Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer/Tips fra padling i Dalsland


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å legge deler av årets ferie hit. Jeg har en Ally og en datter på 2,5år, og får selskap av ei venninne med en datter på samme alder. Med andre ord er det viktig at turen er barnevennlig, og planen er å bruke en 4-5 dager. Vi telter. Jeg har bestilt kart og en guide til området. Er det noen som har vært der? Tips om steder, ruter osv hadde vært strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare hatt en tur i området så jeg har begrenset erfaring. De fleste vannene er svære, litt for svære. Det blir lange strekk å padle, og fort litt kjedelig. Det er også lett å bli landfast pga vind på store vann. Det er mange andre ute med kano, tyske reisefølger med opptil 10 kanoer. Det er stort sett folk på alle teltplasser. Det er påbud om å bruke faste teltplasser, og det er vanskelig å finne egne (tett skog). Det er forsåvidt koselig på de faste teltplassene, men det kan på enkelte plasser bli bokstavelig talt for trangt.

Var på padletur med fire kanoer, med barn og voksne. Vi har padlet mye før, men tok det relativt rolig. Startet i enden av Sverdlang, nær Bengtfors. Dette vannet er passe stort. Fortsatte opp i Vestre Silen, og bar over til Østre Silen ved slusen (is å få kjøpt til barna), og padlet ned til sydenden av vannet. Noen gikk tilbake og hentet bilen. Tre overnattinger. Nedre Silen var også vakker. Planlegger dere samme tur, og har to biler, kan en sette en bil nær Nedre Silen.

Ut fra det jeg har studert kartet virker dette som et av det beste områdene. Ellers ser Kornsjøene fine ut. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vannene er svære, litt for svære. Det blir lange strekk å padle, og fort litt kjedelig. Det er også lett å bli landfast pga vind på store vann. Det er mange andre ute med kano, tyske reisefølger med opptil 10 kanoer. Det er stort sett folk på alle teltplasser. Det er påbud om å bruke faste teltplasser, og det er vanskelig å finne egne (tett skog). Det er forsåvidt koselig på de faste teltplassene, men det kan på enkelte plasser bli bokstavelig talt for trangt.

Burde jeg tolke dette som: vurder andre områder? Dalsland havnet på planen pga en svært entusiastisk kar som mente det var det beste stedet å dra på kanotur med småunger, så jeg er ikke så veldig låst til ideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du tolket meg vel riktig. Jeg synes Dalsland er for tett befolket. For mange tyskere er dette sikkert vilmark nok, men jeg synes det blir litt mye når du stort sett altid ser andre padlere, gårder, bilveier mm. Strekkene mellom mulige teltplasser er også ganske lange. Med to 2,5 åringer er det greit å kunne slå leir der det passer. Samtidig er det greit at bæringene ikke er for lange, selv om man har Ally.

Når det er sagt er det få områder jeg har vært i Østlandsområdet/Svenskegrensa som både har villmark og korte bæringer. Fjorda er litt lite for en fire dagers tur, og er tett befolket. Femundsmarka, som jeg har returnert til de siste åra, er litt heftig med to små krabater og dessuten langt å kjøre. Køllebrønns-vannene nær Risør er en annen mulighet. Lenge siden jeg har padlet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefales.

start ved tollstasjonen på svenskesiden

der er det brygge man kan legge ut kanoene ved.

tror man også kan parkere der? - en stund siden jeg var der da..

så kan man padle sydover gjennom kornsjøene og noen smale elver mellom dem.

må bare bære et lite strekk

kan så ta en taxi/buss opp igjen for å hente bilen.

eller har man to biler så kan man jo sette den ene nederst.

Flott å padle der og mange overnattingssteder på øyer og fastland.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til en barnevennlig 4-5 dagers villmarkstur er Isteren i Engerdal. Den store innsjøen (ca 30kv.km stor) ca 5 km vest for Femund. Sjøen er lett tilgjengellig fra nord, vest og sør-sidene, og er endel annerledes enn Femunden. Det mest åpenbare er at sjøen er ganske grunn, og har en masse holmer ikke langt unna land slik at man kan velge å padle "på innsiden" om det skulle blåse. Holmene egner seg spesielt godt til å slå opp telt. Bål har man lovtil å tenne opp, men man må enten finne ved som ligger på bakken (ikke brekke, sage, hogge av trærne) eller ta med seg en vedsekk hjemmefra. Fisket er bra der, og det er mange arter. Noen (åbbor og harr) kan man ta fra land og holmene, mens storørreten må man lenger utpå fjorden og litt dypere for å treffe på. Sandstrender er det mange av (av typen syden-idyll-strender som man ser reklamert for hos reisebyråer, bare at disse faktisk ER hvite og ubefolkede :roll: ).

Det eneste aberet jeg kan se er at det er lv å ferdes med motorbåt på sjøen. Det er helst bare de som dorger etter ørreten midtfjords som gjør dette, og støyen oppleves ikke som plagsom da trafikken ikke er stor.

www.isteren.no er et fint startsted for å lære litt mer om sjøen.

Google Earth har noen fine bilder derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det litt blandede synspunkter, og mye nyttig. Jeg får ta en ordentlig titt i den guiden jeg har bestilt, når den bare kommer. Veldig fint med konkrete forslag til steder i Dalsland.

Jeg har faktisk tenkt på Isteren, men det blir vel en mye lengre kjøretur. Det er mye man må tenke på med småunger...

Køllebrønnsvannene kjenner jeg ikke til, så det skal sjekkes opp.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Første gang jeg var i Dalsland for 30 år siden ble jeg veldig skuffet da vi kom til den første leirplassen og oppdaget hvor tilrettelagt alt var. Dette var jo på ingen måte villmark. Det tok ca en kveld å venne seg til det, og vi hadde en fantastisk tur. I midtsommeruka for 14 dager siden dro jeg tilbake med samboer, seks 13-15 åringer og en 6- åring. Vi hadde en flott tur etter mine begreper. Ungdommene syntes også å være veldig fornøyde. En del tyske kanopadlere i nord, men kun 2-3 småbåter før vi passerte Håverud. Se mer: http://speidern.weebly.com/2016-dalsland-sverige.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, steinlav skrev:

Første gang jeg var i Dalsland for 30 år siden ble jeg veldig skuffet da vi kom til den første leirplassen og oppdaget hvor tilrettelagt alt var. Dette var jo på ingen måte villmark. Det tok ca en kveld å venne seg til det, og vi hadde en fantastisk tur. I midtsommeruka for 14 dager siden dro jeg tilbake med samboer, seks 13-15 åringer og en 6- åring. Vi hadde en flott tur etter mine begreper. Ungdommene syntes også å være veldig fornøyde. En del tyske kanopadlere i nord, men kun 2-3 småbåter før vi passerte Håverud. Se mer: http://speidern.weebly.com/2016-dalsland-sverige.html

Morsomt at du svarer i en 7 år gammel tråd, men likefullt veldig interessant for oss som har vurdert tur til dette området. Og flott med så detaljert beskrivelse av de ulike etappene, siden er bookmarked :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Tråden var gammel. Jeg holdt på å si noe om det, men fant det irrelevant så lenge den var topptreffet når jeg søkte åpent på kano dalsland. Dalsland er Dalsland. Det er litt OK at det er noe som et uforanderlig. Opplevde det samme på Telemarkskanalen i fjor. Omtrent 15 år siden sist. Ingen merkbar forandring.

Endret av steinlav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, steinlav skrev:

Takk. Tråden var gammel. Jeg holdt på å si noe om det, men fant det irrelevant så lenge den var topptreffet når jeg søkte åpent på kano dalsland. Dalsland er Dalsland. Det er litt OK at det er noe som et uforanderlig. Opplevde det samme på Telemarkskanalen i fjor. Omtrent 15 år siden sist. Ingen merkbar forandring.

Vi skal vurderer tur dit igjen, men det er så mange ting en vil gjøre på ferie. Telemarkskanalen har vi også besøkt med kano, en flott opplevelse for store og små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.