Gå til innhold
  • Bli medlem

For tung sekk?


Bkve

Anbefalte innlegg

som sagt så lurer jeg på om jeg kanskje har pakket sekken litt for tung?

Og enda er det flere ting som skal oppi den. Som mat, noen små nødvendige effekter. jeg målte sekken å den ble på 18.4 kg uten at den er ferdigpakket.

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skal til et vann som heter kvennbølet, ligger nordvest for leksvik i midt norge.

vi drar i morgen tidlig og regner med å komme hjem på torsdags kvelden. så en 2-3 dager overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. skal du gå mye, eller er det snakk om gå i 2 timer også skal dere være på det stedet hele tiden?? eller skal der gå 7-8 timer hver dag i 3 dager??... skal dere bare gå i ett par timer før dere kommer dit dere skal ha leier i 3 dager, så hadde jeg pakket det jeg hadde hatt lyst til og driti i vekta, men tatt med meg akkurat det jeg hadde hatt lyst til... skal dere gå mye hver dag, så ville jeg pakket annerledes.. det er ikke noe problem og pakke en sekk for en ukestur på under 15kg... så har du pakket mtp. at du skal gå mye, så syns jeg du har pakket litt tungt, hvertfall når du ikke har tatt med alt enda... men dette kommer helt ann på om du er vandt med sekk eller ikke... hvor mange er dere da?? er dere 5 stk og dere har pakket 25kg hver, så blir det 125kg på 3 dager, noe som er helt på jordet... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det tar rundt 3-4 timer til dit vi skal.

skal campe der alle dagene var egentlig planen, mulig vi flytter oss til et vann som ligger ca 1 time gange unna dit vi skal til å begynne med dagen etterpå.

vi er to stykker som drar, maten ble forøvrig ikke så tung som jeg trodde. så sekken blir på rundt 20kg, noe som jeg tror er levelig.

husker helvettes uka fra militæret da vi måtte drasse på en sekk som veide rundt 25 kg + AG`en på 4,7 kg . det gikk greit det også :cry: så overlever nok denne turen også xD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på vekt på den som skal bære og generell form.

En tommerfingerregel jeg har hørt er at man skal kunne ta 1/4 av egen kroppsvekt.

Er man sjelden på tur, lenge sidden sist, første tur for sesong er det mer anbefalt med 1/5.

Pleier som regel ende opp med 20-25 kilo når jeg går alene selv om det er få dager det er snakk om.

Men har alltid med litt "luksus" som campsko, øl, egg&bacon.

Har dog aldri prøvd å pakke minimalt heller. Veier 95 kilo og er ganske godt trent så den vekt på sekk er ok. Har dog tippet 30 tallet noen ganger, da blir det mer mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første turen min var jeg 17 år og hadde lite erfaring med å gå langt, så jeg pakket en sekk på 25 kilo. Jeg har også hatt en del ryggproblemer, men sekken er min er god så jeg klarte fint å gå 8 timer to dager. Så lenge du ikke skal gå lengre enn det du skal så ville jeg ikke vært bekymret, selv om du nok vil ønske du pakket lettere underveis;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei regel er at menn bærer ca. 20% av kropsvekta og damer ca. 15%, og så kan du øke litt i forholt til hvor trent du er. (Slik trening som man kjøper på treningsstudioer teller ikke.)

Jeg gikk en 6 dagers tur sist sommer med ca. 22kg i sekken. Dagsmarsjer fra 8 -12 timer. Jeg veier under 70 kg og hadde ikke så veldig god bæretrening på forhånd. Ryggen verket de tre første dagene før den ble vandt til å bære, men så begynte knærne å trøble.

Jeg har snakket med en fysioterapaut som har erfaring fra det norske landslaget i friidrett, og hans konklusjon var at hvis du vil ta knekken på knærne så er dette en god metode. Det går ofte verst ut over knærne hvis du bærer for tung sekk i fjellet. Jeg slet med smerter i knærne i over 6 måneder etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei regel er at menn bærer ca. 20% av kropsvekta og damer ca. 15%, og så kan du øke litt i forholt til hvor trent du er. (Slik trening som man kjøper på treningsstudioer teller ikke.)

Jeg gikk en 6 dagers tur sist sommer med ca. 22kg i sekken. Dagsmarsjer fra 8 -12 timer. Jeg veier under 70 kg og hadde ikke så veldig god bæretrening på forhånd. Ryggen verket de tre første dagene før den ble vandt til å bære, men så begynte knærne å trøble.

Jeg har snakket med en fysioterapaut som har erfaring fra det norske landslaget i friidrett, og hans konklusjon var at hvis du vil ta knekken på knærne så er dette en god metode. Det går ofte verst ut over knærne hvis du bærer for tung sekk i fjellet. Jeg slet med smerter i knærne i over 6 måneder etterpå.

Parentesen kunne du spart deg. ALL trening hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt så lurer jeg på om jeg kanskje har pakket sekken litt for tung?

Og enda er det flere ting som skal oppi den. Som mat, noen små nødvendige effekter. jeg målte sekken å den ble på 18.4 kg uten at den er ferdigpakket.

takker for svar :)

Sekkens vekt avhenger av om en går med telt, eller ligger på hytter.

Men telt og mat kommer sekken fort opp >20kg. Ligger en på hytter kan sekken holdes <7kg.

Tommelfingerregelen om man kan bære 1/4 av egen kroppsvekt skal tas med et gran salt – ett er hva man kan bære, ett er hva som er komfortabelt.

Viss sekken er for tung, vil den holde på med å ta livet av deg etter noen timer :D

Sjøl ligger jeg på hytter, og sekken min veier 7,4kg - inkludert isøks av aluminium, speilrefleks kamera med 2 objektiver og kikkert.

Da er det avgjørende at sekken ikke er for stor, og har liten egenvekt. På hyttetur rekker det med 40L.

Min er en Nordface Prophet på 55L som veier 1600g. Det er en klatresekk med polstret hoftebelte.

Da jeg driver med tinderangel må ikke sekken min bli for stor og tung :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at squat (knebøy) er en lur ting for å øke muskelstyrken en trenger under vandring. En blir grunnleggende sterk, samtidig som en venner leddene (spes. knær) til stor belasting.

Spesielt squat er det dritviktig at en gjør riktig.

For å styrke ligamentene i knærne kan enfots knebøy på BOSUball være en god ide.

Er det noen fysiofolk der ute som har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min parantes om treningsstudio var selvfølgelig å sette dette litt på spissen, men når en ting blir satt skikkelig på spissen så står den ofte best.

Selvfølgelig hjelper det med trening, uansett hvor den kommer fra, men som turleder i Turistforeningen har jeg ofte møtt på disse treningsentusiastene og "muskelbuntene" som kommer fra et eller annet treningsstudio og tror de kan gå norge på langs uten problemer. Et par timer med sekk i fjellet viser seg derimot å være nok og vel så det. Å gå litt lengre turer i fjellet med sekk krever ofte både teknikk og noe bæretrening, og dette er det ikke så lett å tilegne seg på et treningsstudio. Men for all del, all trening er jo bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd løping som helt supert. Jeg har dårlige knær og litt kjip korsrygg, og merker enorm forskjell på de turene hvor jeg har trent jevnlig den siste tida, og der jeg ikke har løpt på en måned. Er vel igjen pga støttemuskulatur i knærne, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.