Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av oter


AskBurlefot

Anbefalte innlegg

Jeg har ei otervinne liggende, uten fluer eller senn. Jeg tenkte å rigge til den, men lurer på noen gode råd...

Hvor tjukk sene brukes på selve lina?

Noen tips til å få til de stoppknutene som hindrer fluene å gå fritt på lina?

Noen andre tips for å kunne få det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Jeg bruker 0,60 monofilament på hovedlina, for tykt og snøret blir veldig tungt (går ned i vannet) for tynt og du skjærer fingrene.

Du bruker oterhvirvler til å henge opp flueforetommene, ett knutesystem eller løkker er ikke å anbefale. Blir bare plaget med slikt.

Ca 3 favner fra første hvirveln/flua til otern, rundt 2 favner mellom hvirvlene. Jeg bruker 6 fluer.

Fluefortom 0,30 - 0,35mm. For tynt og det er fort at du sliter snøret, for tykt så striper ikke fluene men hopper avgårde.

Når du bitter på fluefortom, fest enden der hvor otern er nede ved bakken og den andre enden (ved siste flua) ca 1,3 - 1,5m over bakken, og bitt på fortom og fluer så lange at de når ned til bakken.

Jeg bruker å ha lengdene 45 - 60 - 75 - 90 - 115 og 130cm lange. Da kan jeg skifte fortom uten å måtte ta ut alt snøre og henge de opp osv. Lengder vil variere ut fra hvor lang du er, hvor du går o.l

Fluer: Fisker du ørret er doble våtfluer i str. 8 vanligst. Selv bruker jeg 8 og 6 mest.

Fisker du røye bør du gå ned i 10 - 12 størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Veit om folk som bruker opptil 15 fluer.

Umulig å gå fra land med 15 fluer, får du en storing på sliter du med å få den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er ingen problemer å gå med 20 fluer for den saks skyld, problemet kommer når du får storinger på, eller det er vanskelig å gå med mye busker, kratt, bukter og nes.

Fisker man fra båt kan en gå opp til flere fluer, men er ikke å anbefale det heller. Flere fluer, mere rot, mere rot, mere slakk på snøret, slakk på snøret, hvips fisken borte.

De aller fleste som går mye med oter og kan og fiske med oter holder seg til 6-8 fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der. Det gjelder det samme som for makrellhekla. Man kunne gjerne hatt 20 kroker, men det hadde blitt et helvete å løse opp i floka når du skal ta alt det opp i båten for å ta av fisk på den ytterste kroken.. Et snøre med 6 kroker vil være mye raskere tilbake i sjøen igjen for å fiske mer. Det samme gjelder for oteren. 6 fluer er håndterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en gammel gubbe i Sjodalen som fisker 30 kroker - vekslende mellom flue og spinner - fra to otere, altså tilsammen 60 - fra båt på Sjodalsvatna. Men han trekker ikke inn når han har bare en fisk på redskapen - da må den i alle fall være stor.

En annen sak - uten at jeg skal legge opp til diskusjon om det her - er at noen mener oter er et helvetes redskap som røsker opp kjeften på fisk som slår seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja oter er ingen bra redskap for "catch and release", men det har vel heller aldri vært meningen.

Jeg har også sett en sånn helvetesmaskin man bruker i Sjodalen. Den jeg så var rigget med en diger trommel som ble brukt til å sveive inn sikkert 20 spinnere. Vi snakker skikkelig matauk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med oter er ofte utrolig efektivt, og for enkelte ser det ut til å gi en viss fiskeglede.

Slukoter slik det brukes og faktisk er tillatt enkelte steder er redskap for terrorrister!

Jeg har vært med på oterfiske med 8-10 fluer noen ganger og for å skaffe mot i fjellet er det

en grei metode som ikke gir meg tilnærmelsesvis samme fiskeopplevelser som stangfiske.

Flere ganger har vi rodd rundt med fast fisk (200-300gr) i lange tider uten å merke noe.

En gang har jeg vært med på garnfiske, det var akkuat like morsomt som å plukke Peru-ørett

i frysedisken på REMA.

Å tillate garnfiske i vann og vassdrag med liten reproduksjon der man statig må sette ut fisk for

å vedlikeholde bestanden er i mine øyne helt talentløst.

Garnfiske kan med fordel brukes til kultivering/uttynning, men da må maskevidden være tilpasset

formålet istedenfor fiskerens ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Srx (Ron)
Fiske med oter er ofte utrolig efektivt, og for enkelte ser det ut til å gi en viss fiskeglede.

Slukoter slik det brukes og faktisk er tillatt enkelte steder er redskap for terrorrister!

Jeg har vært med på oterfiske med 8-10 fluer noen ganger og for å skaffe mot i fjellet er det

en grei metode som ikke gir meg tilnærmelsesvis samme fiskeopplevelser som stangfiske.

Flere ganger har vi rodd rundt med fast fisk (200-300gr) i lange tider uten å merke noe.

En gang har jeg vært med på garnfiske, det var akkuat like morsomt som å plukke Peru-ørett

i frysedisken på REMA.

Å tillate garnfiske i vann og vassdrag med liten reproduksjon der man statig må sette ut fisk for

å vedlikeholde bestanden er i mine øyne helt talentløst.

Garnfiske kan med fordel brukes til kultivering/uttynning, men da må maskevidden være tilpasset

formålet istedenfor fiskerens ønsker.

Viss fiskeglede.......Har fisket mye med oter og har like stor glede om jeg får en 2kilos ørret på oter eller stang.

Er fisken skikkelig stor 3 kilo -> er gleden større med oter fordi det er vanskeligere å berge storfisk på oter enn på stang.

Nå fisker jeg ca 50/50 med oter og slukstang, før var det 90/10.

Kansje fordi det er litt mere utfordring å få fisk på stang enn på oter, men min erfaring er at er fisken i bett så får du ofte like mye på stang som på oter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei otervinne liggende, uten fluer eller senn. Jeg tenkte å rigge til den, men lurer på noen gode råd...

Hvor tjukk sene brukes på selve lina?

Noen tips til å få til de stoppknutene som hindrer fluene å gå fritt på lina?

Noen andre tips for å kunne få det til?

Jeg fisket mye med oter da jeg var yngre og til drag brukte jeg rett og slett ei murersnor (se bilde). Ei slik rød line som murerne bruker for å få rett mur. Denne er billig, sterk og tåler mye juling. bruk 0.25 eller 0.3 sene til å henge fluene på.

Til oppheng av fluer kan du enten tre på små svivler og lage en knute (åttetallsknute) forran og bak svivelen eller så kan du bruke T-svivel som du knytter inn på draget. Jeg brukte bare første metode. Den lille svivelen henger da løst på draget og hindrer at flua surrer seg opp.

Et annet tips, hvis du ikke allerede vet det, er når du henter inn oteren og surrer snøret inn på vinna, så surrer du fluesnøret, altså den tampen som flua henger på, motsatt vei av draget før du fester flua. Dette fører til at flua kommer greit ut når du setter oteren ut igjen.

post-4379-133474747276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips, hvis du ikke allerede vet det, er når du henter inn oteren og surrer snøret inn på vinna, så surrer du fluesnøret, altså den tampen som flua henger på, motsatt vei av draget før du fester flua. Dette fører til at flua kommer greit ut når du setter oteren ut igjen.

Det er den riktige måten å gjøre det på. En venn av meg som er fisker av yrke gjorde dette feil en gang, neste gang han var hjemme og var med meg på fisketur lød det plutselig:"Pokker heller, gidder ikke kaste bort frituren min på denne jæ... vasen", hvorpå fluene ble klipt av og vinna kasta på bålet... :)

Selv surret jeg lina inn i ei grein mens jeg holdt på å snu en gang, mener det var ifjor eller året før, uansett så røska jeg i lina så den sleit. Tenkte bare å være kjapp så fluene ikke skulle sette fast på den grunne steinbunnen, veeldig smart.... :wink: Resultatet ble å strippe ned til boxeren og ta et veldig kaldt og forfriskende bad tidlig i april samt ei vinne som måtte ha ny line og fortommer, fikk ihvertfall reddet fjøla og de fleste fluene. Gjorde det enkelt med 0,6MM hovedline, otersvivler og 0,3MM fortommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg ordner oter og fluer som jeg har beskrevet i tråden. Murersnor funker sikkert, men har en mistanke om at den skjærer i fingrene. Åttetallsknuter kan være dårlig sort om en får stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murersnor funker sikkert, men har en mistanke om at den skjærer i fingrene. Åttetallsknuter kan være dårlig sort om en får stor fisk.

Klarte faktisk å finne igjen mitt gamle oterdrag. Fluene ser litt slitt ut og en var faktisk brukket, men det vakkte gode minner fra fine turer med oteren, både fra land og fra kano.

Det er en type murersnor som er ganske hard og stiv, men den jeg har beskrevet er mykere, flettet og ganske behagelig å bruke som drag. Otersvivel, eller T-svivel har jeg prøvd, men jeg synes ikke den fungerer så bra som å bare tre enkle svivler inn på lina og knytte åttetallsknuter. Med otersvivel blir det mange knuter med en liten stiv senede som stikker ut og jeg synes fluer og fortom har lettere for å henge seg opp i otersvivlene.

Tidligere brukte jeg monofilament, 0.90. 0.60 synes jeg høres litt tynn ut, men det går sikkert bra. Jeg synes faktisk at den myke murersnora funker bedre både mot oteren og mot fingrene. Det er ganake lite strekk i denne snora og knutene svekker murersnora mindre enn de gjør på monofilament.

Mange jeg kjenner bruker også fluer med dobbeltkrok, gjerne krok nr. 8, og mener at fisken henger bedre på disse, men jeg bruker stort sett bare enkelkrok nr. 12 eller 14.

Jeg har også brukt små spinnere med godt resultat.

Henger på et par bilder for de som måtte være interessert.

post-4379-13347474805_thumb.jpg

post-4379-133474748059_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Som guttunge brukte jeg knuter. Fikk på en storing 2 - 2,5 kilo som klarte å få hvirvelen over knuten. Det var ikke artig for å si det sånn.

Jeg har lagd min egen oter, laget sula, bitter selv fluer (str. 8 dbl krok) og har satt opp oteren etter mine ønsker.

Kjøpfjøla er i mine øyne en dårlig oter med ett dårlig fluoppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd min egen oter, laget sula,

Interessant. Jeg har to eksemplarer av "Valdresfjøla",

http://komplettfritid.no/product/valdresfjola-oterfjol-i-oljet-tre

og for lenge siden laget jeg en oter av den typen som hos oss blir kaldt en slede. Den har to fjøler montert ved siden av hverandre. Den blir ofte veldig tung.

Hvis det finnes en modell som er bedre enn Valdresfjøla så hadde jeg vert interessert i tegning eller bilde hvis mulig. Inovasjon er en bra ting.

Jeg har også kjøpt en "stangoter", men har ikke fått anledning til å prøve den enda. Interessangt produkt.

http://www.stangoteren.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har ikke så mange bilder av bare fjøla. I bunn og grunn er min fjøl bare større og tøngre enn ei vanlig fjøl.

Så langt har ingen storinger klart å trekke den under vann, jeg kan ha oteren lengere ut og den tåler mere vær.

post-1074-133474748289_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kom over ei smart fjøl i fjor. Tok noen bilder av den. Det er en kjelkeoter, utrolig lett.

post-1074-133474748305_thumb.jpg

post-1074-133474748317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.