Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123


gjerris

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Walle skrev:

Legger du noe annet rundt Svea'n for å forhindre at den ligger løst inne i kasserollen?

Gjorde det før - tre veritkale remser med skumplast + litt i topp og bunn - men kom til at det ikke var nødvendig, og dessuten bare styr med at de lette skumplastbitene blåste avgårde ved opp-/nedpakking. Den tynne silnylonen er nok til at klirring ikke blir sjenerende (i hvert fall for mine ører) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte helst på at det kanskje gikk fortere hull på posen når Svea'n lå løst oppi kasserollen, men det er kanskje ikke ett reelt problem.

Kanskje jeg skal teste ut symaskinen og lage en pose til Svea'n samtidig som jeg lager pluggposer og stangposer og tarp og floorsheet til Kiva teltet og og og... :ahappy:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@Blaser : Gratulerer som Svea-eier!

Lave temperaturer er egentlig ikke noe stort problem, så lenge du får fyrt opp forvarmingsdrivstoffet - og blir det skikkelig kaldt, kan det det være lurt med en form for veke for å lettere få fyr på sakene. Jeg har lagt en liten ring av et 4mm glassfibertau (egentlig ovnstetting) og tynn ståltråd som ligger nede i fordypningen - i tillegg til at den kan hjelpe å få fyr ved skikkelig lave temperaturer, blir det mindre "løstflytende" drivstoff som kan komme på ville veier om du skulle dytte borti ved et uhell. Jeg pleier å forvarme med rødsprit, men det kan tenkes at det ved skikkelig lave temperaturer kan være lurt å bruke mer energirik bensin - vet ikke?

Ellers er en korkplate under ikke så dumt, for å hindre varmetap den veien. Og husk å fjerne eventuelt undertrykk på tanken (åpne litt på tanklokket, og skru igjen igjen) før du starter. Her er forresten et bilde fra en morgen med ca -6°C: Turraport fra 13 februar 2016. Den var ikke verre å fyre opp den gang enn på en fin sommerdag :) 

Største ulempen ved lave temperaturer, er at du gjerne vil smelte snø - dette krever masse energi. Skal du smelte mye snø, er Sveas effekt ikke større enn at det vil ta sin tid - og tanken er ikke større enn at du fort har brukt opp bensinen før du er ferdig. Men det går jo selvsagt an å få til om du må, du må bare ta hensyn til hvor store porsjoner du kan håndtere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en liten test på kjøkkenbenken der jeg ville sammenligne effekten og forbruket av drivstoff mellom Svea 123R og Optimus 8R. Og fant ut følgede: Svea 123R brukte 4 min og 40 sekunder på å koke opp en halv liter vann , mens Optimus 8R brukte 50 sekunder mer på samme jobben. Jeg veide begge primusene før og etter testen og fant ut at Svea 123R brukte 13 gram bensin til dette , mens Optimusen brukte rett over 20 gram.  En forklaring jeg kan tenke meg på Svea primusens bedre effekt er at tanken på denne blir mye varmere enn Optimus tanken, og at det dermed blir høyere trykk i denne tanken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa; Skjønner prinsippet du beskriver. Dette er nokså likt det Trangia har på sin vintertillsats.

Ja, korkplate skal det bli.  Optimus Terra weekend har jeg allerede. ref. dine fine bilder i turrapporten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Robinson: Hmm, det var pussig - du sier at 123R kokte opp vannet raskere enn 8R, men 8R brukte 50% mer drivstoff? Antar du brukte samme kjele? Er det stor forskjell på kjelestøttene, og evt muligheter for varmetap på sidene?

Hvis ikke ville jeg mistenkt at noe ikke er helt optimalt på 8R. Brenner den blått, eller er det mye gule tupper på flammene? Kan det tenkes at dysen er blitt i romsligste laget etter mange omganger med rensenålen i årenes løp? Sånn at den leverer litt for mye bensindamp med litt for lav damphastighet til brennerklokken, og ikke får dratt med seg nok luft til å brenne opp alt optimalt?

Kan være verdt å prøve å skifte dysen, tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte jo ikke så mye tid på dette. For å gjøre dette grundig burde jeg tatt minst 5 tester av hver og brukt gjennomsnittet til å beregne forbruk og tid. Nå gjorde jeg bare ett oppkok på hver, i samme kjele med like kaldt vann til å starte med.  Men jeg har gjort dette en gang før uten å forsøke å beregne forbruk , bare koketid. Og tendensen var det samme. Svea var hurtigere en Optimus. Begge brenner med fin blå flamme, og jeg brukte ikke ekstrapumpen på noen av dem. Med å pumpe ett par ganger først går koketiden ned. Jeg har demontert Optimusen for å se på veken  og den virker helt fin , alt som viser utenfor drivstoffrøret mellom tank og brenner. Og jeg lurer på om noe av forklaringen er her. På Optimusen er det ett langt rør mellom tank og brenner, mens Svea ikke har det. Der går veken rett opp i brenneren. Kanskje det er ett mer effektivt design ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte en tur innom base-camp.co.uk for å se på sprengskisser for 123R og 8R :)

Joda, det kan se ut som om 123R kan være et hakk mer effektiv på konduktiv varmetransport fra brennerklokken til tanken - men for meg virker ikke å være et problem at det er lavt trykk/temp på tanken, slik at brenneren får lite bensin? Den forbruker jo mer bensin enn 123R? (Skulle det likevel være et problem med varmetransporten, er det i alle fall viktig å kontrollere at alle varmeledende deler som skrus sammen, er skikkelig skrudd sammen.)

Den kan forresten også tenkes at 123Rs vindskjermløsning (med varmeskjold rund brennerklokken og lave kjelestøtter) kan bidra, for meg virker det som den løsningen bedre kan hindre en del varme å forsvinne sideveis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvekjørt min 123R!

Brukte Colman bensin og flammen var usynlig på dagtid og 5 grader.

Skjønner hvorfor man forelsker seg i denne ja :)

Har gjort en liten forbedring vedr. festet til "nøkkelen". Denne er nå flyttet til utsiden på vindskjermen.  Enhenten går fortsatt fint ned i Optimus terra weekend.

(Får vurdere på sikt om jeg fester den på etasjeskillet ved å borre et ekstra hull som gjør at jeg kan skru den fast der. Da vil ikke noe av kjeden henge utenfor)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som tenker på en oppbevaringsboks av Svea 123R;

http://www.europris.no/hjem-interior/oppbevaring/kjokkenplast/boks-hermetisk-rund-1-l

Dette betinger at man tar av "nøkkelen"  og at man skrur av lokket for å plassere Svea'n nedi. NB! Tanken må være opp mot lokket, og man skrur av /på lokket. "nøkkelen" legger jeg mellom tanken og plastikk lokket.

Storebroren:

http://www.europris.no/hjem-interior/oppbevaring/kjokkenplast/boks-hermetisk-rund-2-l

ble det tipset om i Coleman tråden og passer fint min feather 442 uten å ta av lokket.

 

Endret av Blaser
mye luft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blaser skrev:

For dere som tenker på en oppbevaringsboks av Svea 123R;

http://www.europris.no/hjem-interior/oppbevaring/kjokkenplast/boks-hermetisk-rund-1-l

Dette betinger at man tar av "nøkkelen"  og at man skrur av lokket for å plassere Svea'n nedi. NB! Tanken må være opp mot lokket, og man skrur av /på lokket. "nøkkelen" legger jeg mellom tanken og plastikk lokket.

Minne bare om et alternativ jeg postet om tidligere her , www.fjellforum.no/forums/topic/13654-svea-123/?do=findComment&comment=317933  ser boksen fortsatt er å få kjøpt på ebay. Se også denne Snow Peak Titanium Trek 900 www.fjellforum.no/forums/topic/13654-svea-123/?do=findComment&comment=322204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tank i Svea var det noen som bemerket. Joda, sånn er det. Noterer det bare mens jeg husker det nå; at for en tid siden testa jeg hvor lange brennetid jeg fikk med full tank (nesten full da) og "full fres". Det ble i underkant av 1 time og 20 min, var -2c ute da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref innelgget over fra Zimwalker, Og for de som ønsker å ha med ekstra bensin.

Her har i alle fall jeg funnet en god kombinasjon.  Den består av en Soto stormlighter med forlenger og en Trangia flaske på 0,3 L.

Trangia flasken har en dryppe funksjon, så det er enkelt å fylle forvarmingsplassen (1 drypp) og tanken.

Så har jeg på dekselet.  Tenner så på med Soto lighteren gjennom en av de store hullene.

 

http://www.outnorth.no/trangia/bransleflaska-0-3l

http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/opptenning/soto-xt-stormlighter

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

Liten tank i Svea var det noen som bemerket. Joda, sånn er det. Noterer det bare mens jeg husker det nå; at for en tid siden testa jeg hvor lange brennetid jeg fikk med full tank (nesten full da) og "full fres". Det ble i underkant av 1 time og 20 min, var -2c ute da.

Kjekt at du tok deg bryet med dette, for dette tenke jeg at jeg skulle prøve å finne ut av. Målte du hvor mye bensin du fylte på tanken  ? Og lot du den brenne til den var tom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Robinson skrev:

Kjekt at du tok deg bryet med dette, for dette tenke jeg at jeg skulle prøve å finne ut av. Målte du hvor mye bensin du fylte på tanken  ? Og lot du den brenne til den var tom ?

Hei. Dette var helt off the record, ikke et resultat jeg planla å dele med andre, bare noe jeg gjorde mens jeg likevel var ute å måket snø en dag. Brukte dessverre derfor ikke desilitermål eller stoppeklokke. Men jeg fylte tanken igjen nå, like full -- med mitt øyemål, og det ble 1,2dl.  På Optimus sin hjemmeside oppgir de Average burn time til "Up to 50 min at maximum output (with 120 ml of fuel)".  Jeg brant jo med "full fres" mente jeg, men jeg vet jo at om man skrur litt for langt så havner man forbi "full fres", så mulig jeg bomma litt der og derfor fikk mer tid ut av en tank enn det de beregner. Vet ikke. Det ble skrudd med votter på. Andre kan jo prøve! (Ut å måk snø!). :-)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bruker en linsebag som fulgte med en Sigma linse jeg kjøpe engang. Svea'en passer perfekt oppi med et tennstål eller stormlighter. Den har også en hempe som jeg har festet en carabiner i, så klipser jeg bare hele oppsettet utenpå den oppakningen jeg ønsker å bruke.

Skulle det lekke så er alt i sekken relativt safe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Manko: Ja, prisen til Uniflamesupply er slett ikke ublu den (men dagen da @Blaser la ut outnorth-linken, var prisen deres 140 kroner under dem igjen :) )

Helt annen sak: Har fått testet min nye BernieDawg Minicap på Svea 123R, og er veldig fornøyd med lydnivået. En ting synes dog jeg er litt pussig: Etter at Svea er blitt varm, får jeg fort innslag av gule flammer når jeg justerer ned effekten på normalt vis (med klokken), mens dersom jeg i stedet justerer ned ved å vri mot klokken til rensenålen kommer høyt nok til å begrense dyseåpningen, brenner den pent på atskillig lavere effekt. Antar det kan ha noe med gasshastigheter og virvelstrømning å gjøre? (Kan vel også ha med at brennerhodet som jeg bruker med "stilletoppen" er lettere drillmodifisert med atskillige ekstra hull). Er det andre som har tilsvarende erfaring med BernieDawg på Svea?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Har du prøvd å se om du får samme symptom uten Minicap ?

Når min Svea er blitt god og varm med den vanlige bråkebrennerplaten, kan den justeres veldig langt ned på "normalt" vis uten mye innslag av gult - ikke før flammen er i ferd med å trekke seg nedenfor brennerplaten nærmer den seg utseendet til en vanlig gul stearinlysflamme. Vrir jeg i stedet mot klokken til rensenålen kommer høyt nok til å begrense dyseåpningen, øker propelllyden (men frekvensen senkes) og det kan komme noen gule tupper ytterst på blåflammen. Fortsetter jeg å vri, trekker flammen seg etterhvert inn under brenneplaten - og den holder seg hissig blå (men er temmelig skjev) inntil nålen blokkeres helt og flammen slukker.

Da jeg testet nå, syntes jeg Minicap-en brant mer uryddig og gulere enn tidligere tester. Må finne ut av det.

Bruker forresten Biltemas alkylatbensin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.5.2016 at 18.58, a_aa skrev:

Da jeg testet nå, syntes jeg Minicap-en brant mer uryddig og gulere enn tidligere tester. Må finne ut av det.

Har funnet ut av det - og lært :)

Jeg har brukt Minicap på et brennehode som jeg hadde eksperimentert med ved å bore ekstra hull i det (hadde en tanke om å øke luftmengden til forbrenningen, men det funka selvsagt ikke, selv om det heller ikke ble vesentlig dårligere forbrenning). Etter de innledende testene der hode og cap funket fint sammen, slukket jeg Sveaen og mens alt var glovarmt ga jeg Minicap-en noe gode kakk for at den skulle sitt godt fast i brennehodet.

Problemet var at den varme messingen var så myk (og i tillegg svekket av min hullboring) at de kakkene jeg ga, gjorde at brennerhodet utvidet seg og Minicap-en kom for dypt. Bunnen av Minicap-en kom faktisk under toppen av luftespaltene i brennehodet. Flyttet Minicap-en over på et umodifisert og ukakket brennehode, cap-en satt høyere og vips ble flammen pen igjen.

Lærdommen er da at brennerhoder og cap-er ikke liker kakker :) Og tidligere lærdom er at batteridrill og bor neppe kan forbedre designet på brennerhodet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 31.3.2016 at 22.58, mrandersen skrev:

Jeg bruker en linsebag som fulgte med en Sigma linse jeg kjøpe engang.

Tenkte jeg skulle prøve det samme, med en rimelig objektivveske fra eBay ved navn Matin size Large til under en tjuekroning. Høyden burde være fin. Har sett litt forskjellig angivelse av diameter fra 9-10 cm og håpte at neoprenen var elastisk nok til at Svea 123R ville gå oppi. 

Ny billigkjøpt lærdom deles herved: Matin size Large har for alle praktiske formål for liten diameter for å funke som oppbevaringspose for Svea 123R. Med list og lempe og brutal kraft kan man nok presse den nedi, men det er jo fullstendig poengsløst, siden det blir samme slitet med å få den ut igjen (med mindre man tar i bruk saks)... :ermm:

Får se om jeg kommer over en pose for speilteleobjektiver, de er temmelig tykke uten å være spesielt lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.