Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk - Jerven eller Helsport


Bandit

Anbefalte innlegg

Må kjøpe meg en enkel og lett fjellduk har jeg innsett. Den klassiske Jervenduken leveres i størrelsen 143x142. HelSport leverer også en duk, med målene 115 x 160 (begge målene som vindsekk). Umiddelbart synes jeg Helsports fasong virker mer fornuftig. I tillegg leverer de duken med avtagbare armer og er en liten hundrelapp rimeligere.

Noen som har synspunkter på valget, evt noen som har erfaringer med HelSport-duken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukt som poncho er Helsports fjellduk ikke vanntett. Duken lekker typisk i sømmer i nakken. Det er mange sømmer, og sømmene er ikke behandlet/tettet (det er ikke mulig å få det tett med feks tape, fordi det er en rekke mangelags sømmer). Jeg bruker en omsydd utgave av Helsports fjellduk pro istedet for regntøy på tur. Det fungerer bra, selv om duken fremdeles ikke er 100% tett. På tur blir man jo alltid våt når det regner, utenfra eller innenfra, ettersom timene går og regnet strømmer ned. Så det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en jerven Termo King Size, en "enkel" Helsport og har hatt en Jerven Original som jeg mistet. Mitt intrykk er at Jerven sine produkter er av bedre kvalitet en Helsport. Glidelåsene er av bedre kvalitet og sømmene er av bedre kvalitet. Helsportduken har mange kjekke detaljer, men det blir forfderdelig mye glidelåser av det. Hadde jeg mistet Helsportduken også, hadde den nok blitt erstattet av en Jerven Original (på tross av avtagbare ermer og hette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget glad i min fjellduken orginal. Vil trekke frem to detaljer som jeg synes man skal være klar over før man bestemmer seg:

1) Glidelåser og maljehull er ikke vanntette. Dette utgjør ikke noe problem i praksis, siden resten av duken er potte tett og man som regel klarer å innrette seg slik at det ikke renner vann inn gjennom glidelåsene.

2) Ved å ligge på skrå kan de fleste av oss ligge INNI orginalduken. (Ligg på siden, da bøyer du naturlig i hofteledd og knær, og da er duken lang nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Ved å ligge på skrå kan de fleste av oss ligge INNI orginalduken. ....

Faktisk et bra poeng. Dersom man sammenligner Jerven (143x143) og Helsport (160x115) så er faktisk diagonalen større med Jervens format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Jerven thermo king size ble da vitterlig levert med såkalte armrings for bruk som regnponcho,.... :)

Men de er løse, kan ikke festes med glidelås slik at det blir "ett plagg". Men det er vel egentlig en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt Jerven og har nå Helsport sin standard duk. Alt i alt er jeg mest fornøyd med Helsport sin, hovedsaklig pga mindre pakkvolum og bedre lengde for underlag og overnatting. Brettet riktig vei er det fint plass til en vanlig sovepose uten at man må bøye seg (ca 215 x 80?). Bruker duken mest som underlag, biviakk og sporadiske overnattinger, armer og hette er sjelden med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.