Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av øks og sag


rotehodet

Anbefalte innlegg

Annonse

Fiskars har ett lite sett med en liten øks, en liten sag og en tollekniv.

Jeg vet ikke hva prisen er fordi jeg fikk det til jul for ett par år siden, mendet fungerer svært godt, og jeg har til og med felt noen ganske store bjørketrær med saga.

Saga er sammenleggbar med plastkaft slik at man skyver saga opp i skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmm erlitt an på hvor mange som skal på tur

Bruker stort sett følgende selv alene.

Sommer

- En Smith&Wesson kniv på størrelse med en 8" samekniv ca.

- En pocket chain saw som jeg synes fungerer mye bedre enn slik små sammenleggbare sager. Tar og mindre plass og veier mindre.

Vinter

- En litt mindre og lettere kniv

- liten øks

- Pocket chain saw.

Er det flere hender det det er med en liten øks og sommer.

Vinter blir kanskje liten øks byttet med stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterstid tar jeg med en god gammeldags buesag. Veier ikke stort og kan faktisk kutte bra i motsetning til disse turartiklene.

Sommerstid i skog så holder det med 2 hender og ett kne men en kan jo alltids ta med en liten sag og øks. Jeg har kun med slikt når vekt ikke er så viktig. (jeg har med samekniven hvis jeg droppersag/øks) Var på en månedstur i fjor sommer uten sag og øks. Fungerte helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du målene og vekta på denne øksa ?

Hei.

Har brukt denne øksa noen år nå. Den er solid i utforming og har karbonstål som holder eggen skarp i lengre tid.

Jeg har dog noen invendinger mot øksa, og det er at jeg synes den er et nummer for liten. Dette gjelder i både egglengde og skaftelengde.

For de litt mindre hoggejobbene gjør den klart nytten, men kommer for kort til bruk dersom man ønsker generøst med ved og noe større kubber.

Fimax har kjøpt en øks (mener den er av svensk fabrikat) som jeg personlig mener er et bedre valg, Denne har noe lengre skaft (tre) og meget fin utforning på økseblad. En klart mer anvendelig øks i ikke for stor størrelse.

Send evt. en PM til Fimax så kan han sikkert hjelpe deg med produsentnavn o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskars har ett lite sett med en liten øks, en liten sag og en tollekniv.

Jeg vet ikke hva prisen er fordi jeg fikk det til jul for ett par år siden, mendet fungerer svært godt, og jeg har til og med felt noen ganske store bjørketrær med saga.

Saga er sammenleggbar med plastkaft slik at man skyver saga opp i skaftet.

Støtter deg på Fiskars, :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øksa mi er fra Granfors Bruk i Sverige. Håndlagd. Beste jeg har vært bort i. Lett å slipe opp. Meget god balanse. 1kg, ca 45cm skaft. God slire i lær som holder. Kjøpt på G-sport i Storgata i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har denne sagen http://www.wingevapen.no/index.php?id=1422

Tipptopp sag med samme blad som denne http://www.fiskars.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=10001&langId=10451&catalogId=11251&categoryId=10872

men mer turvennlig innpakning samt baufil og kjøttsag om du trenger det... hvis ikke legger du bare igjen de sagbladene hjemme og sparer litt vekt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i de siste årene kuttet ut øks, og heller brukt en rimelig stor lappkniv. Dekker de fleste bruksområdene til den lille øksa, pluss at den kan brukes til grovt knivarbeid.

Sag kommer først med om vinteren, og har vært storfornøyd med Eagle sharp sin sammenleggbare/folde sag. Den sager utrolig raskt, og etter flere års rolig bruk (10-20 dager i året) er den fortsatt veldig skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buesag fra Jernia og øks.

Saga koster ikke stort men duger selv på de store kubbene. Den veier minimalt også. Anbefales!

Øksa er av liten type, duger til kløyving osv.

Anbefaler denne kombinasjonen sommer og vinter, dersom du skal i skogen. På fjellet dropper du saga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ingen som har prøvd disse kjede eller wire sagene ?

JOda. Skrev det i innlegget lenger opp.

Har en som ligneer på den nederste. Fungerer veldig bra og tar liten plass og vekt. Å kappe opp stokk går fortere enn de små feltsagene. Har ikke testet den mot buesager e.l.

Noen synes det ser ut som "leketøy" men det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste av "lommesagene" også kalt pocket chainsaw fungerer veldig bra. Søk på "pocket chansaw på youtube, ligger noen demo filmer der.

Den såkalte wiresagen er helt fullstendig ubrukelig, bruker en halvtime på å sage over en fyrstikk :lol:

Wiren "tetter" seg til stadig og må renses før man kan kutte videre.

Dette er hvertfall mine erfaringer, bruker selv en pocket chainsaw kjøpt på ebay for 20 USD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.