Gå til innhold
  • Bli medlem

huset fullt av halvfulle gassbokser


gjezp

Anbefalte innlegg

Regner ikke med at det finnes en løsning, men spør likevel. finnes det en måte å få gass fra en boks til en annen? Tar jo aldri med halvfull boks på tur, så det hoper seg jo opp dette. regner med det ikke er et ukjent problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å lage en kobling med gassboks tilkobling i begge ender. Kobler man sammen 2 bokser vil det da renne over fra den øverste (som står opp-ned) til den nederste i løpet av en dag eller så.

Har du puttet den nederste i fryseren noen timer før du kobler boksene sammen renner det på noen minutter.

Faremomenter: Lekkasjer, feil gasskvalitet, overfylling

1: Overgangen må være ordentlig laget, og ha ventil for stenging mellom boksene.

2: Propan har øyere trykk enn boksen er laget for, men orginalgass fra en boks til en annen går bra.

3: Det må være minst 20volum-% gass i boksen for å kunne ta opp ekspansjon. (Ellers kan det eksplodere i vanlig romstemp.) Metode: Vei tom boks, legg til antall gram som står på boksen og sørg for heller mindre enn mer enn det står på. Evt sammeligne med full fabrikkfyllt boks av same type.

Har ikke sjekka nøye, men innbiller meg at vi er ute å sykler m.h.p. regler. M.A.O. jeg tør ikke anbefale det.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må evt ha noe utstyr av noe slag som pumper det fra den ene til den andre.

Kobler du bare en slange i mellom vil det flytte seg litt fra den ene til den andre til trykket har blitt likt i begge boksene.

Med mindre du har tilgang til utstyr som er til slikt ville jeg vel latt være.

Selv tar jeg med halvfulle bokser på korte turer som f.eks 1 natt. Har ikke så mye i sekken på 1-2 netter annet enn at jeg kan ta med 2 halvfulle. Evt bruker jeg halvfulle på dagsturer etc hvor jeg skal koke en kaffe e.l underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det vil jevne seg ut mellom boksene til trykket er det samme, men du glemmer at det finnes gass i væskeform i beholderen. Pga væskens høyere tetthet vil denne renne fra den øverste boksen til den nederste boksen. Trykket i væsken og i gassen er den samme, men du flytter all væsken til den ene beholderen, og all gassen til den andre.

Er nå min teori ihvertfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det vil jevne seg ut mellom boksene til trykket er det samme, men du glemmer at det finnes gass i væskeform i beholderen. Pga væskens høyere tetthet vil denne renne fra den øverste boksen til den nederste boksen. Trykket i væsken og i gassen er den samme, men du flytter all væsken til den ene beholderen, og all gassen til den andre.

Er nå min teori ihvertfall;)

Det er slik det virker i praksis!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Faremomenter: Lekkasjer, feil gasskvalitet, overfylling".

Takker for mange kvalifiserte svar folkens. Men jeg tror jeg gjør som anbefalt: bruke opp boksene på småturer. Er livredd gass, og tar ingen sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier ha med meg to bokser jeg. så bruker jeg den som har minst først og har den fulle i reserve. Men nå er jeg heller ikke så mye på kjempe-lang-tur, så jeg greier å bære to. Og det er overraskende hvor mye som er igjen i en halvtom boks altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er overraskende hvor mye som er igjen i en halvtom boks altså!

Helt enig. Jeg har blitt flinkere til å bruke opp boksene etter at jeg oppdaget hvor mye som var igjen i en boks jeg trodde var nesten tom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips.

Det går ann å veie gassboksene for å finne ut nøyaktig hvor mye gass det er igjen.

Har du en full eller tom boks som referanse finner du ut hva egenvekta på boksen er, og da skall de fleste klare å regne seg fram til hvor mye gass det er igjen.

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips.

Det går ann å veie gassboksene for å finne ut nøyaktig hvor mye gass det er igjen.

Har du en full eller tom boks som referanse finner du ut hva egenvekta på boksen er, og da skall de fleste klare å regne seg fram til hvor mye gass det er igjen.

Kjell.

Jeg har ikke utelukkende positive erfaringer med dette, for det handler egentlig ikke så mye om hvor mye vekt som er igjen, men om hvor mye man klarer å få ut. Jeg har flere ganger klart å tømme bokser for drivgassen (typ propan) og hatt bøttevis med butan liggende i bunnen som jeg ikke får ut. Og da er det veldig greit å ha en full boks i backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.