Gå til innhold
  • Bli medlem

HJÆÆÆÆLP... (En primustråd)


T.Dahle

Anbefalte innlegg

Ok, nå er jeg litt av den forsiktige typen som liker å forhøre meg med "lokalkjente" og siden det virker som om flere av dere her er FØDT OG OPPVOKST i landet: PRIMUS, tenker jeg at det snart skal bli fyr i min primus også...

..

Jeg har lånt meg en primus av min søster. Dette viser seg å være en Optimus 111 Hiker.

Jeg ble varm om hjertet da jeg så den og mintes mine deilige "øvelsesdager" i det Militæret.

Så skulle jeg fyre den opp og jeg begynte å stusse på elemæntære ting som.....

Parafin...jøss...hvor kom den fra da jeg var i kongens klær.? Jo ..fra depotet..

..men hvor får jeg den fra nå? Er det greit nok med parafinen som jeg kan fylle på bensinstasjonen?

Eller må jeg kjøpe spessielle ting fra spessielle steder? Hva med Tennveske? Er ikke det ekstra "renset" Parafin?..Kan DET brukes?

Og hva i alle dager er den flasken med "Burning Paste"?... og HVOR er rødspriten?

..jammen...jammen..

ok..men hvor MYE paste skal jeg bruke? Fylle spritskålen helt opp som med rødsprit?

Jøss....

Jeg KAN kjøpe meg en ny primus for denne turen (galdhøpiggen og så fire dager på voss)..jeg har penger til det...

men jeg VIL ikke... jeg elsket denne primusen en gang...

...og vil GJERNE bli kjent med henneigjen...

Noen som kan svare på spørsmålene over?

Takk, fra T.Dahle

Ok eg fant ut her på forumet at det går fint å fyre med tennveske. Prøvde det (ca 0,1 liter), men endte opp med en koselig stearinlysflamme. Forvarmet med denne "burning paste" som jeg ikke har vært borti før (halvfull skål).

Jeg pumpet og pumpet men fikk ingen motstand på pumpen.

Prøvde også å pumpe opp trykket uten brennstoff i tanken i håp om å kunne løse på "lokket" og høre et fsssshhh, for å kunne konstatere trykk.... uten å lyktes....

...

hva gjør jeg galt?

Har forresten ikke funnet noen bokstaver A eller noe annet på ekstradysen som ligger i kassen.

Så er det disse to " rørene"... et med to hull og ett med fire hull....

T.Dahle

Ok... da har jeg gått ,...litt lengre..

Jeg har tatt selve brenneren av tanken, og har fått et NYTT spørsmål.

Når jeg blåser inn i drivstoffrøret, blåser jeg RETT ut dysen..selv om jeg stenger (skrur hjulet helt til høyre) er dette som det skal være?

:D)

T.Dahle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekt med litt nostalgi. Jeg brukte også denne primusen i militæret og har faktisk et fint eksemplar i kjelleren.

Men til dine spørsmål.

For det første: Ikke begynn å skru på "dama" uten at du vet hva du skal reparere og har de nødvendige delene for hånden.

Parafin: Ikke bruk lampeolje. Hvis du har en modell av den litt eldre typen eller en med litt slitt dyse, så kan du risikere at lampeolja bare brenner i et par minutter og så begynner primusen å frese og så slutter den å virke.

Kjøp vanlig gammeldags parafin, lampeparafin eller det aller beste er jo helikopterdrivstoff, Jet fuel 1 hvis du får tak i det. Parafin får du på bensinstasjoner eller hos Biltema.

Tennpasta: Dette erstatter rødsprit til oppvarming og er mye enklere og rensligere å bruke. bruk ca. halve skålen eller kanskje litt mer om vinteren.

Trykkproblemer: Hbis du ikke får trykk når du pumper kan det komme av at pakningene er tørre. Sjekk først pakningen i uompa. Hvis denne er av gummi bør den skiftes, men hvis den er av den gamle typen som er laget av lær eller lignende så kan det være nok å myke den opp med litt fett eller rett og slett bare parafin. Sjekk så pakningen under påfyllingslokket på tanken. Dette er en gummipaknong med et hull i mitten. På lokket sitter det også en sikkerhetsventil. Sjekk at denne fungerer og holder tett. Så kan du sjekke under brenneren. Her er det skjelden lekkasje. Bare trekk litt godt til når du skruer brenneren på.

Hvis du blåser ned i tanken når den er tom så skal du kunne stenge for dysa med det lille rattet som du setter inn på siden. Hvis ikke dette skjer så må du åpne krana og sjekke hva som er galt. Dette rattet bruker du også til å stikke opp dysa med. (Kanskje ikke på de eldste modellene?) Hvis rattet sitter på høyre side, så åpner du ved å vri rattet mot deg som om du åpner en vanlig skrue eller mutter. Skru så helt til den stopper. Da skal det komme en liten nål opp gjennom dysa. Steng så ved å skru tilbake og sjekk om den holder tett.

Det er veldig skjelden feil på disse modellene så ikke gi deg.

Øving gjør mester.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar du fikk der, ikke skru for mye.

Du har en Optimus 111 T antgelig av de siste som ble leget før C modellen kom.

Etter min mening har du den beste stillebrenneren for parafin som noensinne er laget.

Jeg holder en knapp på at manglende trykk kommer av at pumpa ikke komprimerer.

Skru ut de pumpestang med pakning og det hele. Hvis det er lærpakning så legg den i bløt i parafin over natta. (Ikke ta den av, bare dypp hele greia tilstreklig i parafin. (Tennvæske er ypperlig som parafinerstatning, litt dyrere, og mindre lukt)

Skulle pakningen i lokket være defekt så kan du lage en av en gummibit. f.eks fra en sykkelslange.

Sikkerhetsventilen pleier aldri å gi noe problem, mennår pumpa virker så vil du nok høre hvis det fisler.

De blanke sylinderene er "restrictor tubes" som brukes hvis du skal fyre med sprit eller bensin. 111T; T for tripple fuel.

Dette er en løsning som ble brukt for å få rett luftblanding, og etter min mening et dårlig forøk på å henge med på kappløpet om multifuel kundene.

Dysene var tidligere ikke merket, så du kan få problem der, bensin dysa og parafindysa er veldig like, men de går også om hverandre uten stor risiko. Sprit dysa er mye romsligere, og holder du dem opp mot lysert ser du klar forskjell.

Kjør på parafin! det er det den egentlig er laget for. (parafinalternativer er beskrevet lenger opp i tråden)

Her finner du en bruksanvisning til en 111T, kanskje litt eldre enn din. Manualen min

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ER kjekt med litt nostalgi, men det er vel også det at jeg husker denne "damen" som en å stole på. (Ikke hverdagskost). ;O)

Jeg har syndet. Og beggynte desverre å skru før delene var i hus. Jeg tok av tanken satte tommel og pekefinger i de to hullene og pumpet ...ingen trykk.... kan jeg sjekke pumpen på annen måte? Tok av pakningen den ser fin ut, men har lagt den i parafin 5 min.

Jeg bruler ikke lampeolje, men tennveske. Har ikke annet for hånden nå. (Lørdag i dag, butikkene stengt i morgen og jeg reiser lørdag.) johooo... ;O)

Da jeg fyrte den opp brant den med dansende gul kosepeisflamme. Jeg fikk ikke pumpet opp trykket.

Tror ikke denne er så gammel. Rensenålen virker supert ser det ut som. Den kommer opp.

Takk for tipset med tennpastaen, jeg har aldri vært borti den før. :D) Litt under halvfull skål, skal bli... :o)

Pakningen på pumpen ser myk og fin ut og er av gummi, men den har et "bitte-bitte lite skår/rift...det er veldig lite men man vet jo aldri. Pakningen i "lokket" ser litt sammenpresset ut med "gode spor i", men dersom jeg pumper med tommel hart på hullet i stedet for lokk...er det ikke mye motstand. Sikkerhetsventilen ...den har jeg lurt på. Logisk sett når man pumper med en pumpe må den jo sleppe luften INN et sted. Jeg tenkte på denne ventilen men har ikke funnet umbraco som passer.

Denne lille damen kom selvfølgelig uten orginalverktøy. Jeg har tre umbracosett men ingen har riktig størrelse...

...tilbake til "logisk sett" så jeg tenkte enten må luften sleppes inn ved pumpen eller et annet sted....

...eller er det MEG som innbiller meg at "her tenker man logisk"... har begynt å tro på det siste ..der ;O)

Hvordan sjekker jeg sikkerhetsventilen bortsett fra å prøve å sette den i munnen og "sette på trykk til jeg besvimer av oxygenmangel"..??? jeg gjorde det med den slapp ikke ut eller inn luft...

Tror IKKE det lekker under brenneren...

Som sakt kan jeg IKKE stenge for dysa med rattet når jeg blåser inn i brennstoffrøret. Det er så trist.. ;O)

Jeg har ikke nøkkel til dysa... må på biltema i dag før de stenger...kjøpe pakninger og verktøy.... JEG MÅ REKKE DET....

:o)

Og jeg gir meg ikke..... selv om jeg KANSKJE må kjøpe ny primus for denne turen...

Da blir det nok en Omnifuel.

Men først vil jeg prøve å redde denne.... for da kjøper jeg IKKE ny..

REs..... tusen tusen takk for svar.. det setter jeg stor pris på...

:o)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk...

Tusen tusen takk til deg også.

Ja jeg fikk et godt svar, men du gjorde klart for meg dette med tennveske, som jeg lurte på. Jeg vil bruke det. Takk. :D)

Jeg tror du har rett med i henhold til 111 T, manualen lastet jeg ned i går. De tegningene stemmer. :o)

Du holder en knapp på at manglende trykk kommer av at pumpa ikke komprimerer. Det høres ut som noe jeg kan tro på. Det er fin lyd i pumpa, men det blir bare ikke trykk. Pakningen er av gummi.

Takk for oppklaringen med "restrictor tubes", men da får jeg et NYTT spørsmål på tungen...

så jeg skal IKKE bruke NOEN AV DE...når jeg fyrer med Parafin/Tennveske?

Skal se om jeg ser forskjell på dysene når jeg har fått skrudd av den som står i.

Jeg kommer nok til å kjøre på parafin. Etter hvert, når jeg igjen er godt kjent med denne damen vil jeg nok invitere henne inn i innerteltet for ..."varme".... men ikke før vi kjenner hverandre god, som seg hør og bør...

..og etter å ha lest en forskningsrapport på brennere inni telt i forbindelse med CO (karbonmonoks.) kommer Optimus MEGET godt ut....

...en type coleman (eller hva de heter..kommer regelrett ut av det som en BØDDEL. så varsku.

Igjen,...dsk....

...tusen, tusen takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsventilen trenger spesialnøkkel, og bør ikke demonteres uten at du har mye verktøy, trykkmåler etc. Hvor stram fjæra er avgjør hvilke trykk den skal åpne ved, 2-2,5 Bar er bra.

Det er mulig at reguleringsrattet ditt har ulike verktøy i enden.

Hold deg til tennvæske, men ligg for all del unna lampeolje!

Når lærpalningen har blitt myk, kan du vie den litt ut og sette det på plass, et par dråper olje på toppen skader ikke. (Symaskinolje, matolje motorolje... men bare2 dråper.)

Hvor kommer lufta inn? Når pumpestanga trekkes tilbake slippes lufta forbi lærpakningen ved at både lærpakningen viker og at festet flekser og gir åpning langs pumpestanga.

Får du ut dysa, ta ut rensenåla, steng krana sett nåla nedi (du kan stikke nåla ned inn i enden på ei fyrstikke) åpne ventilen slik at nåla glipper over 3 klikk, steng og monter dysa.

Skrur du ut spindelen med grafittpakning (mutter rundt akslingen) må du regne med å bytte pakning, så ikke gjør det hvis du ikke har ny pakning.

Damen bør absolutt være til å stole på, men hun krever litt stell og omsorg.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå krysset vi hverandre på innleggene.

Du trenger ikke restrictor tubene, parafindysa senere kalt multifuel dysa er oftere umerket enn merket.

Når det gjeder kullos så er du inne på noe. Men

Fyringsvakta sovna i militæret, primussen slokna, men det strømmet fortsatt ut en del parafindamp...

Var ikke frisk på lenge, men vi kom vel fra det ganske bra.

Går du over på parafin så er ofte den billige på "bensinpumpe" den beste uten tilsetninger. Bare filtrer den! Filtertrakt, eller kaffefilter er bra.

Ha en riktig god tur!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 2 -2,5 bar.... ha, ha... da kan jeg slutte å blåse... :D) Jeg har hverken spessialnøkkelen eller trykkmåleren, så da legger jeg sikkerhetsvendtilen på hylla.

Joda reguleringsrattet hadde nøkkel i enden... til spindelen med grafittpakning...og den har jeg SELVFØØØØØLGELIG skrudd ut ....uten at jeg har ny pakning... fydda...

da ryker vel sjansen for denne primusen til repsett er bestillt.... og turen går vel med en optimus type..NY.

Takk for at du forklarer så "in med teskje" aktig.... jeg trenger det.... og ting begynner å "komme tilbake"...

supert... TAKK....må prøve å finne en måte å få ut dysa på, uten spessialverktøyet...

TAKK... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyseverktøy i samme handtak

Kriseløsning.

1) Grafittpakningen kan ha overlevd. Prøv å være forsiktig.

2) noen har vistnokk erstattet denne med blyrør.

3) Tanntråd (teflon) skal også ha reddet noen her.

Har klart meg uten alvorlige problemer her så 2 og 3 er ikke prøvet.

Det å kjøpe ny primus er alvorlig sak :D

Om det er mye penger eller ikke kan vi diskutere til....

Jeg er som kjent her på forumet svoren Optimus Nova fan (ikke Nova+) men veldig spent på den "nye" bensin/butanbrenneren som selges under navnet Kovea booster til 16-17 hundrelapper, eller som Brunton Lander på felleskjøpet til "bare"1399. Brunton gir i hvertall 2 års garanti i hele verden. Så fikk vi lurt deg til å teste ut den så ser vi frem til testrapporter.

Bortsett fra testvinner i Fjell og vidde og bra testrapport her: http://www.friluftsliv.no/node/693 så vet vi ikke stort.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW....

... tro det eller ei....

Jeg ringte PLATOU sport i Bergen og spurte om de hadde noen deler. Egentlig hadde de ikke det men han mente at dersom han fikk lete litt på lageret, kunne han kanskje finne noe...

...og det gjorde han...

Komplett repsett, pluss alt verktøy...

Dette betalte jeg GLADELIG 400,- for...

Nå blir det spennende....

...

Takk for FANTASTISK HJELP til dere....

...

T.Dahle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Da er alle delene skiftet og alt ser bra ut, bortsett fra at etter to-tre "pump" med halvfull tank kommer parafinen ut ved pumpen. (masse).

Jeg har fått med en slags ventil som skal sitte i bunnen av pumpehuset samt en hvit pakning til den. Kan det være denne som er gåen?

Det følte med ny o-ring til pumpen + ny lær-pakning, men hvor og hvordan skal den sitte?

Skal den sitte i samme spor som o-ringen? Altså erstatte denne? eller skal den sitte et annet sted på pumpe armen?

Fikk også med en dyse merket W eller M, er dette riktig dyse for parafin?

Spindelen var gåen for nå når jeg har satt i ny, er "brenneren" tett. :D)

T.Dahle

:o)

Ser man det...da skiftet jeg "ventilen" i bunnen av pumpesylinderen...og...

"damen" putrer og går....

...FOR EN LYKKE.....!!!!

Og det på min egen fødtselsdag.... :o) Kan dt bli bedre?

Det var altså flere ting her som var defekt.

Spindelen, Pakningen på spindelen, Ventilen i pumpehuset, o-ringen på pumpehendelen, og o-ringen i lokket...

...men nå står den på altanen og koser seg....

Takket være dere...

TAKK.. :o)

T.Dahle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Da er alle delene skiftet og alt ser bra ut, bortsett fra at etter to-tre "pump" med halvfull tank kommer parafinen ut ved pumpen. (masse).

Jeg har fått med en slags ventil som skal sitte i bunnen av pumpehuset samt en hvit pakning til den. Kan det være denne som er gåen?

Det følte med ny o-ring til pumpen + ny lær-pakning, men hvor og hvordan skal den sitte?

Skal den sitte i samme spor som o-ringen? Altså erstatte denne? eller skal den sitte et annet sted på pumpe armen?

Fikk også med en dyse merket W eller M, er dette riktig dyse for parafin?

Spindelen var gåen for nå når jeg har satt i ny, er "brenneren" tett. :twisted:)

T.Dahle

:o)

Ser man det...da skiftet jeg "ventilen" i bunnen av pumpesylinderen...og...

"damen" putrer og går....

...FOR EN LYKKE.....!!!!

Og det på min egen fødtselsdag.... :o) Kan dt bli bedre?

Det var altså flere ting her som var defekt.

Spindelen, Pakningen på spindelen, Ventilen i pumpehuset, o-ringen på pumpehendelen, og o-ringen i lokket...

...men nå står den på altanen og koser seg....

Takket være dere...

TAKK.. :o)

T.Dahle

Uniflame har deler.

O-ringspumper bør søkkes på minst 400 meters dyp. De er en fandens oppfinnelse.

Skaff pumpestang med læråakning.

O-ringer får du på bensinstasjonen.

Gjengetape er superdupererstatning for grafittpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.