Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell


Tobben76

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på forumet, men har skjønt at det er mye kompetanse her! :lol:

Jeg skal 10 - 14 dager alene til Børgefjell nå i sommer, og har et spm i forbindelse med det.

Jeg har ikke tenkt å ha med primus eller lignende. Jeg foretrekker nemlig mat og kaffe fra bål.

Er det noen som har synspunkter i den forbindelsen?

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei torgeir !

Hvis jeg var deg så ville jeg i alle fall ta med litt rødsprit og en liten ditto brenner så jeg kunne koke vann til ulike retter. Det er ikke alltid like lett som man tror å finne ved som er lett å få til å brenne f.eks. i regnvær.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også mye an på hvor høyt du har tenkt å holde deg. Jeg har vært ett par turer rundt Jengelen, og det er områder der hvor du ikke vil finne en pinne tykkere enn røsslyngen. Hvis du ikke har med noe back-up til koking/varme , står du ikke så fritt når du skal velge leirplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jammen en fantastisk gjeng!!! Tusen takk for raske og gode svar!!

Konkluksjonen er at jeg tar med en primus eller lignende, Multifuel tenker jeg.

Er det noen som vet om det er mye mygg/insekter der oppe nå? Evt hvem jeg kan kontakte for å finne det ut?

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torgeir !

Ja, om du ikke finner ved til bålet ditt så finner du garantert mygg og andre insekter som holder til tusen. Ta med massevis av myggmiddel. til å smøre deg inn med og spray til teltet før du kryper til køys.

Jeg har bodd i gamme og jobbet i Børgefjell en hel sommer, så jeg vet hva jeg snakker om.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med innsekter varerier veldig med tid og sted. Jeg gikk en 4-dagers tur i høyfjellet fra svensk side i slutten av juli i fjor, og hadde ingen problemer. For øvrig har jeg prøvd å unngå myggsesongen for Børgefjellsbesøk, men tar sjansen på nytt nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er mye mygg/insekter der oppe nå? Evt hvem jeg kan kontakte for å finne det ut?

Fra nå og 2-3 uker fremover er det ganske mye klegg og blinding i de lavereliggende områdene ved Børgefjell. Jeg har vært der inne ved Simskaret i over en uke og merket fremveksten av ymse innsekter på kroppen ;-) Vi kjørte en runde i området også i går - ned mot Limingen, Røyrvik osv - og definitivt - det er en del flygende ulumskheter ja...

Men enkelte myggmiddel funker. "Off" er et stikkord her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!!

Dere er noen fantastiske personer!! Tusen takk for responsen og engasjementet dere viser, FANTASTISK!! :)

Jeg har snakket med fjellstyret på Rørvik, og de sa det var endel knott og klegg opp til 450 - 500 meter. Satser på å holde meg litt høyere.

Jeg har også bestemt meg for å ta med primus slik at jeg er sikret varm mat, og dermed er mer fleksibel til leirplass som Robinson skriver.

Har planlagt å ta tog fra Trondheim til Trofors på torsdags morgen. Buss derfra og opp til Kroken. Derfra går jeg sør - øst ned til Fremstsjøen og fisker meg videre sørover.. Håper det blir bra, min første "skikkelige" tur alene...:) Satser på at det blir bra!! :P

Igjen, tusen takk for alle tilbakemeldingene!!

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Håper det var fjelloppsynet i Røyrvik du snakket med, Rørvik ligger ut ved kysten...

Trodde vedkommende at det var isfrie vann der du har tenkt å gå? Personlig ville jeg trodd at det ikke blir mye fisking på deg før du kommer ned til Ranseren, men det var visstnok mindre snø i år enn normalt så det kan hende du har flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er jo om du kommer deg over elvene der inne nå - men det har du vel tatt hensyn til.

De er enorme akkurat nå. Det er tidlig for Børgefjell dette.

Det bildet under er tatt for 2 dager siden og gir en antydning om sneforholdene i høyden - sørover og vestover. Jeg vet at fjellvann lenger ute ved kysten fortsatt har en del is og jeg vil tro det samme gjelder i Børgefjell. Isfiske ? :)

post-497-133474633293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, blir spennende dette!! Hadde forventet store elver og litt snø, så vi får se hva som møter meg.. :wink:

Sekken er pakket og klar, så da er det bare å si god tur og skitt fiske, snakkes om noen dager... :D:D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tar meg den friheten og låner denne tråden for et par spm om børgefjell..

Skal på en 2 mnd tur dit alene, og kommer til å gå parken på kryss og tvers. Generelt sett, hvordan er det med ved i området? Snakker da kun båt til matlaging, og ikke noe sankthansbål.

Tenker jeg dra inn i midten av august, så noen som vet hvordan det er med jakt der? Enkelt for en uteboende å få jaktkort der?

Hvordan er det å gå rundt Namsvatnet på sørsiden mot øst? Ser det er en del våtmark på kartet, men hvor vått?

Er vel det jeg lurer på i førsteomgang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Tar meg den friheten og låner denne tråden for et par spm om børgefjell..

Skal på en 2 mnd tur dit alene, og kommer til å gå parken på kryss og tvers. Generelt sett, hvordan er det med ved i området? Snakker da kun båt til matlaging, og ikke noe sankthansbål.

Tenker jeg dra inn i midten av august, så noen som vet hvordan det er med jakt der? Enkelt for en uteboende å få jaktkort der?

Hvordan er det å gå rundt Namsvatnet på sørsiden mot øst? Ser det er en del våtmark på kartet, men hvor vått?

Er vel det jeg lurer på i førsteomgang :)

Hei, tok litt tid dette.

Det siste først: vet ikke.

Jaktkort får du vel kjøpt på inatur, men hva skal du jakte på i august?

Over tregrensen er det ikke noe "ved" i det hele tatt, du må samle tørrkvist f.eks langs elve- og bekkefar, eller i bergsprekker. Mye jobb, men det går an. Ellers så er det mulig å finne gamle reingjerdestokker, disse brenner bra. Har kokt opp mange liter vann på én stokk.

Har du tenkt å være der helt til mdten av oktober, må du være klar over at du kan risikere mye snø. I tillegg vil de mange tynne,blå strekene på kartet være vanskelige, om ikke umulige å krysse. Bruer er det ikke mange av.

Har selv tenkt meg til Børgefjell i august, kanskje vi treffes? God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Tar meg den friheten og låner denne tråden for et par spm om børgefjell..

Skal på en 2 mnd tur dit alene, og kommer til å gå parken på kryss og tvers. Generelt sett, hvordan er det med ved i området? Snakker da kun båt til matlaging, og ikke noe sankthansbål.

Tenker jeg dra inn i midten av august, så noen som vet hvordan det er med jakt der? Enkelt for en uteboende å få jaktkort der?

Hvordan er det å gå rundt Namsvatnet på sørsiden mot øst? Ser det er en del våtmark på kartet, men hvor vått?

Er vel det jeg lurer på i førsteomgang :-)

Hei Kim!

Gled deg! Børgefjell er herlig. Med en liten ettermiddagsinnsats klarer du lett å samle ved til kvelds- og morrabål. Vierkratt er stikkordet. Disse lave buskene er eneste vegetasjon som ligner på treverk over tregrensa.

Vi pleier å ta et halvtimes rykk i kveldinga og gå på vedsanking. Finn et område med mye vier, og let etter det vi kaller "varp" - små områder i buskaset med mye dødt kratt. Dette er lett å knekke løs og brenner som bare det. Levende vier med blader er seigt og brenner dårlig, så varpene er redningen. Ta med en lang snor med løkke i ene enden som du legger ut på bakken, legg kvistene på tvers og snurp igjen! Et stort knippe tar ikke altfor lang tid og holder lengre enn man tror. Er du ute på fiskursjon på dagene er det lurt å ta med kvist fra varpene man går forbi på veien. Bålet brenner ekstra godt når man har jobba litt for det!

Ellers ville jeg tatt båt over Namsvatnet - du planlegger ikke å gå rundt det? Det er et STORT vann. Det er 4 hovedinngangsporter til nasjonalparken. Anbefaler å bruke en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.