Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår!


Tuborg

Anbefalte innlegg

Annonse

Bruk to sokker i skoen, en tynn innerst og en litt tykkere utenpå.

Jo dette er et kjent tips. Men erfaringsmessig så synes jeg ikke dette holder om man har stive fjellstøvler og skal gå mye oppover. Pleier å plastre skikkelig med sportstape i tillegg. Men har desverr åkke som fått blemme på helen. Mulig beina mine bare er skapt for gnagsår... Skal følge tipsene som martin sendte meg link til. Så ut som dette kan gjøre susen. :roll:

Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tuborg.

Blir litt nysgjerrig på hva slags fjellstøvler du bruker, eller om dette gjelder evt. alle støvler du har hatt oppigjennom.

Selv er jeg lite plaget med gnagsår men har hatt et par tilfeller i helt nyinnkjøpte fjell/skistøvler.

Har da hatt meget godt hell med å erstatte innleggssåler som fulgte med støvlene med såler av type Sole, Sidas e.l. Du kan om du vil ta en titt på mine svar i link:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16258&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert jævli arrogant sagt, men bunn ærlig;

Gnagsår er nybegynnerfeil :D

Og det helt uavhengig av støvler, stivhetsgrad av såle etc (som egentlig er uinteressant!)

- Vask beina, vent 20 minutter.

- Tape, evt mitt mellom hæl og tåball (såfremt hælproblemer) og opp ovenfor ankelkuler (heldekt)

- NB NB: Ankelledd 90 grader når fot og ledd tapes!!

- Ei stripe over feks akilleskul er tull, HELDEKT funker!

- Kjør så avgårde 1-5 timer.

- Tapen sitter 3-4 dager.

Forsøk dette, og gnagsår er historie. Drit i hva andre sier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert jævli arrogant sagt, men bunn ærlig;

Gnagsår er nybegynnerfeil :D

Og det helt uavhengig av støvler, stivhetsgrad av såle etc (som egentlig er uinteressant!)

- Vask beina, vent 20 minutter.

- Tape, evt mitt mellom hæl og tåball (såfremt hælproblemer) og opp ovenfor ankelkuler (heldekt)

- NB NB: Ankelledd 90 grader når fot og ledd tapes!!

- Ei stripe over feks akilleskul er tull, HELDEKT funker!

- Kjør så avgårde 1-5 timer.

- Tapen sitter 3-4 dager.

Forsøk dette, og gnagsår er historie. Drit i hva andre sier :D

Jeg synes det er helt okei å ha støvler som passer, slik at jeg ikke trenger 12 m sportstape hver gang jeg skal ut i skogen. Det er også en måte å slippe gnagsår på... Den funker egentlig bedre for meg for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard !

Ja, det er arrogant å si at gnagsår kommer uavhengig av støvler. Riktig støvel som er inngått er faktisk det viktigste for å unngå gnagsår. Og den ene måten å behandle blemmer og gnagsår på kan være like god som en annen, men compeed o.l. er brukt av mange med meget godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert jævli arrogant sagt, men bunn ærlig;

Gnagsår er nybegynnerfeil :D

Og det helt uavhengig av støvler, stivhetsgrad av såle etc (som egentlig er uinteressant!)

- Vask beina, vent 20 minutter.

- Tape, evt mitt mellom hæl og tåball (såfremt hælproblemer) og opp ovenfor ankelkuler (heldekt)

- NB NB: Ankelledd 90 grader når fot og ledd tapes!!

- Ei stripe over feks akilleskul er tull, HELDEKT funker!

- Kjør så avgårde 1-5 timer.

- Tapen sitter 3-4 dager.

Forsøk dette, og gnagsår er historie. Drit i hva andre sier :D

Hei.

Sikkert arrogant av meg, men jeg synes du farer med tull.

Ved å følge din fremgangsmåte vil jeg tro man ikke får gnagsår, men jeg synes det er noe herk med all denne tapen dersom man f.eks. skifter til sandaler i leir, turer rundt leir, er inn og ut av kano, bruker neoprensokker+sandaler over myr e.l.

For rene gåturer kan nok rådet ditt funke.

Har som sagt ikke problemer med gnagsår selv, og jeg har tapet svært, svært sjelden oppigjennom 30 år med turer.

Føtter, støvler og type turer er forskjellige, dersom du ikke kan/vil innse det blir jeg litt oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forventet noen motsigelser her!

Og når motsigelsene ikke forstår begrepet "føre-var" i en rettlednings og imformativ vei, ja da hjelper faen ikke 30 år tilfots matin :!:

Og jeg vedder MYE på at jeg har gått lengre, høyere og ............. enn deg, men jeg har heldigvis husket den gang kua var kalv!

Skam dere :D

Istedet for å kverrrrrulere, så kom med forebyggende tiltak til nybegynnere slik at de unngår problemer fra første stund.

Forebygging hjelper mye ifht den djevelske reparasjonen :D

Gå i skammekroken alle tre, eller kom dere ut og LÆR :evil:

Her snakker vi ene og alene om å finne sin egen vei, og det er neimen ikke gjennom syke gnagsår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen av dere nevnte forskjellen på symetriske føtter eller asymetriske føtter ifht valg av støvel.

Ingen nevnte valg av innleggssåle.

Ingen nevnte muligheten av formstøping av såle ifht egen fotsåle.

Har dere virkelig vært så mye på tur som dere utgir dere for, eller er det mye skryt og ljug her :D

Isåfall leit mtp at nye skal unngå djevelen gnagsår.

Ved riktig valg av støvler, er det èn tur og støvlene inngått nå i 2009 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med deg?? Du remser opp taping i hue og ræva, og økser ned alle som er uenige.. "Gå i skammekroken eller gå ut og lær??" Og når ble du allmektig autoritet på dette? Sikkert flere som er mye ute i skog og fjell. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tuborg.

Blir litt nysgjerrig på hva slags fjellstøvler du bruker, eller om dette gjelder evt. alle støvler du har hatt oppigjennom.

Selv er jeg lite plaget med gnagsår men har hatt et par tilfeller i helt nyinnkjøpte fjell/skistøvler.

Har da hatt meget godt hell med å erstatte innleggssåler som fulgte med støvlene med såler av type Sole, Sidas e.l. Du kan om du vil ta en titt på mine svar i link:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16258&highlight=

Hei Martin.

Gnagsår har jeg kun slitt med i store stive fjellstøvler som f.eks. Alfa Bever +. Fått nye Scarpa Military støvler som jeg har rukket å teste litt. Kjenner at det jobber fælt på hælen her også. Lavere og mykere støvler som f.eks Crispi Besseggen (tror jeg de heter) har jeg ikke slitt med. Heller ikke den gode gamle høye Alfa feltstøvelen tli forsvaret. Den er jo veldig tynn og myk.

Når jeg legger ut på langtur i juli, kommer nok valget til å bli Scarpa støvlene pluss at jeg tar med meg et par Nike offroad joggere. Sistnevnte kommer jeg til å bruke der terrenget er såpass lett at faren for å tråkke over er liten. Sekken kommer til å veie mellom 20-25 kilo.

Skal også som sagt plastre føttene med elastisk og pustende plaster slik som fremgår i den linken du ga meg. Fått tak i et plaster som heter Mefix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem som mange opplever når de begynner å bruke forsvarets støvler for første gang er senebetendelse i akillissena. Dette kommer som regel på grunn av at de ikke er vandt til å gå i høye støvler. Ellers kommer ikke gnagsår som et vepsestikk. Man kjenner stort sett hvor det gnager lenge før det blir sår og da er det bare å bruke tape. Sportstape er bra. Jeg har slitt ut mange par fjellstøvler og det siste paret som ble skiftet ut var et par Lundhags Hunter. Veldig gode sko synes jeg. Har kjøpt nye Alfa Hjerkin grip + med formstøpt såle, og har så vidt begynt å gå dem inn. Man kjenner med en gang om skoen gnager noe sted og da er det bare som sakt å bruke tape før turen begynner. Og så er det jo forskjell på folks føtter. Noen har kort og bred fot, noen lang og smal fot, noen er høye over vrista og noen er lavere. Noen har også litt størrelsesforskjell på høyre og venstre fot. (Det mest ekstreme jeg kjenner til er faktisk to nummer i forskjell.) Det er viktig at skoen passer. I dag er det mye syntetiske sko og de former seg mindre etter foten enn de gamle lærstøvlene.

Jeg har også et par lave Salomon sko som jeg brukte på en ukestur i fjor. En forferdelig opplevelse. Fikk åpne gnagsår rundt ankelen, akurat der skoen slutter, på begge beina. I tillegg fikk jeg trykkskade på utsiden, like over anklene på grunn av at skoens "myke" polstring lå og trykket mot leggen når jeg gikk på tvers av skrånende terreng. (Jeg følger ikke merket sti hvis jeg ikke må.) Jeg forsøkte med tape rundt anklene, men dette førte bare til at skinnet fulgte med tapen da jeg rev den av. Ingen behagelig opplevelse.

Jeg får vanligvis ikke gnagsår, har stort sett hevdet at gnagsår bare gjør vont hvis man kjenner etter og jeg har gått i fjellet nesten en halv mannsalder, men dette tok kaka. Kombinasjonen langtur og nye lave sko for en som er vandt til å bruke høye støvler var tydeligvis ingen god idé.

Moralen må nok være at det er lettere å forebygge enn å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kommer ikke gnagsår som et vepsestikk. Man kjenner stort sett hvor det gnager lenge før det blir sår og da er det bare å bruke tape. Sportstape er bra.

Her ligger vel kjernen i forbyggingen. Tape med en gang det begynner å varme. Da vet du hvor du HELT SIKKERT får gnagsår hvis du ikke taper. Ingen symptomer: ingen tape. Hvor skal du tape når du ikke vet hvor det trengs? Sportstape er som regel greit, men noen merker avgir lim som setter seg i sokken.

Viktigst: valg av støvel. Gnager den i butikken, så gnager den sikkert på tur også. Forskjellige støvler passer forskjellige føtter.

Når skaden er skjedd: compeed. Evt med sportstape utenpå for at den skal sitte bedre. Compeed skal i utgangspuktet sitte til den faller av selv, men hvis sårene verker og pumper i ro er de infisert og må renses og bør lufttørkes. Unngå å få dritt i gnagsår. Med dritt menes her sokker, soveposer og alt som kan gi bakterier i såret. Med compeed på ikke-infiserte sår kan du gå med litt smerter uten at det blir verre.

Hvis det bare har blitt vannblemme, pleier jeg å stikke hull på den og lufttørke den etter dagens tur. Evt compeed dagen derpå hvis jeg skal gå den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forventet noen motsigelser her!

Og når motsigelsene ikke forstår begrepet "føre-var" i en rettlednings og imformativ vei, ja da hjelper faen ikke 30 år tilfots matin 8)

Og jeg vedder MYE på at jeg har gått lengre, høyere og ............. enn deg, men jeg har heldigvis husket den gang kua var kalv!

Skam dere :oops:

Istedet for å kverrrrrulere, så kom med forebyggende tiltak til nybegynnere slik at de unngår problemer fra første stund.

Forebygging hjelper mye ifht den djevelske reparasjonen 8)

Gå i skammekroken alle tre, eller kom dere ut og LÆR :?:

Her snakker vi ene og alene om å finne sin egen vei, og det er neimen ikke gjennom syke gnagsår!

Og ingen av dere nevnte forskjellen på symetriske føtter eller asymetriske føtter ifht valg av støvel.

Ingen nevnte valg av innleggssåle.

Ingen nevnte muligheten av formstøping av såle ifht egen fotsåle.

Har dere virkelig vært så mye på tur som dere utgir dere for, eller er det mye skryt og ljug her :)

Isåfall leit mtp at nye skal unngå djevelen gnagsår.

Ved riktig valg av støvler, er det èn tur og støvlene inngått nå i 2009 :D

Hei Håvard.

Dersom du tok deg tid til å lese hva jeg faktisk skrev og ikke kun lot deg opphisse av at du ble noe motsagt

så ville du ha sett at jeg nevnte innleggsåler, forskjellige støveltyper, hvilke støvler trådstarter har erfaringer med o.s.v.

Jeg vil ellers ikke bruke tid på å gjenta meg selv da innleggene mine står lenger opp i tråden.

En del av dette du kommer i sitatene jeg har gjengitt her er såpass tatt ut av løse luften at jeg ikke gidder å kommentere det.

Ved å lese igjennom vil du også se at jeg gir deg rett i forhold til forebygging ved rene vandringsturer, innsigelsene mine gjaldt turer hvor man gjør litt av hvert.

Noe av grunnen til at du reagerte vil jeg anta skyldes formen jeg startet innlegget mitt på. Årsaken til at jeg skrev på denne måten var for å kanskje gjøre deg oppmerksom på hvordan din uttrykksmåte fremstår.

Ville for øvrig sette pris på at du bruker enten korrekt fornavn eller brukernavn når du skriver til meg her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard !

Jeg har også gått over 30 år i fjellet og slitt ut x antall par fjellstøvler så jeg mener å ha litt å fare med når det gjelder blemmer og gnagsår som heller ikke jeg har vært forskånet for. Men som jeg sa: Det finnes mange måter å behandle gnagsår på og den ene kan være like god som en annen, men jeg fastholder: Støvler som passer til foten er det aller viktigste. Det er dette som er mitt hovedbudskap. Men om valget er riktig er ikke så godt å vite før man har gått med støvlene en stund. Min erfaring er at støvlene hverken bør være for myke eller for stive og heller ikke ha høyt skaft dersom det hovedsakelig er vandring det dreier seg om, så valget er ikke så lett. Det må innrømmes. Men over 30 års prøving og feiling betyr en del ved valget.

Riktig type innleggssåle kan være riktig og viktig. Det samme er valg av sokker. Jeg er meget skeptisk til å starte med tape. Jeg stopper heller og setter på compeed eller lign. når jeg kjenner at blemmen eller gnagsåret melder seg.

Jeg er forøvrig helt enig med martin.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en kjedelig aften på jobb skapte jammen brudulje, dog bevisst :D

Poenget, kortfattet, er å unngå gnagsår!

Etterhvert blir man flinkere til å teste støvler, bla annet ved å gi f.... i hva ekspeditøren sier etc.

Noen er dyktige, bla gutta på Sport 1 i Lom, men de fleste har overhodet ikke peiling.

Kjenner man først en mulig gnagsårtendens på markaturen, ja da kan man være sikker på at helvetet er nært forestående på fjellturuka si litt senere. Derfor tape på forhånd etter mitt syn!

Det hjelper lite å tro på julenissen i mai, han kommer garantert ikke før jul, såvel som å tro at gnagsårene uteblir på fjellturen når man merket tendenser tidligere.

Derfor, Forebygg istedet for å vente til faenskapet allerede har startet :D

Etter mitt syn er det totalt unødvendig å få gnagsår, såfremt man har lært hjemmeleksa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråk trenger det nok ikke bli.

Et gammelt uttrykk sier at: "Den som tror at han er ferdig utlært, han er ikke utlært han er ferdig".

Forskjellen på en ekspert og en amatør er ofte at eksperten vet alt om litt, mens amatøren vet litt om alt.

Hehe, ja la deg bare lure du REs av "såkalte" eksperter, eller det iblant totalt innkompetente journalister kaller "ekspert" ;-)

Jeg var smart og "lyttet til de det var verdt å lytte til" tidl i fjellivet....

Det jeg nå syns er morsomt, det er at de som etterhvert har lyttet, gjerne diskutert for all del, ja de er blitt jævli dyktige!

De som bare til enhver tid skulle vinne diskusjonen, ja de aller fleste opplever jeg faktisk har stått på stedet hvil!

Og nå lærer undertegnede heldigvis endel av de som tidligere lyttet............ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil dele sine beste tips for å unngå dette? Og erfaringer når de først har begynt, eller sprunget fullt ut? :wink:

Etter snart 10 år i forsvaret og x antall turer, både i jobb og på fritiden har jeg gjort meg noen erfaringer på egne og andres gnagsår. For meg er det to ting som gjelder:

1. Ha riktige sko, som er inngått og passer din fot.

2. Gnagsår går ikke over av seg selv, det blir bare verre og verre! Behandle med tape e.l FØR skaden oppstår. Å behandle i etterkant er litt som å ta på kondomen etter sex.. det er for sent.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.