Gå til innhold
  • Bli medlem

kart


TheBear

Anbefalte innlegg

Annonse
Hvis jeg da skal ha gps med kart, hvordan fungerer de billigste versjonene til garmin?

De aller billigste har ikke støtte for kart. Den du antakelig har lyst på er Garmin eTrex Legend HCx, som har fargeskjerm, god mottaker og støtte for kart på micro-SD-kort. Koster visst 1749,- på Lefdal for tiden, ifølge prisguide.hw.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krever det mye stress å finne seg igjen på kartet fra kordinatene på gps'en? jeg har aldri brukt gps før, har aldri hatt brukt for mer enn kart. men har vært i et par situasjoner hvor jeg har tenkt det ville vært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krever det mye stress å finne seg igjen på kartet fra kordinatene på gps'en? jeg har aldri brukt gps før, har aldri hatt brukt for mer enn kart. men har vært i et par situasjoner hvor jeg har tenkt det ville vært nyttig.

Nei! Huskeregel: nedover langs skjørtekanten-bort til høyre-og opp. Viktig at gps'en er riktig innstilit i forhold til kartet man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Huskeregel: nedover langs skjørtekanten-bort til høyre-og opp. Viktig at gps'en er riktig innstilit i forhold til kartet man bruker.

Problemet er at man gjerne har pakket kartet i kartmappen sik at man skal se den delen man er i. Sjeldent gunstig å måtte ta kartet ut av kartmappa og brette det ut for å finne tallene i kanten. Det er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man gjerne har pakket kartet i kartmappen sik at man skal se den delen man er i. Sjeldent gunstig å måtte ta kartet ut av kartmappa og brette det ut for å finne tallene i kanten. Det er iallefall min erfaring.

Man trenger da ikke å brette ut kartet for å se tallene. De står jo "over hele" kartet :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da ikke å brette ut kartet for å se tallene. De står jo "over hele" kartet :)

Næmmen, har du sett på maken. :oops:

Men jeg ville uansett hatt kart på GPS'en, i og med at det er veldig mye raskere å finne fram med en visuell sjekk enn via tall. Dog hører det også med til historien at jeg har GPS med kartfunksjon (dog en gammel sådan en), og jeg bruker knapt nok gps'en til noe om dagen. Det eneste jeg har brukt den til det siste året er sporlogging og til bruk for å geotagge. OG da trenger man strengt tatt ikke display i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen grunn til ikke å ha kart på GPS'en, nytteverdien på GPS'en øker betraktelig. Dessuten er det mulig å finne igjen posisjonen sin på papirkartet bare ved å sammenligne kartet på GPS'en med papirkartet, det gjør at det er mye raskere å finne ut hvor man er på kartet.

Barometrisk høydemåler gjør høydemålingene mye mer nøyaktig og er derfor kjekt når man driver med tinderangling.

Magnetisk kompass er et must når man skal følge en innlagt rute på GPS'en, spesielt dersom frammarsjen er rykkvis, f.eks. i krattskog eller bratt lende.

Både magnetisk kompass og barometrisk høydemåler MÅ kalibreres for at de skal være til nytte.

Barometrisk høydemåler må kalibreres hver dag, og magnetsik kompass må kalibreres dersom det er lenge siden man har brukt GPS'en, eller dersom man har forflyttet seg over lange distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen grunn til ikke å ha kart på GPS'en, nytteverdien på GPS'en øker betraktelig.

Det er ein grunn til ikke å ha kart på GPS'en. Det er pris. KartGPS er noko dyrare enn dei utan kart. Kartet kostar ekstra. Ein annan ting er at enkelte av GPS'ane utan kart, er ufatteleg krøkkete å bruke. Eg har ein etrex (gul), der må eg trykke eit tosifra antall tastetrykk for å få fram skjermbildet med koordinatar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein grunn til ikke å ha kart på GPS'en. Det er pris.

Jeg mente å skrive:

Jeg kan ikke se noen grunn til ikke å ha kart på GPS'en bortsett fra pris, nytteverdien på GPS'en øker betraktelig

Men det falt ut på veien fra hodet til tastaturet. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.