Vassdalstinden

Siden har oversiktskart, detaljkart, oversiktsbilder og bilder fra både turen i 2004 og nå på lørdag. Har du ikke vært på Vassdalstinden men har lyst på en topptur i Ørsta, jeg har overhodet ingen problemer med å anbefale denne turen. Første del av sommeren er turen mer alpin enn siste del av sommeren (evt høsten). Pga snørenna.

post-3473-133474632183_thumb.jpg

post-3473-133474632193_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser ut til å ha vært en strålende tur – smart med to isøkser i så bratt terreng forresten. Dersom noen trenger avkjøling i sommervarmen ligger det en filmsnutt av skikjøring fra Vassdalstinden her:

Sekvensen der Vassdalstinden vises starter etter om lag 1 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.