Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally 15" for to personer på langhelg


Anbefalte innlegg

Annonse

Er akkurat kommet hjem fra en 9 dagers tur i Femundsmarka/Rogenområdet der vi var 2 stk som brukte min 15 fots Ally. Dette var første langturen for kanoen min, vi har tidligere brukt 16,5 foter'n. Vi hadde hver vår sekk på henholdsvis 120 liter og 100 liter, den største hadde vi mellom midtspantene og den andre bak det bakerste setet i kanoen. Denne løsningen fungerte bra, så jeg vil påstå at den er stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en Ally til. Har 17". Valget står nå mellom 15" og 16,5". Kjell-Gunnar og andre som har prøvd begge kan kanskje hjelpe meg litt. Jeg vil bruke kanoen mye solo, og er opptatt av egenskaper i elv. Noen egenskaper er selvforklarende som lengde, vektforskjell og lastekapasitet. Lurer spesielt på om det er stor forskjell i retningsstabilitet mellom de to, hvem som er "best" å padle solo, og om den kortere 15" er bedre i elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg har noen synspukter :twisted: 15" er nok ikke like retningsstabil som 16,5", men forskjellen er ikke så stor etter min mening. Jeg synes 15 foteren er lettere å svinge med og er lettere å håndtere. Jeg valgte 15 fotern fordi jeg mener den er mer egnet til soloturer.

Men jeg er spent på om noen andre har andre synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nok erfaring med 16,5' til å ha tyngre argumenter, men vil bare si at jeg opplever det som ganske uproblematisk å padle 15' alene. Siden ingen Allyer har kjøl har alle relativt lett for å ta sideveis i vinden, men min 15' er så lettstyrt og såpass lettpadlet at jeg ikke opplever det som noe problem. Jeg vekter med sekken foran, evt med en pakkepose med vann.

Elver er kjempegøy i en Ally, og jeg vil tro (uten å ha prøvd 16,5' i elv) at den halvmeteren har en del å si for manøvrering solo i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 fotern er glimrende som solokano på elv, spesielt på småelver. Skal du padle den solo på stille vann bør du være rimelig stø på j-taket. Den er meget lettmanøvrert og tilsvarende lite retningstabil. 16,5 fotern er mere retningstabil og fungerer også bra på elv. Det er vel den som har blitt brukt mest på ekspedisjoner.

Skal du ha retningsatbil solokano ville jeg vurdert 15,5 fotern. På flatt vann vil denne være overlegen 15 fotern. På elva vil den nok ikke være så bra, men lett elv bør den takle ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.