Gå til innhold
  • Bli medlem

Det evige sekkmaset


basse

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter på det evig maset om hvilken sekk er best/burde jeg ha.

Som de fleste sikkert er inneforstått med nå så slitter jeg litt i sekke verdenen.

Jeg er på utkikk etter en solid sek som takler en byrde på 20kg og oppover.

Pakkramme eller anatomisk?jeg heller til anatomisk da de vist skal ha en bedre bærekomfort(har jeg hørt/lest)

De sekken jeg kikker på er først og fremst

Gregory denali/whitney

Norrøna para ranger,heller mest mot denne da den kan skaffes til 3000.-

Bergans alpinist/viking,har hørt de har dårlig hoftebelte

Powerframe og recon har jeg slått fra meg.

Det samme med Bora og Nansen da de virkler spinkle i stoffet og fordet jeg ikke liker fasongen

Bruken blir turer i skog og mark med vekt fra 20kg og oppover.hva kan anbefales og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var en test på det i Villmarksliv for litt siden.

http://www.klikk.no/helse/trening/article430349.ece

Der kom både Para Ranger og Alpinist veldig bra ut.

Som det står i test synes noen at hoftebelte på Alipinst er litt for bredt og noen synes at de på Para Ranger virker lit ustabilt.

Ta utgangspunkt i sekkene du har tenkt på og dra i en butikk og prøv de.

Eneste måten du finner ut om belte er for bredt, ustabilt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at Para Ranger er en veldig god sekk. Eneste "ulempen" er vel at den for mange blir litt i største laget og dermed vondt å gå med fordi man ikke får strammet den helt inn. Men hvis du har behov for en 120l og får den for 3000kr så bør du helt klart kjøpe den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Denali som jeg lasser opp med litt av hvert, den holder fassongen ved alle tyngder og har et utrolig bra hoftebelte, eneste sekkene jeg kan sammenligne med er et par Berganssekker jeg har prøvd, der virket det som om gummien i hoftebeltet/skulderstroppene ble for mykt. Veldig behagelig med en gang, men sliter litt med å fordele vekt etter en stud og ikke kontant nok, følte jeg.

Ta deg en prøvetur, denali sekken har faste lengder så pass på å få riktig lengde, sjekk ut hjemmesiden dems først, der står det hva man skal måle for å finne riktig lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en whitney og etter ca ett års variert bruk vil jeg helt klart si meg fornøyd med sekken! mange gode løsninger mtp lommer etc og den har et veldig stivt og bra bæresystem! ANBEFALES!

Enig. Jeg har kjøpt et par løse sidelommer også, som kommer godt med på turene der jeg trenger enda mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget gode erfaringer med mine 2 Berghaus Cyclops II sekker > Aztec 60-70 ltr. og Atlas 80-120 ltr.

Selvom disse sekkene gikk ut av produksjon for noen år tilbake, så skal Atlas (i militærgrønn) fortsatt være tilgjengelig et par steder i England (sjekk bl.a. www.norwich-camping.co.uk) og Tyskland (www.asmc.de)

Aztec'n har jeg hatt i flere år og når jeg skulle ha tak i en større sekk, så vurderte jeg og prøvde jeg flere forskjellige modeller og merker (Norrøna, Arctheryx, Gregory m.fl.) til jeg "tilfeldig" kom over (etter å ha søkt på nett) at Intersports Profilavdeling i Kr.sand hadde en Atlas liggende > og da var valget enkelt > ihvertfall for meg. Det skal skje mye på sekkefronten før denne, tross alt tilårskomne konstruksjonen blir byttet ut.

Atlas har hevbart lokk og avtagbare sidelommer. Cyclops bæresystemet har fast rygglengde (3 str.). Én av fordelene er at de, tross et solid bæresystem og godt hoftebelte, har lav egenvekt.

Eneste minus med Atlas er at kompresjonsreimene er litt korte, slik at det er begrenset hva man kan feste på sidene hvis man ikke bruker sidelommene (kan skjøtes), og at det ikke er "lommer" nederst på sekkeposen utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå god for Osprey Argon 85. Den har jeg selv, og den takler vekt opp til 25 kg fint! Eneste irriterende momentet er at man ikke rekker frem til vannflaskelomma på høyre side uten å ta av sekken.

Har også hørt mye bra om Gregory Palisade 80!

Mvh SHX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte fra England,bruker post restante adresse i Strømstad for og slippe moms.

Det kjipe er at de ikke har den på lager så de må bestille den fra Norønna.

14 dagers venting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For evt. interesserte så er det et pat nettbutikker i Tyskland som selger nye Berghaus Atlas i forskjellige rygglengder. De har salgsannonsene liggende ute på www.E-bay.com.

Skriv Berghaus i søkestreng og scroll ned til xx items found from ebay international sellers.

Priser er 189,- Euro, og med dagens kurs, frakt og mva. blir dette ca. 2400,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden kommer ikke jeg inn på

Antivirus sier "Trend Micro Internet Security Pro har identifisert denne nettsiden som uønsket.", "Blokkert av Trend Micro"

Med mindre du mener www.ebay.com da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden kommer ikke jeg inn på

Antivirus sier "Trend Micro Internet Security Pro har identifisert denne nettsiden som uønsket.", "Blokkert av Trend Micro"

Med mindre du mener www.ebay.com da

Sorry at det ble stor E i ebay. Det er www.ebay.com (dvs. den "ordinære" ebay.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=290292531027&Category=42754&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D2

Alternativt > Gå på advanced search, og tast inn: 290292531027 som itemnr. Da får du opp annonsen direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tok ikke sjansen på å bestille fra tyskland. Regner med jeg går for en viking II eller alpinist II.. det store spørsmålet nå er vel hvilken som er best tilpasset min høyde på 180, relativt bredskuldret/trent 78kg. Har ingen aning om hvor langt det er fra hoftebenet til skuldertoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.