Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranostind (Koldedalen)- Føre og veiforhold


Montarc

Anbefalte innlegg

Vet noen hvordan forholdene er for tur til fots opp sørryggen til Uranostind.

Hvordan er forholdene ned igjen vestflanken nord for toppen (Ned til Urdadalsvatnet)?. Er det fortsatt snø igjen som man kan "surfe" ned på og spare krefter?

Stor vannføring i bekker som må krysses?

Kjenner noen til forholdene på Falkbreen, med tanke på bestigning av Falketind via "pionerruta"

Hvordan er anleggsveien innover Koldedalen. Åpen? Til bommen? Helt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vet noen hvordan forholdene er for tur til fots opp sørryggen til Uranostind.

Hvordan er forholdene ned igjen vestflanken nord for toppen (Ned til Urdadalsvatnet)?. Er det fortsatt snø igjen som man kan "surfe" ned på og spare krefter?

Stor vannføring i bekker som må krysses?

Kjenner noen til forholdene på Falkbreen, med tanke på bestigning av Falketind via "pionerruta"

Hvordan er anleggsveien innover Koldedalen. Åpen? Til bommen? Helt inn?

Gikk Uranostind fra S i fjor: Se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13568&highlight=

Nedturen blev fra skaret mellom toppen og Slingsbytind. Først V, deretter SV mot Urdalsbandet. Vær oppmerksom på å holde mot S for å unngå skrenter og sva :D

Det var lange snøfonner ned; isøks anbefales å ha med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gikk denne "traversen" i 2008 i begynnelsen av september. Flott tur som krever noe tau på utsatte steder. Det enkleste er å gå hele traversen til du kommer til "Nordtoppen, og ned mot Slingsbytoppen, og og så gå ned til Uranosbreen og videre ned derfra. Hold deg på Vestsiden av breen. Minimalt med sprekker. Å gå ned vestsiden er det vel ikke mye å spare tid på, veldig urete, men det går på tørre dager.

Falketind: Å gå opp "Pinonerruten" fra Falkebreen går rimelig greit, hvis du har litt klatreerfaring. Mener å erindre at det er 3+ klatring på enkelte punkter. Falkebreen kan være noe sprekkete øverst , så husk tau på breen. Veldig flott tur, så kan du jo ta returen via koldedalen. Lykke til

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Uranostinden via søreggen i helga.

Sol vindstille - nesten for varmt.

Det er ikke mulig å kjøre helt inn til vannet. Ligger snø og stenger veien like over der man kommer opp i selve Koldedalen. Så ikke ut til at den kom ut til å være borte den nærmeste uka..

Ned fra Uranostiden var det nok snø til å surfe ned, men begynner å bli tynt og råttent 100 m før man er nede av selve sida. Vær obs så ikke beina brekker!!

Det var ikke noe prob å komme over det som var av bekkeløp nå i helga, tviler på at det kan bli særlig mye mer enn det var nå. Er ikke så store mengdene som ligger igjen ellers..

Verdt å merke seg at det lå en skavel oppe på toppen som gjorde det svært luftig å komme over selve toppen.. Opplevde det som den luftigste passasjen på hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Uranostinden via søreggen i helga.

Sol vindstille - nesten for varmt.

Det er ikke mulig å kjøre helt inn til vannet. Ligger snø og stenger veien like over der man kommer opp i selve Koldedalen. Så ikke ut til at den kom ut til å være borte den nærmeste uka..

Ned fra Uranostiden var det nok snø til å surfe ned, men begynner å bli tynt og råttent 100 m før man er nede av selve sida. Vær obs så ikke beina brekker!!

Det var ikke noe prob å komme over det som var av bekkeløp nå i helga, tviler på at det kan bli særlig mye mer enn det var nå. Er ikke så store mengdene som ligger igjen ellers..

Verdt å merke seg at det lå en skavel oppe på toppen som gjorde det svært luftig å komme over selve toppen. Opplevde det som den luftigste passasjen på hele turen.

Skavlen på toppen hørtes skummel ut. Er det noen "triks" for best å komme seg over eller forbi?

Hvor langt er det å gå fra der hvor veien er sperret til der hvor T-stien går innover mot Uranostind/Urdedalsvatnet? Kan man evt sykle hvis man kommer seg over evt. snøfonn som sperrer veien?

Retter ellers en foreløpig hjertelig takk til alle som har respondert på min forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skavlen på toppen hørtes skummel ut. Er det noen "triks" for best å komme seg over eller forbi?

Hvor langt er det å gå fra der hvor veien er sperret til der hvor T-stien går innover mot Uranostind/Urdedalsvatnet? Kan man evt sykle hvis man kommer seg over evt. snøfonn som sperrer veien?

Retter ellers en foreløpig hjertelig takk til alle som har respondert på min forespørsel.

Har gått Uranostind to ganger fra S, uten å ha hatt noen problemer med skavlen på toppen. Det var på slutningen av juli. Så "triket" er vel å vente noe uker med turen :wink:

Tau på Uranostind har jeg aldri følt var nødvendig — det skulle da bare være viss en har for mye høydeskrekk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk også denne turen i fjor :)

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=13153

og jeg er enig med Bjarne om at det i tørt vær ikke er nødvendig med tau (om du ikke er alt for skjelven da).

Hadde med meg en kompis som har høydeaversjon og når jeg først fikk overbevist han om at det var greit så gikk selv de luftigste partiene lett som en plett :)

Hvis du vil krysse elva Uradalsvannet uten å vade så kan denne krysses uten å vades cirka....tja...300m? nedenfor vadestedet ved å hoppe fra en stor steinblokk og over på en annen. Helt umulig å ikke se det om du følger elva oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en flott tur du fikk JohnB, med fine bilder i kassa. Da jeg i fjor skulle gå den med Lars Munch, senket tåken seg over fjellet og de flotte bilder ble det ikke noe av.

Da vi var kommet ned til Urdadalsvatnet, lettet tåken og fjellet grinet av oss :)

Jeg må vel forsøke igjen i år. Har planer om å traversere hele ryggen, og gå ned i Skogadalen fra høyde 1427m litt V for Skogadalsbøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tau på Uranostind har jeg aldri følt var nødvendig — det skulle da bare være viss en har for mye høydeskrekk :-)

Forsåvidt enig under TØRRE forhold, som også JohnB påpeker.

Under våte og sleipe forhold forstår jeg godt ranglere, også erfarne, benytter tau!

jangk:

Ta en tlf til Tyinholmen! Uansett er det jo bare ca 10-20 min ekstra såfremt den innerste fonna fortsatt ligger der :-)

dag-v:

Vi gikk ned pionerruta fra Falketind ifjor, M med vond skrott (muskelavrivninger??) og undertegnede med muskelavrivninger i brystmuskulatur. Vi, eller rettere sagt Mayhassen, fikk anvisst ruta av en særs erfaren klatrer der inne, mens vi andre forsøkte å innhente han.

Ved korrekt rutevalg har jeg svært vanskelig for å tro enkleste vei er 3+. Maks 2+ ??

Men nå er jo undertegnede ei kråke på klatregrader da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk ned pionerruta fra Falketind ifjor, ...

Ved korrekt rutevalg har jeg svært vanskelig for å tro enkleste vei er 3+. Maks 2+ ??

Men nå er jo undertegnede ei kråke på klatregrader da :P

Enig Håvard (ikke vedr. dine evner til å gradere, altså... ;) ). Der vi gikk ned, pionerruta eller sånn cirka ihvertfall, hadde vi et par meter med maks grad 2+. Ellers svært bratt flanke med sva her og der uten tekniske vanskeligheter.

Og vi, ihvertall undertegnede, er nå ei kråke på å klatre, og vi hadde ingen sikring ned der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.