Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling med Alpacka Raft på Tormodsvollvatnet i De Syv Søstre


erlendne

Anbefalte innlegg

Natt til lørdag 20/06/09 hadde jeg en nydelig tur til Tormodsvollvatnet mellom Kvasstinden og Tvillingene i De Syv Søstre på Helgelandskysten. Store deler av feriepengene mine hadde gått med til masse nytt turustyr, inkludert en Alpacka Raft. På fredag kom tre pakker med posten og været var fint med 15 grader, sol og liten nordvestlig bris. Turkløen var påtagelig og jeg bestemte meg for å oppfylle en drøm jeg har hatt i et års tid, nemlig å padle på Tormodsvollvatnet. I fjor sommer gjenoppdaget jeg gleden av å være på tur nettopp ved dette vannet. Da var det 26 grader og steiksol når jeg kastet meg ut i det kjølige fjellvannet for å avkjøle meg og drikke samtidig. I nordvestenden av vannet merket jeg meg en ypperlig teltplass som det ellers er relativt få av så høyt oppe i De Syv. Planen nå var en helgetur for å teste Alpackaen og det øvrige utstyret, med en avstikker til en eller flere topper på lørdagen.

Turen startet fra Markvoll langs Fjellveien (en vei som går like inntil De Syv fra Søvik til Sandnessjøen). Kartet under viser veien jeg gikk. Selv om jeg hadde båt, padleåre, telt, sovepose, mat, kokeutstyr, liggeunderlag, øl og vin med meg veide sekken bare 15 kg. Jeg startet i 23-tida for å få med meg midnattssola som kan sees i høyden i disse traktene rundt sankthansaften. Jeg fulgte den merkede stien som går opp til toppen av Skjæringen, men like etter stigningen begynner forlot jeg stien og skrådde mot sørøst og gikk langs framsiden av Tvillingene. Sjansen for å møte på folk langs denne ruten er minimal, da de fleste går de merkede stiene til toppene. Jeg tuslet i rolig tempo oppover med en blanding av lyng, berg og steinrøys under føttene. Jeg liker å klyve oppover i bratt steinrøys med store steiner, og dette fikk jeg det siste stykket før Tormodsvollvatnet når man går ruta jeg fulgte. Mens jeg gikk opp var sola på vei ned. Jeg moret meg med å gå om kapp med den der den kom høyere over Dønna etterhvert som jeg gikk oppover. Klokka 1 var jeg framme ved Tormodsvollvatnet og sola var på vei opp igjen. Underveis hadde jeg plukket med meg litt ved. Jeg satte opp teltet, tømte sekken og gikk litt nedover igjen for å hente mer. Etter en halvtimes tid hadde jeg fylt sekken med ved fra døde trær langs elveleiet til elva som renner ut av vatnet. Jeg fikk igang bålet og stekte meg ei pølse og kokte kaffe. Etterpå tok jeg med meg liggeunderlaget, en pose tørrfisk, pils, kaffe, tobakken og kameraet og satte meg på kanten av aksla nordvest for vatnet for å nyte soloppgangen. Mens jeg satt der kom en massiv, lav havskodde sigende innover Dønna og den omkringliggende skjærgården. Samtidig kom litt høyere skyer sigende fra Nord, mens jeg var høyt nok til å kommer over skydekket. Og trur du pinadø ikkje hurtigruto kom siganes på nord! Et sikkert tegn på at du har vært oppe lenge. Morrasola skinte, og det hele var så vakkert at jeg måtte le høyt der jeg satt og koste meg med øl og tørrfisk. Jeg ble sittende i en rolig lykkerus et par timer til sola forsvant bak Tvillingene før jeg la meg i teltet for å sove i halv femtiden. Jeg våknet et par ganger fordi liggeunderlaget og soveposen var i tynneste laget. Men det var ikke værre enn at jeg fikk varmen i meg av å ta på meg sokkene.

På lørdag klokken halv ett våknet jeg til strålende sol i sørøst. Jeg fikk igang bålet og lagde nudler og kaffe til frokost. Jeg blåste opp Alpackaen og padlet rundt Tormodsvollvatnet. Det var gøy å padle rundt på dette fjellvatnet der det muligens aldri har vært en båt før. Alpackaen fungerte som en drøm, men det ble litt kaldt på føttene av det kalde vannet siden bunnen i båten bare er et tynt lag med supersterk plast. Jeg padlet tilbake til leiren og la liggeunderlaget i bunnen av båten. Nå ble like behagelig å sitte i båten som det er å sitte i en lenestol. Jeg padlet til andre siden og bar skuta ved å balansere setet på hodet til det øvre Tormodsvollvatnet. Der oppe blåste det litt og jeg lot meg seile over til andre siden av vannet. Sittestillingen var så behagelig, og jeg hadde sovet såpass lite at jeg nesten ble dysset i søvn av småbølgene som klasket mot båten. Jeg hadde med en pitteliten barnefiskestang som jeg fisket litt med bare på morro, selv om det neppe er fisk i vannet. På hele turen så jeg heller ingen vaker. Litt utpå dagen skyet det over og skodda la seg på toppene. Planene om å teste nye ruter til toppen av Tvilling Syd og utforske området mellom Tvillingne ble derfor avlyst inntil videre, og jeg tuslet ned igjen. Underveis kom sola ned mellom skykanten og horisonten og hjertet mitt fyltes med takknemlighet for turen, mens hjernen allerede jobbet med nye turplaner.

post-5477-133474629947_thumb.jpg

post-5477-133474629957_thumb.jpg

post-5477-133474629968_thumb.jpg

post-5477-133474629978_thumb.jpg

post-5477-133474629987_thumb.jpg

post-5477-133474630008_thumb.jpg

post-5477-133474630014_thumb.jpg

post-5477-133474630026_thumb.jpg

post-5477-133474630143_thumb.jpg

post-5477-133474630388_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
flott beskrivelse og fine bilder ;-)

hadde du kart over turen ?

Takk for det. Turruten er tegnet inn på skjermdumpen fra Google Earth nederst i rapporten. Plassering på norgeskartet finner du her: http://www.godtur.no/default.aspx?page=turplanlegger&turplanleggertabs=2&searchtype=SSR&param1=tormodsvollvatnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

super.

madamen og jeg var egentlig inne på tanken å padle fra sullis til arjeplog i sommer, men etter å ha lest diverse turrapporter og tatt i betraktning at vi er ferske padlere, så tror jeg vi tar oss vann over hodet på den turen.

alternativ II er da å padle kysten fra Dønna til Brønnøysund (familie og vennebesøk)

tror du/dere ruta kan by på for store utfordringer for to ferske "kanoister" med en Ally 16.5" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du/dere ruta kan by på for store utfordringer for to ferske "kanoister" med en Ally 16.5" ?

Jeg har ingen kanoerfaring selv, men det finnes to padlesentre i området som sikkert kan bidra med råd. Tømmervika opplevelsessenter http://www.opplevhelgelandskysten.no/?hoveddel=22 og Havnomaden http://www.havnomaden.no/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde av ryggene opp mot begge Tvillingene tatt fra Kvassryggen. Jeg siklet også på ryggen opp til Nordre. Noen som ff-folk som har gått den? Nødvendig med tau?

Ser ut som det kanskje er mulig uten tau. Skal gi deg en oppdatering etter jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitrende turrapport fra "The Stone Maidens"!

Bare ideen om å padle på Tormodsvollvatnet nattestid er jo banebrytende.

Selv skulle jeg gå Nesnahalvøya på langs denne helga med overnatting nær det høyeste punktet. Men jeg kom ikke lenger enn til utgangspunktet Utskarpen. Grunn: havskodde :-) Blir nok å forsøke meg igjen ved første og beste anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hørtes ut som en finfin tur, har du fått utforsket noe mere dær oppe?

Det jeg også lurte på var om du har bare gode erfaringer å komme med ang. Alpacka Raft, hvordan fungerer det å padle i lett bris f.eks, er padla i to deler og hvilke størrelse anbefaler du på båten i forhold til hvis jeg skal på en lengere tur, f. eks femundsmarka eller lignende?

Hvor kjøpte du din og hva betalte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en finfin tur, har du fått utforsket noe mere dær oppe?

Det jeg også lurte på var om du har bare gode erfaringer å komme med ang. Alpacka Raft, hvordan fungerer det å padle i lett bris f.eks, er padla i to deler og hvilke størrelse anbefaler du på båten i forhold til hvis jeg skal på en lengere tur, f. eks femundsmarka eller lignende?

Hvor kjøpte du din og hva betalte du?

Hei Ivan. Jeg var på nytt og teltet ved Tormodsvollvatet i våres. En av mine yndligsplasser :)

Jeg er kjempefornøyd med Alpackaen! Har den største modellen og den passer bra for meg som er 186 cm. Hun er svært stabil på vannet. Har padlet med henne i liten kuling med 25 kilos sekk på baugen og da var jeg nær ved å velte når jeg fikk vinden fra siden, men med vinden rett bakfra går det bra. I sterk motvind kan det bli mye jobb å opprettholde fremdriften. Liten bris vil ikke by på problemer av noe slag.

Åra er tredelt og av god kvalitet. Jeg betalte 13.000,- inkl. mva. for båt med åre og oppblåsbart liggeunderlag på packrafting.com. Hadde henne nettopp med på 5-dagers fjelltur i Lomsdalen-Visten nasjonalpark. Hadde da båt, åre, telt, sovepose, mat, fiskestang m.m. i sekken som ble 25 kg. Morsomt å kunne padle midt på fjellet og fiske over ripa der det antageligvis aldri har vært en båt før. Jeg raftet da ned en veldig grunn elv, krasjet med stener og satt meg fast hele tiden, men hun ble ikke lekk av den grunn. Er meget imponert over styrken på polyuretanet hun er laget av, kvaliteten på de limte overgangene osv. Skal komme tilbake med en ordentlig turbeskrivelse av denne turen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivan. Jeg var på nytt og teltet ved Tormodsvollvatet i våres. En av mine yndligsplasser :)

Jeg er kjempefornøyd med Alpackaen! Har den største modellen og den passer bra for meg som er 186 cm. Hun er svært stabil på vannet. Har padlet med henne i liten kuling med 25 kilos sekk på baugen og da var jeg nær ved å velte når jeg fikk vinden fra siden, men med vinden rett bakfra går det bra. I sterk motvind kan det bli mye jobb å opprettholde fremdriften. Liten bris vil ikke by på problemer av noe slag.

Åra er tredelt og av god kvalitet. Jeg betalte 13.000,- inkl. mva. for båt med åre og oppblåsbart liggeunderlag på packrafting.com. Hadde henne nettopp med på 5-dagers fjelltur i Lomsdalen-Visten nasjonalpark. Hadde da båt, åre, telt, sovepose, mat, fiskestang m.m. i sekken som ble 25 kg. Morsomt å kunne padle midt på fjellet og fiske over ripa der det antageligvis aldri har vært en båt før. Jeg raftet da ned en veldig grunn elv, krasjet med stener og satt meg fast hele tiden, men hun ble ikke lekk av den grunn. Er meget imponert over styrken på polyuretanet hun er laget av, kvaliteten på de limte overgangene osv. Skal komme tilbake med en ordentlig turbeskrivelse av denne turen her på forumet.

Hei, høres lovende ut men er dette vert 13.000,- får jo en fin kano eller kajak for den summen, hva er det egentlig som gjør den så kostbar?

Kan du f.eks ta den med inn i teltet og bruke den som liggeunderlag (opp ned) eller blir det klomsete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.