Gå til innhold
  • Bli medlem

Joggesko på tur


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg å noen kamerater av meg vil gå til hovden fra Kristiansand i sommer. Han ene av oss mener han kan klare den 30 mill lange strekningen like godt som meg selv om jeg har gode fjellsko.

Jeg mener derimot at hans ankel brekker, eller at han tråkker over.. Eller at han simpelten på bryte pga smerter i beina.

Hvor stor sjanse tror dere det er for at han klarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i joggeskoene mine så lenge ikke sekken er for tung. Bedre demping i helen synes jeg.

Be han prøve å gå 2 mil med sekk på joggesko i ulendt tereng, så kan han se. Setesdalsheiene erjorelativt flatt så det er jo en fordel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette godt kan nyanseres: Hvor mange gjennom verdenshistorien har hatt tilgang på stive fjellstøvler? Er vel stort sett bare moderne vestlige fjellturister, og også av disse er det mange som bruker joggesko eller gummistøvler. Det fungerer, selv om det ikke er optimalt. Jeg har brukt joggesko på tur jeg. Det største problemet med dette var at jeg kommer fra trøndelag og der er det noe som heter myr. Jeg er ikke i tvil om at 30 mil med joggesko vil fungere, selv om fjellsko er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går lengre turer, og jeg vet at det blir noen lengre strekkninger på asfalt/fint terreng (f.eks. berg, bred sti, o.l.) så pleier jeg å ha de med ... bare sånn at hvis jeg går drittlei (eller for å tørke) støvlene. Jeg har erfaring av at skoene dreper kneene mine veldig mye raskere enn fjellstøvlene da... Noen andre mener at joggeskoene er bedre for kneene sine.

La dem prøve, og for all del; la dem vite/ være bevisst på hva de tar seg ut på. Det kan være litt surt å måtte avbryte turen pga. en forstuet ankel, eller sprengte knær. Som nevnt: la dem prøve det litt i forkant.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem med joggesko er at de som oftest lett tar inn vann i forhold til fjellsko. Hvis man går på skogsvei er vel ikke joggesko noen problem på dagsturer, men når du komemr opp til 30 mil, så vet ikke jeg. Aldri prøvd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at kompisen din klarer seg fint med joggeskoene sine forutsatt at formen holder og at han ikke får noen skader.

Selv ville jeg nok foretrukket noen skikkelige fjellsko, men det er ingenting som tilsier at det er umulig å gå langt på joggesko.

Lykke til begge to! :wink:

Kom gjerne med en rapport etter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sjanse tror dere det er for at han klarer det?

hvor stor er sjansen for at han klarer det med fjellsko?

hvis jeg forstår det riktig, så er det relativt bra terreng (har ikke vært i området selv, så vet ikke), og da mener nå jeg det ikke bør være noe problem. på sti og vei ville jeg gått med joggesko selv, mens jeg alltid bruker fjellsko når det er ulendt og steinete (typisk norsk høyfjell). men det hadde nok ofte gått bra med joggesko der også så lenge man unngår overtråkk.

dette har jo også med ganglaget å gjøre. en som skeivgår en dressko vil jo normalt trenge mer støtte enn en som kan jogge i pumps :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel mest an på om dere skal gå Rv9 eller i heiene. :wink:

Det er også forskjell på joggesko. Litt mer robuste typer har stivere undersåle (selv om de har god demping). Disse tåler godt å gå i steinete terreng. Men er sekken tung ville i alle fall ikke jeg gått uten ankelstøtte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et par solide og vanntette joggesko på tørre stier på opp til ca 3 timer. Da med maks 3-4kg på ryggen. Å gå lenger enn dette er drepen for mine bein, etter 3 timer kjenner jeg turen godt i fotbladet. Og grunnen er etter min mening enkel. Sålene er for tynne og myke til å gå langt og lenge på ujevnt underlag. Dårlig fottøy ødelegger garantert en fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var på kilimanjaro i fjor så hadde jeg joggeskor på anmarsjen. frem til breakfastwall gikk jeg i ett par "keen".

det er skor i softshell materiall, litt grøvre enn "maratonjoggeskor" men da hadde vi kun lett sekk. hvis det hadde hvert gjørmete på turen så hadde jeg tatt på meg mine fjellskor, scarpa cumbre.

disse rekomenderer jeg ikke før å gå lange strekkinger på feks asfaltvei, grusvei. skal man gå i fjellet med litt myr, stener, ulent terreng så er de gull verdt. litt tunge er de men sitter drittgodt og fantastisk støtte. har mitt andre par nå(de første hadde jeg i 4 år med sikkert over 800 bruksdager) samt att jeg har fått noen andre venner å kjøpe samme skor.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.