Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg


bridgeh0me

Anbefalte innlegg

Hei

Hilleberg teltene er som kjent veldig dyre.

Eks:

Hilleberg Rajd som kun har en duk koster rundt 3300 kr.

Hilleberg Saivo koster rundt 9300 kr.

Hilleberg Tarp UL 10 koster rundt 1500 kr.

Helsport er billigere enn Hilleberg, men hvilke av de er best?

Jeg lurer bare kort og godt, er teltene og tarpene virkelig verdt pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen av de nevnte duk eller telt, men jeg har Hilleberg Keron 3, og kvaliteten på dette er utmerket. Det er funksjonaliteten også.

Når det gjelder Rajd og Tarp hadde jeg aldri giddet å betale så mye for disse, en vanlig pressening gjør samme nytten og veier like lite.

Når det gjelder Saivo er jeg annerledes innstilt fordi dette er ett skikkelig telt som tåler det meste av dårlig vær kloden vår har å by på, om det er verdt de ca. 3000 kr mer enn det Helsport Svalbard X-trem koster er vel en diskusjon. Min personlige erfaring er at Helsport telt revner for lett, mens mitt Hilleberg telt enda ikke viser tegn på slitasje.

Uansett, når man sammenligner telt så må man sammenligne telt som er noenlunde like og ment for samme bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun ett telt fra Hilleberg og det er Hilleberg Nammatj 2

Før så har det gått i Helsport og er ikke så fornøyd når det gjelder luftemulighetene.

Nammatj kostet 5300 kr og var en rimelig pris. Det har blitt stilt opp mot Fjellheimen X og de har blitt sammenliknet til likedan kvalitet unntatt at duken i Hilleberg var bedre.

Jeg er meget fornøyd med Hilleberg teltet, men at det er så dyre priser er minus.

Men jeg tipper jeg har Nammatj i flere år fremover. Jeg kommer aldri til å bytte til Helsport lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle kanskje ikke ytre meg her, fordi jeg har en sponsoravtale med Hilleberg.

Men, jeg har brukt Hilleberg-telt i flere år før denne avtalen ble inngått også. Kvaliteten er gjennomgående høy, og jeg har aldri hatt noen problemer med mine telt... I jobben min har jeg 30-50 utedøgn i året, og da er det deilig å slippe tanken på at det skulle skje noe med teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Rajd og Tarp hadde jeg aldri giddet å betale så mye for disse, en vanlig pressening gjør samme nytten og veier like lite.

quote]

Etter ca ca 15 døgn i Rajd også på høyfjellet er jeg overbevist om at Hillleberg lager bra produkter. Har till og med ligget i våt myr uten vanninntregning.

Har du prøvd Rajd i mye vind? Blir som en vindsekk.

Så mitt spørsmål blir, har virkelig du prøvd de produktene du uttaler deg om over tid og skiftende forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev ovenfor så har jeg ikke Rajd eller Tarp.

Men jeg ville likevel ikke brukt så mye penger på noe som i praksis ikke er mer enn en duk, det er ikke fordi jeg betviler kvaliteten (som jeg forøvrig mener er på topp hos Hilleberg, ref tidligere post), men fordi en enkel pressenning gjør samme nytten.

Rajd har noen fordeler i forhold til en enkel pressenning, men når man for omtrent samme prisen får f.eks. Helsport Ringstind Light 2 eller Hilleberg Akto ville jeg heller valg ett av disse. Dessuten er det enkelt å lage seg ett lite telt med en pressening eller tarp, riktignok ikke med samme funksjonalitet som Rajd, men nært nok for meg.

Tarp er ikke noe annet enn en pressenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hilleberg nallo 3 som kostet rundt kr. 5000. Mye penger, men også et veldig bra telt som har tålt mye storm og hardt regn. Jeg er glad for det valget. Med dårlig vær er det verdt pengene, men man må bite gjennom det syre eplet når man kjøper det. Jeg prøve å kjøpe taxfree i Sverige, men fikk høre at de ikke har denne ordningen mellom Sverige og Norge. Jeg måtte nøye meg med 10% rabatt i en sportsbutikk.

Helsport har telt i forskjellige kvaliteter. Du må nok sammenligne den sterkeste kvaliteten med Hilleberg sine telt. Jeg har ingen erfaring med Helsport, men jeg kjenner andre som er veldig fornøyd med den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og madammen har 2 stk. Hilleberg Nammatj 2 GT-telt.

Har også:

Bivanoraken og Tarp.

Alle produktene er helt strøkne; utrolig kvalitetsfølelse og veldig funksjonelle.

Jeg kikket på fjellduken og andre presenninger før valget mitt falt på Tarpen. Denne ER virkelig bra. Alle bardunfestene gjør at den kan festes omtrent hvor og hvordan som helst. Den tar veier også lite, tar nesten ikke plass og er ikke "krøllete" eller "stiv" i stoffet.

Har brukt kombinasjonen Tarp/Bivanorak/Sovepose i høyfjellet sommerstid og aldri følt meg utrygg. Kombinert med annet "lettvektsutstyr" gjør komboen tarp+bivanorak+dunpose (ca. 1.7 kg) underverker. Ukestur med overnatting ute + mat = ca. 6-8 kg. Supert!

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siste generasjon Akto. Enig i at prisen er stiv, men, jeg har virkelig følelsen av at det har god kvalitet og gjennomtenkte løsninger. Om det virkelig er verdt pengene blir jo veldig subjektivt. Jeg angrer ikke. Skulle jeg handlet nytt solotelt hadde jeg nok havnet på Akto igjen. PS: Har alltid med meg tarpen til Magasinet ifra Active Leisure. Ei grei impregnert 3X3m polyesterpresenning som er vanntett og bråker lite. Vekta for "overbygd veranda" er absolutt verdt det. Neste telt blir høyst sannsynlig et Orion Extreme ifra Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.