Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp en helgepappa med å ta med datter på fisketurer


Bloggert

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er helt grønn på stangfiske

Har ei datter på 9 og prøver å ta henne med ut på tur

Skulle så gjerne ønske at fisken bet på kroken hennes

Nå har jeg bare tilgang på å fiske langs kysten i Vestfold samt fjellet/uvdal/hardangervidda.. dvs har ikke båt

Å fiske om kvelden er mest aktuelt for oss

Alle gode tips til hvordan fisketurer med datter kan bli en suksess mottas med takk

Noen tips/råd?

spm...

1. Skal fiske i sjøen nå om dagene.. Hva slag sluk skal jeg kjøpe? I sjøen der regner jeg med at det er makrell, ørret og torsk (Ved land/svaberg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at det skal bli lettest mulig for henne å fiske selv med stangen, bær dere kjøpe en med innebygd snelle og "trykkeknapp".

Datteren min på fire håndterer sin helt greit alene, og jeg husker jeg slet med min bøylestang da jeg var liten. De billige modellene kan henge seg litt opp, og må da skrus fra hverandre, men dette er ikke noe problem med mindre man har ti tommeltotter! (hvordan de dyre er, vet jeg ikke :P )

Det finnes ulike fiskepakker- også til barn, og da følger det gjerne med helt fine sluker og annet utstyr. Vi har Elias-settet, som egentlig er til ferskvann, men spyl snella etter bruk, så er ikke det egenlig noe problem. OBS- snøret kan bli for tynt dersom dere får stor fisk :D

Svaberg med lite stein under vann er fine å fiske fra, hvordan forholdene er hos deg vet jeg ikke. Brygger og moloer kan også være fine. Spør eventuelt noen du kjenner, og som fisker i området, om tips.

Man trenger ikke fiskekort for havfiske, men på fjellet må alle over 16 år ha fiksekort. Hvordan dette blir for deg som ledsager, vet jeg ikke. Sikkert noen her som kan mer....

Ellers er stikkordene for en koselig fisketur: godsaker, mat (dersom man ikke får fisk), krydder (dersom man får fisk og har tenkt å spise den på stedet), en fiskebok (slik at man vet hva man har fått på kroken - jeg holdt på å ramle i havet første gang jeg dro opp en blåstål....), kniver, bærepinne, plastpose. En innstilling til at turen er vellykket uansett resultat er også god å ha i baklommen. Hvis dere får med dere flere øker sannsynligheten for det siste.....

Det er for øvrig også mulig å fiske med mark og dubbe/flyte i havet, og da tror jeg stille farvann er best, og med åtet langt ned mot bunnen.

Håper dette var til litt hjelp, men er nok ingen ekspert!

JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å få lånt en båt, og kjøp et par bånnsnører eller hva de nå heter. så de solgte noen billige på xxl.

fest på noen kroker hvis det ikke allerede er på noen, og ta på reker eller noe anna som fisken vil ha. I sjøen med båt får man alltid fisk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jennypenny,Siig og Jan Kristian!!

Tusen takk for gode tips!

Regnet ikke med å få svar her såå fort ! (Nå er stedet lagt til i favoritter) :)

Ja med båt i sjøen får man alltid fisk ved å "pilke" eller hva det heter.. Fikk sikkert en 80% napp på fisketurene da jeg hadde båt.. men nå har jeg ikke det :(

Jeg kjøpte en stangpakke til datter for et år siden på OBS.. Det var en slik trykkknappsnelle/stang/snøre og datter kaster som en godt voksen mann (lenger enn meg) he he

Så det synes hu er sjov!

Men nå gjelder det å få henne til å få napp også så hu blir bitt av "tur og fiske basillen" :?

Tenkte en hei dundrenes tur i morgen ( 10 min herfra) .. men ja, Jennypenny, takk for tipset.. skal kjøpe marsmellows og annet snop vi skal kose oss med om det ikke blir fisk

Håper jeg kan få henne til å like naturen, friluftsliv og aktiviteter... å være ute uansett vær og GJØRE noe... ikke sitte inne å spille data som hennes venninder gjør

Blir telttur i sommer også men nå først skal vi ta all fisk i fjorden om dere har tips ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnere og sluker - der tar jeg bare det jeg har. Møre-tipset over høres bra ut! Tror sølv er en populær farge i havet. Og har lest at sluken bør bevege seg litt som en skadet småfisk - enten "hoppe langs bunnen" eller i rykk og napp langs overflaten, 1-2 meter under vann.

Boka Ut på tur har noen flotte sider om fiske - og masse annet man kan gjøre ute!

Andre ting man kan gjøre ved sjøen er å grille blåskjell og kamskjell om dere finner (sjekk alge-varsel først), Fiske måker - selvfølgelig uten krok - med fiskehode el.l.

og finne ut hva blomstene heter (ta med flora).

Makrell og sei er pelagiske fisk som lever i de frie vannmassene, mens torsk m.fl. lever på bunnen. Hvordan man fisker (og sluk) avgjør hva man mest sannsynlig får.

God tur i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For unger er det viktigere å få noen småfisk enn å stå og vente på den ene store. Det er abbor og småørret overalt i innlandet i Vestfold og det står småtorsk, berggylt og annen fisk under bryggene. For å holde fiskegleden ved like er det derfor fint å holde seg til vann hvor man faktisk får fisk, selv om det bare er liten steikefisk.

Ellers er gjerne stedet man kaster sluken/marken/agnet viktigere enn hva man har på. Inn- og utløpsos i ferskvann, små kulper i bekker og elver, småtjern osv. Det er også bra å lære for ungene at det er vanskeligere å få fisk hvis man tramper til bredden i småvann. Å lære dem å smyge til kanten øker spenningen, og gjør at man ikke trenger å kaste så langt for å få fisk.

Å få unger hektet på fiske er veldig fint, for det er så lett å få dem med ut i naturen siden. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnere og sluker - der tar jeg bare det jeg har. Møre-tipset over høres bra ut! Tror sølv er en populær farge i havet. Og har lest at sluken bør bevege seg litt som en skadet småfisk - enten "hoppe langs bunnen" eller i rykk og napp langs overflaten, 1-2 meter under vann.

Boka Ut på tur har noen flotte sider om fiske - og masse annet man kan gjøre ute!

Andre ting man kan gjøre ved sjøen er å grille blåskjell og kamskjell om dere finner (sjekk alge-varsel først), Fiske måker - selvfølgelig uten krok - med fiskehode el.l.

og finne ut hva blomstene heter (ta med flora).

Makrell og sei er pelagiske fisk som lever i de frie vannmassene, mens torsk m.fl. lever på bunnen. Hvordan man fisker (og sluk) avgjør hva man mest sannsynlig får.

God tur i morgen!

Takker igjen Jennypenny for din gode kommentar og tips :?

Kan du si noe mer om det å fiske måke?? he he he

Grille blåskjell har jeg aldri hørt om... tør jeg plukke noe som helst på grunna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er å få fisk på kroken til 9 åringen, og ikke middag eller den største ørreten til kronfotografiet på stueveggen, så foreslår jeg vanlig krok med mark- trikset for å få 9 åringen engasjert er kjempeenkelt, finn en bro eller en stein foran en liten bekkekulp med ørret i og slipp henne løs, å henge på kanten av broen og se på fisken som svømmer rundt mens man dupper kroken foran den og se når den hugger er spennende saker, spesielt for små ivrige barnesinn på oppdagelsesferd. Utstyret til slik fiske er også billig, en rull med sene, en pakke kroker og en lang bambusstang gjør susen, marken graver man opp gratis, men det står selvsagt ingenting i veien for å bruke ordentlig haspelstang heller, da har man jo òg muligheten til å fiske i vannet i samme slengen.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan kjøpe til din datter er Abumatic sett junior.IKKE kjøp stang med innebygd snelle,mye tull med de. Av sluker kan du ta med deg Herring jig,fungerer like bra i sjøen som i ferskvann etter ørret.Møresilda er også god.Stingsilda med sort kropp og gule prikker.Ha en riktig god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke vann er dette? og hvor står man? Gjerne kart :wink:

De fins jo overalt. Et par eksempler fra Oslo. Trollvann er morsomt. Barna kan bade og fiske småabbor i samme vann. Samme i Svartkulp ovenfor Songsvann. Dupp, krok og mark garanterer fangst. Mye mer stimulerende enn å dra opp i Øyungen eller Bjørnsjøen hvor man kan være heldig å få en tokilos ørret, men 90% av fiskerne går tomhendte hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fiske måke er veldig morsomt!

Man binder et fiskehode eller noe annet lignende (måker tar egentlig hva som helst, men beholder interessen lengre hvis det er "ekte vare")

til senen, og kaster ut (blant måker fortrinnsvis, de finns jo stort sett over alt!) og venter til man får "napp". Måken prøver å fly av gårde med

byttet sitt, men kommer ingen vei..... Det syns i hvert fall vi var veldig spennende da vi var små!

Gratuler vesla med fisk! Vi prøvde oss her oppe på Finse, men fikk ikke noe... Ikke så rart egentlig, isen ligger over store deler av vannet ennå

og gjennomsnittet er vel omtrent som den dere fikk....

Angående fiskekort, så har jeg lest litt på inatur, og ble litt forvirret:

Det står at alle under 16 år er unntatt fra å betale fiskelisens (med unntak osv), men må de alikevel registrere seg og få en "gratislisens"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.