Gå til innhold
  • Bli medlem

To kommunetopper i Vest Telemark


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Fyresdal - Napuren - 1284
Kom litt sent igang oppover Setesdalen denne lørdagen 13/6. NM i hanggliding på Bygland var vert å se litt på.
Disse modige menn og quinder som henger under sine skrøplige paraplyer.
Tok av ved Rotemo oppforbi Valle og kjørte riksveg 45 mot Dalen. Fant en grei parkering ved første bro over elva i enden av Vøylen kilen.
En god time opp, en time på toppen og en liten time ned.
Skar opp på toppen fra nord i Kuskardet i steden for å gå den slakere vegen rundt og inn fra vest.
God klyvetrening både for meg og bikkja.
Nesten nede ved vegen møtte vi på en gedigen sauflokk på veg til heia, med gjeterbikkje og mye folk .
Fikk skryt av at jeg gikk med bikkja i bånd.
Ja de skulle bare ha visst. Uten kiminga frå sauebjøllene hadde nok ikke båndet kommet på.
.
Tokke - Kvannefjellet - 1537
Vrengte ned til Rotemo igjen og videre opp Setesdalen til Hovden.
Nå var klokka blitt halv syv om kvelden og hadde et håp om å nå toppen før tussmørket kom og overnatte på den.
Fulgte stien fra Appartmentshotellet og østover mot Tjørnbrotbu turisthytte. Gikk nok for lenge på nordsiden av Børtemannsbekken og fant ingen bro over
ved Gjelet som anvist av DNT. For andre som har tenkt seg innover her så kryss over på andre skibrua over App. hotellet og finn stien greit en femti meter sydover fra denne.
Bekken gikk stri i fortsatt snøsmelting og gikk over etter en og en halv time. Et forsøk som endte med klissklassdassblaute sko.
Var oppe ved Tjørnbrotbu klokka ni og syntes de ble litt kjølig med blaute fjellsko, shorts og T-skjorte.
Termometert på hytteveggen viste +2 grader så det ble heller hytte og skotørking denne lyse sommernatta.
Klar for dyst halv fire om morgenen. De få plussgradene var blitt til 4 minus, noe som var gunstig da resten av turen til topps gikk på snø.
En god time opp, en time på toppen og en liten time ned til hytta.
Etter en kjapp frokost var det bare å rusle ned til Hovden att.
DNT angir 3-4 timer en veg fra Hovden til Tjørnbrotbu.
Brukte 2 1/2 inn og 2 ut.
3-4 timer må vel være for blinde med trefot og uten stav.
Aldeles folketomt i fjellet rundt Hovden selv om det sikkert er tusen hytter der.
Hva pokker driver de på med på en slik drømmehelg i fjellet ?????????
Jobber for å greie renter og avdrag på disse Asbjørnsen og Moe eventyr palassene?????

post-728-133474629465_thumb.jpg

post-728-133474629477_thumb.jpg

post-728-133474629488_thumb.jpg

post-728-133474629504_thumb.jpg

post-728-133474629515_thumb.jpg

post-728-133474629524_thumb.jpg

post-728-133474629534_thumb.jpg

post-728-133474629547_thumb.jpg

post-728-133474629557_thumb.jpg

post-728-133474629565_thumb.jpg

post-728-133474629578_thumb.jpg

post-728-133474629589_thumb.jpg

post-728-1334746296_thumb.jpg

post-728-133474629612_thumb.jpg

post-728-133474629624_thumb.jpg

post-728-133474629635_thumb.jpg

post-728-133474629647_thumb.jpg

post-728-133474629658_thumb.jpg

post-728-133474629668_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja Hovden er en tragisk plass, på linje med enkelte andre hyttebyer som er vokst opp i norske fjell. Disse hyttepalassene som ligger tett i tett og blir lite brukt er noen skikkelige pengeslukere og ikke minst energislukere der de står oppvarmet hele året og maksimalt er i bruk 10% av tiden.

Men noen fine turer har du jo fått. Morraskare er fint å gå på, bare man klarer å komme seg ned igjen i tide, ellers blir hjemturen tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette blir vel som å banne i kjærka, men jeg som ofte kjører Kristiansand Trondheim valgte en liten rekognoseringstur denne gangen (siste).

Jeg har altså opplevd å kjøre over allt som er av tilgjengelige flyer og vidder (tror jeg) mellom Vågå og Hovden og Setesdalen ned til Kristiansand.

Jeg har vært på disse traktene før også men det er vel omtrent 40år siden, så den gangs opplevelser er vel gått ut på dato.

Utrolig hvor mye fjell en kan oppleve selv om en bare ser fra bilvinduet. Til og med mine to smårollinger likte turen.

Det som også overrasket meg en del var at jeg fikk bare ca 8mil lengre kjørelengde.

Jeg har jo hørt om de mange hyttebyene som har vokst fram i fjellheimen vår, og det som forundrer meg er: Hvorfor i huleste granskauen skal de rotte seg sammen i form av byer på fjellet slik det gjøres. Hadde det ikke vært bedre med litt uskjenerthet og godt med plass mellom hyttene.

Og en ting til. Når den såkalte hytta passerer 100 kvatrat, da er det ikke hytte lenger etter mitt skjønn..

Så til slutt. Hva fikk jeg så ut av denne BILTUREN......Jo det skal jeg si deg....Lysten til å oppdage allt det som ligger utenfor veiene, og det ble jammen ikke lite på denne turen...

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.