Gå til innhold
  • Bli medlem

Lange innenlands padleturer i Skandinavia


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kompis har tenkt oss ut på en ukes padletur til sommeren. Vi er ute etter en innenlands padletur på minst 20 mil, uten for mye bæringer. Er det noen som har tips om en slik rute?

Vi har tenkt tanken om å ta Trysilelva og Klaraälven ned til Vänern, men har ikke lykkes å finne noe særlig informasjon om turen.

Hvis jeg skal komme med et eget tips må det være en svensketur jeg gjorde for en par år siden. Vi startet i Arvika og padlet til sørenden av Vänern - ca 20 mil. Dette er en flott tur i variert natur, og i både sjøer og elver. Det er bare en eneste bæring på ca 100 meter over slusene i Säffle. Her er det også muligheter for å fylle på med mat og drikke. Vänern er veldig vindutsatt, men byr på mye fin skjærgårdspadling. Anbefales!

Håper det er noen der ute som har tips å komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ein tur som eg har stor tru på. Det er litt langs kysten og meist innanlands. Kjøre til Halden, padle sørover bohuslen kysten og ned til inntaket til Dalsland kanal. Padle heile denne opp, og da kommer ein til toppen av haldenvassdraget (trur eg det heiter, har ikkje kart foran meg) litt bæring for å komme over til dette. å padle tilbake til halden. kor lang tid, er eg usikker på. Vil ein ha meir villmark enn det er langs dalsland kanal, er det mange insjøar rundt, men da må ein bære ein del meir. Gjennom kanalen er det sluser, som gjer at du slipper å gå ut av kajakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anarjokka er en veldig flott og snill elv som er forholdsvis grei å komme til. Vi tok taxi fra Karasjokk til Angeli på finsk side (bestill finsk taxi og avtal pris, det er billigere). Flott tur, flott natur og det kan anbefales å stikke innom finske vannhull der slike finnes. Elva er finest øverst oppe, og blir større og dorskere lenger nede. Karasjokka og Anarjokka løper sammen til Tanaelva like ved Karasjokk, og blir brei, flat og dorsk, med ett skikkelig artig unntak: Er du sporty får du med deg Aile-strykene i Tanaelva. Ellers er det bare å padle til du ikke gidder mer, dra kanoen opp til vei og bestille transport.

Karasjokka er litt større utfordring å komme til og en langt tøffere padleelv, med flere bæringer. Dette er en skikkelig villmarkstur, og det kan være vrient å ta seg inn i nasjonalparken. Det finnes noen lokale firmaer som kan hjelpe deg. Vi fant en flyger med et sjøfly, men tror han ble arrestert senere for passasjerflyging uten lisens eller noe slikt. (Vi spurte ham for morro skyld - Træng du lisens for å padle? var svaret vi fikk...).

Padlet deler av Vindelelven for noen år siden. En del bærestrekk i øvre del. (Vi løste bæringene med bilbruk samt sykkel i kanoen; den som følte behov for å trimme litt ekstra syklet tilbake og hentet bilen etter hver padleetappe). Dette er Sveriges nasjonalelv. Flott kombinasjon av natur og miljølandskap. Tilrettelagt med leirplasser for telt og åpne hyttegapahuker med bålplass, og det er bilvei med masse tilrettelagte utsiktspunkter. Det mest absurde er at du passerer utrolig mange av Ikea-produktene på vei ned: Lycksele, Bjørksele, ... ,... Proviantering underveis var intet problem.

Du finner flere tilsvarende elver i Sverige. I Norge må du stort sett til Finnmark for å finne så lange padleetapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur jeg har hørt mye bra om, (har ikke padlet den selv), er strekningen fra Sulithjelma i Nordland og videre til Arjeplog i svensk Lappland. Denne strekningen er ca 200 km.

Elven kan følges ca 100 km lengre og en kan faktisk padle helt til kystbyen Piteå i Østersjøen.

Ligger en del info på nettet om denne turen, bare google på Pitéelven, piteälven, piteelven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ein tur som eg har stor tru på. Det er litt langs kysten og meist innanlands. Kjøre til Halden, padle sørover bohuslen kysten og ned til inntaket til Dalsland kanal. Padle heile denne opp, og da kommer ein til toppen av haldenvassdraget (trur eg det heiter, har ikkje kart foran meg) litt bæring for å komme over til dette. å padle tilbake til halden. kor lang tid, er eg usikker på. Vil ein ha meir villmark enn det er langs dalsland kanal, er det mange insjøar rundt, men da må ein bære ein del meir. Gjennom kanalen er det sluser, som gjer at du slipper å gå ut av kajakken.

"Inntaket til Dalslands kanal"?

Mener du da helt ned til Göteborg og opp Göta älv (eventuellt ta Nordre älv litt tidligere og komme inn i Göta älv ved Kungälv) til du kommer til Vänern, så over denne før du kommer inn i Dalslands kanal?

En kjempefin tur, men den starter med ca. 20 mil kystpaddling. Mye skjærgård langs Bohuslänkysten, men også områder med "Danmark neste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kjapp en angående å bli transportert inn av sjøfly eller helikopter...

I Norge er det ikke lov å fly inn i nasjonalparker, og hvertfall ikke lande i dem (om det ikke er laget ei rullebane). Det er også store restriksjoner på hvor man kan lande med sjøfly. Havet er ok, men ellers er det opptil hver kommune å bestemme og begrense. Kan f.eks. nevne Mjøsa. I Hamar kommune har man lov tilå lande og ta av med sjøfly. I Ringsaker kommune (som grenser mot nord) er det ikke lov. Vet ikke hvordan det er på Femund, men man har da plikt til å oppsøke kommunen for informasjon. Jeg sier dette fordi her syndes det voldsomt fra såkalte air taxi operators. Vær litt kritiske!

En annen ting som må være på plass for kommersielle operatørerer følgende;

- AOC dvs Air Operator Certificate, på norsk heter det driftstillatelse

- Flyet skal være innenfor inspeksjonstidrammene på sitt tekniske program

- Flyet skal ikke overstige maks tillatte vekter 8dvs dere får ikke med dere alt pikkpakket selv om det går på volum)

- Flygeren skal ha vært gjennom og bestått oppflyging til CPL sertifikat (Commercial Pilot License) på norsk trafikkflygersertifikat, og det skal være gyldig. Samme gjelder Medical på norsk flylegesjekk. Han/hun skal også være current på flytypen som opereres, dvs piloter må ha en årlig sjekk med Luftfartstilsynet kontrollant for å holde sertifikatet og rettighetene gyldig.

Har man alt dette iorden OG været klaffer kan man glede seg over å kunne ta en fin tur som begynner med transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.