Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123


gjerris

Anbefalte innlegg

Bruker selv en kjelepose fra Primus sin Eta kjele til å ikke lage riper og redusere klirring/lyder når jeg går. Den er ikke vanntett, så hvis Sveaen skulle lekke så blir det høy oktan tilsatt i maten. 

 

1L boksen fra Europris går ihvertfall ned i Optimus Terra HE kjelen, Tror den også vil passe i kjelesettet ditt Omnilite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1L boksen fra Europris går ihvertfall ned i Optimus Terra HE kjelen, Tror den også vil passe i kjelesettet ditt Omnilite.

Takk! Den der boksen må jeg se og få tak - må testes :-) Bruker en drybag + skumplastremser i Terra Weekend HE i dag,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stol helt på mine antakelser - det ser ut som de bør dobbelsjekkes, gitt. Da jeg tok en blikk på listen til The Base Camp for å bestlle meg et komplett tanklokk for å ha i reserve, la jeg merke til at det faktisk var forskjellige dyser tilgjengelig for 123 og 123R. Det betyr jo ikke at de ikke kan funger om hverandre, men jeg ville nok sjekket. (Visstnok har også tanklokket med sikkerhetsventil også vært gjenstand for utvikling i tiårenes løp - men jeg håper at det betyr at et komplett nytt lokk passer på ny, middelaldrende og gammel, mens det kan bli feil om man kjøper småkomponenter til lokket for å skifte ut.)

 

Fått fyrt og koset meg med denne gamle lille godbiten her no:) Elsker lyden. Primusen så meeeget strøken ut for alderen men inni tanken var det litt hvitt pulver som nesten lignet på korrosjon. Kan være rester etter gammelt drivstoff eller smuldret veke. Flushet den et par ganger med rødsprit og bensin før fyring, dysa gikk seff tett et par ganger men nå brenner den meget fint. Men.. Kan jeg stole på sikkerhetsventilen på en 40 år gammel primus? Er det noen måte og teste denne på. Hvor varm er det lov at tanken blir under fyring? Trykket henger jo sammen med tempen og når den nærmer seg 50C så blir jeg litt usikker..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken kan bli ubehagelig varm å ta på, men du bør ikke brenne deg.

Du kan trykkteste ventilen hvis du klare å skru lokket på noe du kan kontrolleret trykket på. Det bør løse ut før 2,5 BAR, og lukke og tette helt igjen før trykke synker under 1 Bar, så her er det store slingringsmonn. Jeg har en 8R klone fra Svea, der blåser sikkerhetsventilen av og til under fyring når tanken blir for varm. (bruker for stor panne) da står stikkflammen ut til trykket synker og ventilen lukker.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stusser med på min Svea 123R er denne lille gule flammen som blir igjen når jeg stenger den. Det er jo en nåleventil som stenger den, men jeg klarer ikke å unngå stearinflammen som jeg til slutt bare blåser ut. Ikke noe problem egentlig , men jeg føler at det skal ikke være slik. Min Optimus 8R har akkurat samme tendensen, og brennerne er jo veldig like. Jeg vet at det er flere enn meg som opplever dette, men lurer på om det er noen som har ett forslag til hvordan man kan unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde med samme symptom på min Optimus 99, og om jeg i det hele tatt fikk endret det :P

 

Men kanskje det kan hjelpe med en annen spindel eller bare å rense den som er i? Byttet nylig spindel på en gammel Optimus 535 for å få den til å lukke ordentlig når den var helt igjennskrudd. Fungerte aldeles utmerket etter ny spindel selv om 535'en var misshandla på det groveste.

Tror spindelen for 8R og 123R er forskjellige fra 111, men kan hende de passer om hverandre? 

Prøv også å rense med q-tips og litt gnukking der kon delen treffer, pleier ofte å være møkk der. 

 

Har derrimot en 8R og 123R som er solgt i Norge og begge stenger uten den lille flammen helt lukket. Begge to var ubrukt ved kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Timmey78 : SRV (Safety Release Valve) er en mye brukt forkortelse på engelsk for sikkerhetsventil, og bruker du den i noen søk bør du treffe noe nyttig :-)

Edit: Tror ikke 50°C er særlig skummelt. Jeg kan bli litt urolig hvis jeg ikke er i friluft og tempen kjennes som ala varmt tappevann, som er 70-75°C. Heptan (hovedbestanddelen i renset bensin) koker ved 98° ved 1 atm, og jeg vil ligge godt under det i alle fall. Hvis du er bekymret, setter du Svea i en liten panne (lokket til Terra Weekend er ideelt) med en skvett vann i, kjøleeffekten av dette er nok til at du kan være temmelig sikker på at du ikke får problemer med for høy temp/trykk på tanken. 

 

 

@Robinson : I utgangspunktet tror jeg ikke at det er noe direkte feil med at den brenner en liten stund etter at du lukker - det trenger ikke å bety at det er en uønsket åpning mellom tanken og dysen, derimot er det helt sikkert at det fortsatt finnes bensin mellom hullet i stigerøret (som spindelen skal stenge) og dysen. Da fortsetter det å brenne til alt er dampet bort. Jeg bruker å gi full gass en stund for å få skikkelig varme, stenger litt ned i noen sekunder for å la bensin brenne av og så stenger jeg helt. Funker ikke alltid uten å få "etterflammen", men ofte :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne blitt et fint lite prosjekt: Få tak i en defekt svea, koble til trykkluft og finne ut hvor mye trykk den tåler før den revner. Så i ettertid bytte ut sikkerhetsventilen med et mini-manometer så man ser når man er i faresonen.

 

Zenport_Liquid_F_4ff1fc9abdf79.jpg

Eller manometer i tillegg til sikkerhetsventil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne blitt et fint lite prosjekt: Få tak i en defekt svea, koble til trykkluft og finne ut hvor mye trykk den tåler før den revner. Så i ettertid bytte ut sikkerhetsventilen med et mini-manometer så man ser når man er i faresonen.

 

Zenport_Liquid_F_4ff1fc9abdf79.jpg

Eller manometer i tillegg til sikkerhetsventil.

120 psi ifølge Spiritburner, Om sikkerhetsventilen er helt stengt inn vil den fortsatt blåse på 90PSI. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller et sous vide prosjekt - ved hvilken temperatur begynner det å boble bensindamp ut av den nedsenkede Svea-en?  :hyper: Feires selvsagt med sigar og cognac når det skjer.

 

Tror det er ganske mange atm/bar som skal til før den revner - og leeenge før det skal jo sikkerhetsventilen senke trykket - riktig nok med en aldri så liten uønsket blow-out-flamme som bieffekt... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Den 5.6.2015 at 19.52, a_aa skrev:

... [snip]... Jeg bruker å gi full gass en stund for å få skikkelig varme, stenger litt ned i noen sekunder for å la bensin brenne av og så stenger jeg helt. Funker ikke alltid uten å få "etterflammen", men ofte :-)

Erfaringen min tilsier nå at en metode som er tilnærmet omvendt av det jeg skrev ovenfor faktisk funker bedre, uten at jeg kan forklare mekanismen bak - jeg skjønner rett og slett ikke denne helt. Men altså: la en god og varm Svea brenne på lav lav effekt 15-20 sek, og vri så ca en kvarttørn opp og deretter helt tilbake til stengt så lynraskt som mulig, dette skal gjøres på et brøkdels sekund.

Fint om de som evt tester dette kan gi en tilbakemelding her i tråden om det kan være "universalmetoden" for å slokke Svea med minimal etterflamme :) Og siden jeg liker å forstå ting (i motsetning til å vilt teste ut slokke-ritualer som Svea-guden kan like...), vil det være kjempeflott dersom noen kan komme med en forslag til bakenforliggende mekanisme som gjør at dette tilsynelatende funker godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når det gjelder Svea 123R og også Optimus 8R, jeg har begge primusene , så har jeg alltid hørt og lest advarselen mot å brenne dem tom for drivstoff. For det vil ( eller kan?) ødelegge veken. Det jeg lurer på er jo om noe har erfart dette? Jeg har ofte brukt primuser til teltvarme på kalde dager , og da hender det av og til at de brenner seg tom, hvis man ikke følger med. Når det gjelder en vanlig 111 er jo ikke det noe problem. Man bare lar dem kjøle seg ned litt, så fyller man tanken og fyrer opp igjen. Men med Svea primusen min blir jeg litt paranoid med dette. Må alltid sjekke at det er nok drivstoff, slik at den ikke brenner seg tom. Hvis det at den brenner seg tom innebærer at man ikke har primus på resten av turen, er jo det en liten katastrofe. Hvor farlig er egentlig dette? Er det noen som har brente en Svea 123R tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 16.23, Robinson skrev:

Når det gjelder Svea 123R og også Optimus 8R, jeg har begge primusene , så har jeg alltid hørt og lest advarselen mot å brenne dem tom for drivstoff. For det vil ( eller kan?) ødelegge veken. Det jeg lurer på er jo om noe har erfart dette? Jeg har ofte brukt primuser til teltvarme på kalde dager , og da hender det av og til at de brenner seg tom, hvis man ikke følger med. Når det gjelder en vanlig 111 er jo ikke det noe problem. Man bare lar dem kjøle seg ned litt, så fyller man tanken og fyrer opp igjen. Men med Svea primusen min blir jeg litt paranoid med dette. Må alltid sjekke at det er nok drivstoff, slik at den ikke brenner seg tom. Hvis det at den brenner seg tom innebærer at man ikke har primus på resten av turen, er jo det en liten katastrofe. Hvor farlig er egentlig dette? Er det noen som har brente en Svea 123R tom?

Sendte avgårde ett spm til Optimus og fikk dette svaret:

Sitat

yes, it is true that you should avoid to let the wick burn dry. It does loose its ¨wickability¨ in such case and needs replacement. Replacing the wick is not straightforward, so it is better such a situation in the first place. 

 

Så jeg kommer til å være litt påpasselig med å ikke brenne tanken tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en bomullsveke der, og den tåler fint å være tørr, men når den etterhvert blir litt "svidd" så blir den dårligere som veke.

Når den virkelig er dårlig så minker evnen til å tømme tanken. Tror det skal mye til, har aldri klart det selv.

Vet at folk har erstattet veken med bomullsstoff surret rundt en piperenser, og påstår at det er like bra.

Skulle anta at det finnes kusstoffveker som tåler varme bedre nå, men hvorfor forandre på noe som er så vellykket at man måtte starte opp igjen produksjonen etter at den egentlig var nedlagt?

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Walle skrev:
  Sitat

yes, it is true that you should avoid to let the wick burn dry. It does loose its ¨wickability¨ in such case and needs replacement. Replacing the wick is not straightforward, so it is better such a situation in the first place. 

Det er nok ikke helt rett fram å bytte veke om man er ute på tur - men er du hjemme, trenger du stort sett bare en vannpumpetang, litt gummi/lær og kanskje en tynn nebbtang eller arteriepinsett. Tøm tanken. Bruk lær/gummi for å "få tak på" tanken (mulig en oljefiltertang kan brukes?), og i tangkjeften for å beskytte mot oppskraping. Plasser tangen over stigerør/spindel og vri løs - stigerøret er normalgjenget ned på tanken, og jeg måtte skru 9,5 omdreinger før den var av. Veken kan dras rett ut av enden på stigerøret, selv om det skal være en snug fit. Såpass snug at når du skal skyve veken inn kan det være greit å bruke en nebbtang/arteriepinsett for å ta tak metallstrengen som holder veken sammen, og skyve den godt på plass igjen. Skru stigerøret tilbake på tanken (ca samme antall inn som ut), men ikke legg vekk verktøyet før du har fått tilpasset spindelplasseringen godt til nøkkelåpningene i vindskjermen, det er fort gjort å justere seg inn ved å sette på skjermen og bruke litt øyemål.

Jeg mener også å ha lest at den Svea ikke går fra fullt fungerende til ubrukelig på èn tomtankfyring, så jeg vil tro at om dette skjer på første dag av en tur , vil du fortsatt ha en fungerende brenner, men ikke like velfungerende som før (før du fikser veken når du kommer hjem igjen). Og det er jo slett ikke dumt å unngå hendelser som får ting til å funke litt dårligere enn før, da slipper man jo å reparere (dog liker faktisk noen å skru...) :)

 

@dsk: Gratulerer med innlegg nr 1000 :sorcerer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan forklare at min Optimus 8R har markert dårligere effekt enn min Svea 123R ? Jeg kjøpte Sveaen ny og Optimusen brukt. Jeg har testet det gjentatte ganger, og min Svea 123R bruker jevnt over ett minutt mindre enn min Optimus 8R på å koke opp en halv liter vann.Jeg kan ikke se noen logisk grunn til at Optimusen skal være mindre effektiv enn en Svea, med mindre kanskje veken er skadet ? Men jeg har kikket på veken gjennom tankpåfyllingen og den ser helt fin ut. Så jeg er ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Robinson: Kjenner ikke 8R noe særlig, beklager. Men på Svea går veken i stigerøret opp til spindelen - og det er jo der det blir varmest (nærmest brennerdysen), og den evt først blir svidd. På Svea vil du derfor ikke kunne vurdere om veken er varmeskadet ved å se ned i tanken på den delen av veken som er der.

Btw: Det jeg fant da jeg tok ut veken på min Svea (jfr denne posten) var at det var urenheter i den, som kunne medføre dårlig bensintilførsel. Etter at jeg vasket den godt i sprit og satte den på plass, ble den bra igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har funnet en hendig plastbeholder som rommer Svea'en og samtidig går inni Optimus Terra Weekend HE kasserollen?

Kjøpte 1 ltrs beholderen fra Europris som er nevnt tidligere i tråden, men den passet ikke + at Svea'en satte seg fast i bunn av beholderen..  (konisk vegger på beholderen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du noe annet rundt Svea'n for å forhindre at den ligger løst inne i kasserollen?

Har selv bare brukt ziplokkposer fra IKEA, og erstattet de før det har gått hull på dem. Bruker enten 2,5 eller 4 ltrs posene, så dermed blir det ekstra plast som fungerer som "bobleplast"  :D  og dermed holder Svea'n i ro inne i kasserollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.