Gå til innhold
  • Bli medlem

Advarsel til dere som ikke liker andre folk i fjellet


eiva

Anbefalte innlegg

Annonse
DNT, Vinjerock og andre kommersielle aktører har totalt ødelagt Jotunheimen i juli og august. Det er fryktelig trist. Vinje snur seg garantert i graven, og for alle som er glade i stillhet er det kvalmende å se hvilket "kjøpesenter" Jotunheimen har blitt :lol:

Enig, jeg mener ikke arrangementer med støy og bråk hører hjemme på fjellet :!:

En fjelltur er helse for sinna; det er tilstrekkelig med støy i byene, men på fjellet bør man være fri for den slags arrangementer.

Arrangementet tiltrekker folk som ikke verdsetter fjellet, men som kaster om seg med søppel og dritt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudbedre... Stakkars Jotunheimen :!:

Synd det er kule og trendy ting som må til for å få ungdom interessert i fjellet. Men det er kanskje det som er normalt. Sjøl ser jeg på meg sjøl som alt annet enn normal, og det var vel kanskje derfor jeg heller søkte til skogens herlige ensomhet enn til støyende ungdomsfester da jeg gikk på videregående. Sjøl om dette er OT så er nok min væremåte og min oppvekst en forklaring på at jeg verken forstår eller liker at unge folk flest må lokkes med kule ting, fart og spenning, og urbane aktiviteter oppi fjellheimen for at den skal kunne godtas som arena. Jeg misliker ordet arena når det er vår nasjonalhelligdom vi snakker om. Regner med at folk flest er uenige med meg om alt som er kult og trendy, sånn har det jo stort sett alltid vært. Men på sikt er ikke naturen særlig glad i sånt, det bare vet jeg. :roll:

Men har man litt teft så kan man enda oppleve massevis av positiv ensomhet i Jotunheimen. Og heimen er jo på sitt flotteste i ukurante årstider eller på våren når det bare er oss forumnerdene som bruker den. :lol:

Det er vel sånn i hele verden at det mest kjente og høyeste fjellområdet alltid vil tiltrekke seg mest folk. Flotte områder betaler en høy pris for sin skjønnhet og berømmelse. Vet ikke hvordan det er med ferdsel i Sunnmørsalpene i forhold til Jotunheimen, men om det er tilfelle at det er mindre trafikk der enn i Jotunheimen så skyldes det nok to ting, nemlig at det er lenger avstand til det sentrale østlandet og at området er delt opp av fjorder og ikke minst bebygde daler. Da skal det enda mindre til for at ferdselen og fokuset ligger på de mest kjente toppene, mens de innfødte får nyte godt av sine hemmelige tindeperler.

Jeg håper det blir et par toppturer i Jotunheimen i sommer, men generelt er sommeren ei tid jeg helst vil bruke på nye områder. På tide det kommer en tinderapport under 2k fra meg i år. Galdhøpiggen som sommerturmål vil alltid være totalt uaktuelt for meg, men kanskje en kald klar vinterdag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt innlegg, Øyvind.

Det er noe veldig selvmotsigende med at ungdom skal lokkes til fjells ved hjelp av urbane aktiviteter. Da signaliserer man i realiteten en erkjennelse av at det urbane er bedre enn naturen. Og hvis så er tilfelle: hva pokker skal disse ungdommene dra til fjells for?

Nei, jeg tror det er bra for de unge å oppleve noe som er annerledes, og det skulle ikke forundre meg om de ønsker det selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Jotunheimen er at veldig mange tror de må til Jotunheimen for å komme seg på fjellet. Det fine med Jotunheimen er at veldig mange tror de må til Jotunheimen for å komme seg på fjellet. Norge er stort med utrolig mye flott fjell og utmark, så vi andre har mye flott med lite folk å ferdes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.