Gå til innhold
  • Bli medlem

Bakgrunnskart GPS


TheBear

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og lest i gamle tråder, men fant ikke det jeg lette etter, så jeg må bare beklage hvis dette har vært spurt om før.

Hvor mye informasjon får du på de gratis basiskartene som følger med GPS'ene til garmin?

Er det nok til at du klarer deg med de hvis du har et vanlig kart i tillegg?

Jeg leter som dere skjønner etter en billig løsning, jeg har også sett på Garmin eTrex H, hvor mye informasjon gir den deg?

Alternativet er Garmin eTrex Legend Hcx med detaljkart, og da må jeg kjøpe 2 detaljkart siden vi skal krysse grensa mellom to kart. Før noen foreslår å laste de ned ulovlig, så kan jeg bare si at det er uaktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor mye informasjon får du på de gratis basiskartene som følger med GPS'ene til garmin?

Du kan til en viss grad kjenne igjen verdensdeler, helt ubrukelig til alt annet.

Er det nok til at du klarer deg med de hvis du har et vanlig kart i tillegg?

Dersom du har et vanlig kart og har satt opp GPS'en til å vise posisjonen i UTM trenger du ikke å ha kart på GPS'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke, men det kan gå. Jeg tror du får kartreferanser selv om du ikke har digitale kart. Referansen kan du jo overføre til papirkartet og få en posisjon.

Vi brukte kartløse gpser i fårsen, og de ble bare brukt når en var skikkelig på bærtur, altså ved nattfarting etc. Ellers var de ubrukelige.

Men er er vi inne på et eksistensielt spørsmål: Hva skal en bruke gpsen til? Jeg ville kjøpt kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke, men det kan gå. Jeg tror du får kartreferanser selv om du ikke har digitale kart. Referansen kan du jo overføre til papirkartet og få en posisjon

Trickset er å bruke den militære broren til UTM: MGRS. Seks siffer i MGRS er mye enklere å holde styr på enn enogtyve i UTM...

MGRS er det samme som UTM, men du taster kun inn kilometerrutene (blå tall på M711-kartet) pluss hundremeter-tallet, totalt 6 siffer, 3 i hver retning. Ti-meter og en-meter tallet i UTM koordiantene driter du i, det klarer du ikke lese av nøyaktig på M711 uansett, og ikke trenger du det heller. De større tallene (100 kilometer og grovere) er erstattet av en bokstavkode som du ikke trenger fomle med med mindre du må over på et annet kartblad. Og ja, du finner denne bokstavkoden på M711 kartet.

Gjort på denne måten er det absolutt overkommelig å leve med en gps uten kartplotter... man må være ørlite grann sta for å lære seg dette, men ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg GPS på tur men ment som en backup i tilfelle tåke, hvis jeg er "går meg bort" også videre. Gode gamle kart og kompass fungerer enda...

Men... lær deg GPS'en din godt og div. kordinater og hvordan du overfører informasjonen du får fra GPS'en på papir kartet. Liten hjelp i å ha med GPS om du ikke kan den/kan teorien om GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ser at du er på jakt etter en billig løsning. Noen ganger blir imidlertid billige løsninger dyrt i lengden. Særlig hvis det betyr at må oppgradere rett etterpå.

Min anbefaling blir derfor: Kjøp Garmin Oregon (testvinneren) til ca 3.300 og kjøp de to kartene til 750 pr stk. DET LØNNER SEG!

Hvis ikke; bruk kart og kompass.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: Hvis ikke (med det menes hvis man ikke velger å kjøpe en god GPS som oppfattes som dyrt): Bruk kun kart og kompass.

GPS kan ikke erstatte kart og kompass (som alltid bør være med på fjelltur).

Min anbefaling gikk (som de aller fleste forstår med alminnelig leseferdighet) ut på å velge en dyrere løsning frem for en billigere ved valg av GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.