Gå til innhold
  • Bli medlem

galdhøpiggen


frank o

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå opp 2000 meters topper i jotunheimen i sommer (galdhøpiggen som utganspunkt). jeg flyr fra oslo men vil ikke leie bil ved ankomst. hvilken flyplass skal jeg reise til og hvilket transportmiddel skal jeg bruke for å komme meg raskest opp til fjellheimen? jeg ønsker å bruke 4-5 dager på hver tur uten at det skal gå for mye tid på reise til og fra fjellet.

hilsen frank

post-4218-133474629013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man flyr ikke opp til jotunheimen. man tar bussen(hvis man ikke tar bilen)

valdres expressen feks.

ta buss til lom og deretter går det transport til feks juvas og spiterstulen hvis jeg ikke husker helt feil.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta fly til Valdres eller Sogndal, men det er like enkelt å ta buss fra Oslo til Lom, og deretter buss videre til Juvasshytta eller Spiterstulen. Du kan også ta tog fra Oslo til Otta, og deretter buss fra der videre.

Bussturen fra Oslo til Lom tar ca 6 timer. Fra Oslo til Otta med tog tar det ca 3 - 3 1/2 timer, deretter 1 time med buss til Lom.

Trenger du hjelp med reservering av overnatting, ruteinfo ol., så kan du se på http://visitlom.com/. Nederst på siden finner du tlf. nr. og e-mail hvor du kan få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de fleste som må bruke fly når de skal til Lom, flyr til Oslo.

Fra Gardermoen tog eller buss.

Personlig synes jeg det er greiest å ta en ekspressbuss til Lom (Nordfjordekspressen eller Gudbrandsdalsekspressen - begge kjører via Lom), så slipper man bytte på Otta.

Disse bussene er behagelige å sitte på med (..til buss å være..), og har plassgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lurer på om du mangler kjennskap til norges topografi, flyplassutbygging og at pengene sitter løst... Om du ikke har helikopter til rådighet og ikke vil leie bil ved adkomst til flyplass har du jammen skaffet deg et utfordrende prosjekt. Flyplassene som ligger i "nærheten" av Galdhøpiggen er Fagernes og Sogndal. Har du mulighet til å bruke småfly kan du komme enda nærmere på enda mindre flyplasser.

Her har wikipedia laget en liste over alle flyplassene i norge:

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_flyplasser

Her er Avinors oversikt over de større flyplassene med flyruter til:

http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html

Lykke til med prosjektet ditt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Jotunheimen nasjonalpark så det blir vel litt problematisk med motorisert ferdsel, men hvis du tar med deg en fallskjerm så kan du jo hoppe ut fra lufta og da slipper du jo å lande og det er vel i orden. :-)

Litt på siden kanskje, men her er en liten historie fra NRK for noen år tilbake.

Jeg var ivrig lytter av diverse naturprogrammer og tidlig en søndag morgen hørte jeg at en person hadde skrevet et brev og fortalt om en fin naturopplevelse. Han hadde flydd et lite enmotors fly, jeg tror det var fra Trondheim til Oslo, i et fantastisk sommervær. På turen passerte han Gallhøpiggen og oppdaget da at det allerede var folk på toppen. Han tok noen ekstra runder rundt toppen, liksom for å si god morgen til turgjengen og skrev da i brevet at folk stod og vinket til ham i det fine sommerværet.

Neste søndag hadde programlederen fått enda et brev. Der stod det blant annet omtrent som dette: "Vi var på Gallhøpiggen denne morgenen og vi stod ikke der og vinket, vi stod med knyttet neve mot et støyende innsektet som kom og forstyrret idyllen for oss."

Oppfattelsen av hva som er naturopplevelse og idyll kan jo være veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.