Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til rulleski


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe rulleski som hovedsaklig skal brukes til trening på flate gangstier og sykkelveier. Det er altså svært lite opp og ned.

Spørsmålene er (1) om jeg skal kjøpe klassiske eller skøyteski og (2) hvilken modell skal jeg gå for? Prisen er av underordent betyding.

Blir det ikke mye staking på relativt flate sykkelveier? Er det ikke da en fordel med retningsstabile rulleski? Hvilke modeller er retningsstabile.

Får man egentlig bruk for klassiske rulleski på flate sykkelstier? Jeg skjønner at klassiske ski er ting i bratte oppoverbakker men ser for meg lite diagonalgang på flatene.

Også diameter på hjulene er jeg usikker på. Asfalten er sånn halvdårlig mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Om du skal trene rulleski for å stake eller skøyte vil avgjøre hvilken type du bør anskaffe. Hvis det er først og fremst for å trene overkroppen, og du har lite erfaring med rulleski fra før ville jeg tatt klassiske rulleski. Klassiske rulleski er lettere å holde balansen på, og egner seg bedre om man skal stake. Men klassiske ski bør ikke brukes til skøyting, da det fort kan føre til retningsustabilitet. Jeg ville også merket skiene med tusj for å markere hvem som er hvem. Slik kan man bytte på hvilken ski man bruker på hver fot, fordi de blir ofte retningsustabile når man ploger med samme ski på hver fot hele tiden. Skøyteski er helt retningsstabile, men er vanskelig å holde balansen på, vanskeligere å ploge og er mindre egnet til å kun stake.

Jeg vil anbefale å kjøpe denne klassiske rulleskien:

http://www.oslosportslager.no/produkt/fibreglass-cap-rulleski-5187.aspx

I starten er det kanskje lurt å bruke skøyteskisko, siden det stabiliserer mer, og det er lettere å lære seg ploging. Husk også å kjøp deg rulleskipigger. http://www.oslosportslager.no/produkt/swix-rulleskipigg-10-mm-5051.aspx

Lykke til, og husk hjelm! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

Høres ut som du bør velge klassiske (Svenor for eks..) kun for staking og diagonalgang. Kombi er mere rotete synes jeg og du sliter hjulene skeve rimelig fort pga skøyting. Vær konsekvent fra star og bytt høyre venstre hver 30 min ellers sliter du de også skeve som undertegnede alltid gjør... :D

Lurt og kjøpe noen skøyteski etter hvert også . Fint alternativ, event rulle skøyter, men d går mye lettere m skøyter. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Som nybegynner så ville egentlig jeg anbefale kombi-ski. Da har du muligheten til å gå klassisk og skøyting eller rett og slett en kombinasjon av begge deler. Det kan for eksempel være fint å skøyte på flater og evt. gå over til klassisk i motbakker om man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.