Gå til innhold
  • Bli medlem

"nøyaktig" veide telt


tjbaggerød

Anbefalte innlegg

Hilleberg Allak 3260gram

ytter 1044

inner 1027

stenger 622

topphatt 173

barduner 164

pose 41,5

plugger 153

repkit og pose ~35

Skjønner ikke helt hvordan Hilleberg tenker at minimumvekt kan bli 2.5kg?

Inner, ytter og stenger blir jo 2.7kg, og det må vel være minimum?

Hilleberg hadde 2.9kg totalvekt oppgitt på sidene sine før, men nå ser jeg det står 3.1kg.

2.9 vs 3.26 er jo faktisk over 12% over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Ringstind II

Yttertelt 819

Innertelt 698

Stang 226

Plugger 13 stk 131

Teltposen 43

Stangpose 9

Pluggpose 7

Repsett 27

Totalvekt 1959 Oppgitt vekt 1,7KG +/- 10 eller 15%

Dette ble veid da teltet var nytt og ubrukt for noen år siden. Altså før de nye og lettere utgavene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vær så pirkete, alle har godt av å bære 2-300 gram ekstra

Vi er da slett ikke pirkete, Wildalfred. Jeg har til og med rundet av alle tall nettopp for ikke å fremstå som en petimeter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nok desverre ut til at Hilleberg har begynt med Helsport kg. Mitt Allak veier 3155g mot oppgitt 2900g :)

Har merket meg det samme, men det var før Hillebreg forandret det på sine sider. Da var det oppgitt til 2.9 kg tot. Dette ble ikke godt mottatt av Hillebergfans da. Godt å se flere være kritiske, selv om det heter Hilleberg :!:

Ellers er teltet Supert!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket meg det samme, men det var før Hillebreg forandret det på sine sider. Da var det oppgitt til 2.9 kg tot. Dette ble ikke godt mottatt av Hillebergfans da. Godt å se flere være kritiske, selv om det heter Hilleberg :)

Ellers er teltet Supert!! :-P

Ja, supert telt!

men om jeg skal være ytterlig pirkete så har de jo også tatt i på målene.

Det er bare ene enden av innerteltet som er 130, den andre er 120 og det sier målene ingenting om, men 3.0m2 stemmer jo fortsatt.

Høyden i innerteltet er bare 100 - ikke 105. Det klarer seg, men useriøst at det er oppgitt feil mål.

Kan det tenkes de har endret vekt på sidene fordi mange har klaget og ingen telt faktisk var 2.9kg?

Eller er det gjort endringer på nye årsmodeller slik at de er blitt tyngre? Mitt er et helt nytt 2011 (evt 2010) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig og tok og veide de på en digital fiskevekt.

Helsport Svalbard 3 veide ganske nøyaktig 5 kilo. Det er inkl. stenger, plugger, trekk og repkit. Det er noen år gammelt så vet ikke om det skal veie det samme som Svalbard 3 i dag. Oppgitt vekt i dag er 4 kilo +/-10% og så plugger 0,65 og repkit 0,15. Da er jo evt totalen innenfor de 10%.

Helsport Lavvulight veide 2,2 kilo for duk, stang, plugger og trekk. Oppgitt til 1,7 kilo. Mulig jeg har noen ekstra plugger og barduner i, åpnet ikke og sjekket. Så her var det jo litt avvik. Bunn veide 0,6 kilo. Den var oppgitt til 0,7.

Big Agnes Copper SPur Ul2 veide 1,74 kilo. Oppgitt vekt er 1,729 for telt og 0,141 for ekstra footprint. Så 1,74 skulle vel da være rimelig riktig.

Om vekt er 100% riktig vet jeg ikke men testveiet et par vektskiver. 1 skive veide 2,51 kilo og 2 skiver veide 5,02 kilo. De skulle veie 2,5 pr stk.

Så da er det Lavvulight som har et for stort avvik i forhold til hva man skriver i spesifikasjoner. Men alikvel ikke tungt sånn sett for så mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Exped Auriga - veid til 3158 på en vanlig matvekt (max 5kg). Helt greit i forhold til vektangivelse på 3,1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen 2 Camp 2011mod

Oppgitt:

Telt og stenger 2,6kg

Plugger 0,2kg

Rep kit 0,15kg

Totalt: 2950g.

Nøyaktig målt:

Telt i posen: 2279g

Stenger: 531g

Plugger: 191g

Rep kit: 92g

Totalt: 3093g.

143g i differanse = 4,9% avvik ca.

Kan også si at det er sydd inn extra stoff over teltet med dobbel søm etter en rift. Sikkert noen extra gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Rondvassbu 4 Camp, 2010 modell. Oppgitt total vekt ink. plugger og repkit: 4,6 kg.

Egen måling på digital vekt når teltet var nytt: 4,6 kg.

Ser ut for at Helsport holder seg innenfor marginene akkurat på denne modellen,

hvis vekta mi er sånn nogenlunde nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Lavvulight pakket med alt fra butikk = 2,4kg (badevekt meg og telt-min vekt) 1,7kg til 2,4 = ca 40%

Duk, stang, plugger uten pakkposer= 2,2kg (samme veiemetode) 1,7kg til 2,2=ca 30%

Ikke mest nøyaktige vekta i verden, kanskje stikke innom posten å veie der en dag for å se om det stemmer. Skal jo egentlig være innenfor 10%

Hm kan ikke huske at noen har oppgitt Helsport teltet sitt lettere enn det som er oppgitt. Har de oppgitt tallene for lavt bevist? Kan jo trøste seg med at ett telt som veier noen hundre gram mer kanskje er solidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jeg hadde med meg fiskevekt på Xxl da jeg skulle kjøpe telt, alle helsport teltene jeg veide var over oppgitt vekt. Kall meg fjerne sær, men Jeg kjøpte av prinsipp ikke helsport telt!

Tog du ur påsen med markplugger? De ingår inte i Helsports viktangivelse. Du kanske vill använda andra än dem som följer och då är det inte relavant att ange vikten med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg fiskevekt på Xxl da jeg skulle kjøpe telt, alle helsport teltene jeg veide var over oppgitt vekt. Kall meg fjerne sær, men Jeg kjøpte av prinsipp ikke helsport telt!

Det er nok ikke bare Helsport! F.eks veier mitt Hilleberg Jannu 3,1kg mens oppgitt i katalogen er 2,9kg (har også Hilleberg Rogen som er oppgitt til 2,1kg og mitt veier akkurat det). Veid på brevvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog du ur påsen med markplugger? De ingår inte i Helsports viktangivelse. Du kanske vill använda andra än dem som följer och då är det inte relavant att ange vikten med dem!

Når det står at et telt veier så så mye, regner jeg med at det inkluderer alt som følger med i "pakka"!

Hvis noen ønsker å bytte ut plugger, barduner og teltstenger i ettertid så må de gjerne gjøre det, men jeg mener Helsport er fullt klar over at veldig mange bare ser på opgitt vekt uten å undersøke nærmere( tror majoriteten av de som kjøper telt beholder pluggene som følger med)

På sitt "nye" Ringstind superlight så stemmer jo vekten med hva som er opgitt veldig bra, så hvorfor gjør de isåfall forskjell på måten de opgir vekt?. Dette er jo et typisk telt for de som er veldig optatt av vekt så her tør de kanskje ikke å gjøre annet.

Jeg endte opp med et Norheim TY2 som var opgitt til 2100g og veide noen gram mindre og da var plugger inkludert.

Har ingenting imot kvaliteten på Helsport teltene jeg har hatt bare så det er sagt

Har foresten også en Helsport sovepose med comfort -5, og jeg har store problemer med å sove om det er kaldere en +5, dette er ikke tilfellet med min gamle ajungilak pose. Det er mulig det står et sted med liten skrift at noen kanskje vil anvende ullundertøy når de sover men det fikk ikke jeg med meg da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lavvulighten sin merkelapp så står det da veldig tydelig at Duk+18 plugger+stang skal veie 1,7kg Når dette da overstiges med 0,5kg må det sees på som en feilmerking. De burde være klar over dette og gjøre om merkingen sin.

Er forresten en til i denne tråden som har målt samme vekt på lavvulighten sin.

Har sendt mail til Helsport og spurt om de har mulighet til å sende ett med riktig vekt. Får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke noe vekt på Helsport sin side men i katalogen står det.

Vekt ytterduk 1,7 kilo

vekt plugger 0,1 kilo

Vekt stang 0,4 kilo

Totalvekt 2,2 kilo(+/-10%)

Mener å huske at det er det jeg har sett før. Jeg har en litt eldre modell hvor det bare er 12 plugger. Øvre og nedre bardunfeste er knyttet sammen med en line. På den sitter bardun.

På ny er det vel separate barduner på alle punkter, ergo 6 plugger mer og litt mer vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelappen på lavvulight kjøpt på xxl for 3 dager siden. Dette stemmer også med hva som er oppgitt på diverse nettbutikker.

http://komplettfritid.no/product/helsport-lavvulight-4-gronn

http://www.xxl.no/villmarksliv/lavvo/4-8-manns/lavvo-lavvulight-4-1031601

Også Helsport sine sider sier det samme (oversatt side) http://www.helsport.no/en/product/TENTS/PRO/Lavvu%20Light

Tapatalk

post-7957-1342351607,6719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har helsport rettet opp på nett og merkelapp skal byttes ut. Korrekt vekt skal være 2,32kg totalt. Som i katalogen. De beklaget veldig feilen. Litt pussig at det ikke har blitt oppdaget før, siden jeg finner tråder på nettet helt fra 2006 som snakker om 1,7kg. Spurte om det hadde skjedd en forandring men fikk egentlig ikke svar på det. Jaja det er jo uansett ett lett telt selv om det nå, med bunn, ikke er av de letteste alternativene. Og prisen er jo grei.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Veid med Globe Digital Luggage Scale (kjøpt på Jula):

Hilleberg Staika 3,9kg (oppgitt 3,7kg)

Hilleberg Jannu 3,1kg (oppgitt 2,9kg)

Er litt skuffet over at Jannu er såpass mye tyngre enn oppgitt. Trodde først jeg hadde tørket det for dårlig etter forrige tur men veide det igjen etter at det har ligget til tørk i kjellerstua i en uke.

Fikk 2013-utgaven av katalogen til Hilleberg her om dagen og der er vekten på Staika oppjustert til 4,0kg og Jannu til 3,1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har helsport rettet opp på nett og merkelapp skal byttes ut. Korrekt vekt skal være 2,32kg totalt. Som i katalogen. De beklaget veldig feilen. Litt pussig at det ikke har blitt oppdaget før, siden jeg finner tråder på nettet helt fra 2006 som snakker om 1,7kg. Spurte om det hadde skjedd en forandring men fikk egentlig ikke svar på det. Jaja det er jo uansett ett lett telt selv om det nå, med bunn, ikke er av de letteste alternativene. Og prisen er jo grei.

Tapatalk

 

Jeg har hatt det i mange år nå. Det har så vidt jeg husker vært opplyst at duk veier 1,7 og så kommer stnag, repkit og evt bunn i tillegg.

Selv om det ikker er superlett som enkelte telt så er det veldig lett i forhold til plassen man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.