Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirungsdalen - teltforhold


Regor

Anbefalte innlegg

Hei!

Siden det er meldt godt vær nå i helgen så tenkte jeg på å reise til Leirungsdalen. Er det fotturforhold der nå, slik at man kan gå og telte uten snø. Og er det mulig å gå noen topper der til fots?

Hvor bratt er Austre Leirungstinden (og andre topper i området) for å ta med seg en hund. Vår cairn-terrier har allerede blant annet besteget Nørdre Svartalspiggen og Tverrbotentindene.

Regor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor bratt er Austre Leirungstinden (og andre topper i området) for å ta med seg en hund. Vår cairn-terrier har allerede blant annet besteget Nørdre Svartalspiggen og Tverrbotentindene.

Hei,

Jeg vet desverre ikke noe særlig om snøforholdene inne i dalen per dags dato. Men når det gjelder brattheten på Austre Leirungstinden så der den ganske bratt etter min vurdering. Gikk den fra dalen opp ved tjern 1578. Første stykket er det ikke så steinete og etterhvert er det ur helt opp. Ura er ganske "småsteinet" og jevn så om hunden er vant så kan det nok gå, men det må du nesten avgjøre som kjenner din egen hund. Men det er noe brattere enn Nørdre Svartdalspiggen slik jeg kjente det.

Andre topper som kan gås til fots fra dalen er i allefall Tjønnholstinden og Høgdebrotet. (selvsagt avhengig av snøforholdene) Disse mener jeg ikke er værre enn de toppene hunden (og du) har besteget tidligere 8)

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur sier jeg bare 8)

Dette fikser du og bikja veldig bra. '

Det finnes flust av teltplasser innover, snøen begynner på rundt 1500m.

Leirungstjønne er ikke trygt å gå på lenger, men ellers er snøfeltene som ligger der fine og faste å gå på. Sent på dagen er det bare litt slushi oppå, men ikke noe råttent av større grad, veldig behagelig!

Ned fra Austre er det bare å utnytte seg av behagelige snørenner som fortsatt ligger på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen fungerte ikke optimalt etter en slitsom arbeidsuke, og Herbert (hunden) og jeg syntes det var for varmt til langtur, så vi fant oss en fin plass i passe høyde med masse kaffe, sjoklade og sol inne i Leirungsdalen.

Kan opplyse om at myggen har kommet også ;-)

Regor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.