Gå til innhold
  • Bli medlem

EN rating på Western Mountaineering, Marmot o.l.


Anbefalte innlegg

Jeg mistet nylig min (dårlig) REI vinterpose da en bever (vi tror) rappet den fra teltplassen i Telemark (vi brukte da hans tømmer til bål - kanskje rettferdig). Nå blir det innkjøp av nytt vinterpose. Denne gangen bruker jeg heller mer penger enn USD 350 og kjøper den varmeste posen som finnes god til -40 komfort (dunpose). Problemet er at de jeg finner på nettet (TNF inferno, Marmot, WM Bison, og Feathered Friends - sistenevnt god til - 40 og -60!) har ikke EN sertifisering på webisidene. Mammut og mountain equipment har kun poser god til -20 komfort, og jeg sover kaldt, og stoler ikke på pose 'ratingene', dvs jeg skulle helst plusse på 10 grader på toppen av det jeg regner med å sove ut i om vinteren (-25).

Med andre ord helst den varmeste posen som finnes..godt over 1200g med dun fyll osv..

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Marmot CWM (-40) som jeg forsåvidt er meget fornøyd med.

Den er forferdelig varm, den er lett, men den gir også stort pakkevolum.

Jeg har ikke testet den ned i -40 (heldigvis), men den holdt meget bra i -33.

En kompis har North Face Inferno Endurance, også -40, og den er også å anbefale.

"Selvfølgelig" må du ha dun, en fibepose blir for tungt i disse klassene.

Men dette er store greier, de fyller like mye som en standard fiberpose og det synes jeg er mye.

Hva med f.eks. en Marmot Col (-30)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bestille denne fra england. Mountain Equipment Everest

http://www.facewest.co.uk/Mountain-Equipment-Everest-Sleeping-Bag.html

Denne anbefaler de ned til -40, men jeg vet at en-komforten på denne er -32, så det burde jo holde.

Eller kanskje noe fra Rab:

http://www.upandunder.co.uk/eshop/catalogue/testbs.asp?Manufacturer_ID=5&Activity_ID=15&Description_ID=24

Den burde være varm nok.

Det er jo også mulig å kombinere soveposer og da få det veldig varmt og godt. En tynn sommerpose inni en vinterpose blir jo kjempevarmt. Men det tar jo mer plass igjen da.

Mammut sin Allitude 5-season har vel komfort ned til -26 hvis jeg ikke er helt på bærtur, men det blir kanskje for kaldt det.

Ellers så kommer Helsport med ny sovepose; Polheim til vinteren. Den har komfort ned til -30 grader etter en-standaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Nanok Performance WGD - 30 selv. Den er jo ganske rimelige til å være en vinterpose i dun. Pr nå koster den vel 2499 på Oslo Sportlager.

-30 er dog Nanok sin anbefaling. Noen som vet noe om EN tall på den, står ikke noe på siden.

Regner kanskje med at T-komf og T-limit ikke er helt nede på - 30.

Har bare brukt den i -18 som kaldest selv. Dog sov jeg godt der i bare boxer og en headover(pga meget kort hår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har WM Bison. Har desverre ikke fått prøvd den under -20. Blir for altfor varm ved temperaturer varmere enn -5. Har sovet natten gjennom med delvis åpen glidelås i -17, uten å våkne av at det var for varmt eller kaldt. Posen er super. Både pakkstørrelse, liggekonfort og utførelse.

Jeg valgte en -40 pose. Det gir ekstra sikkerhet og konfort når det er skitkaldt, du er frossen, sulten osv. Lurer nå på om en -30 pose vil vært mer anvendlig. Får håpe på noen skikkelig kalde turer til vinteren, så får jeg testet det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innleggene dere! Har ikke helt bestemt meg, da det blir nok mye peng uansett (opp til USD 800+ på nett, + mva), men skal jeg først kjøpe vinterpose igjen (lined with beaver fur!) så skal den holde og litt til! WM har fått mye skryt, men jeg er fortsatt var av kanadisk/US poser når de nekter å gi EU sertifisering (Marmot gjør det for sine europeiske utgaver, har en Wave III, men ikke informasjon på websider...ditto nesten alle de posen som er nevnt i innlegg)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hva med å bestille denne fra england. Mountain Equipment Everest

http://www.facewest.co.uk/Mountain-Equipment-Everest-Sleeping-Bag.html

Denne anbefaler de ned til -40, men jeg vet at en-komforten på denne er -32, så det burde jo holde.

Jeg har brukt denne en del netter på Hardangervidda i perioden jan - april og nå nylig også brukt den en måned på innlandsisen på Grønland. Jeg har aldri vært kald i denne posen så jeg vil tro den funker til det meste. Har begrenset erfaring med andre modeller men jeg er i alle fall fornøyd med ME Everest.

Men når det er sagt så er det veldig viktig med bra liggeunderlag når du bruker dunposer. Dunen ned mot bakken blir veldig komprimert og således kald. Selv bruker jeg Exped Downmat 9 dlx nederst og et Bamse extreme over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tja takk for innleggene dere!

Som regel har jeg alltid brukt oppblåsbart på toppen og ridge-rest på bunnen...men oppblåsbar blir altid kaldere, skulle ønske de kom ut med en ridge-rest som var varmere. Da jeg mistet vinterposen min, sitter her og stapper inni en billig dansk pose masse gåse og ande dun i håp at det kan holde til noen kuldegrader. Gikk til inkjøp av symaskin osv for både pose og reperasjon av altfor tung helsport gapahuk.

Edit: jeg kan jo kombinere som en nevnte, men det blir tungt! Har allerede en fleece innerlag, silke innerlag, ytterlag fra både BD og helsport, osv. Fleecegreia til helsport veier nesten like mye som posen! Altså helt håpløs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har en Marmot col eq (27 eller 29 minus i følge marmot), brukte den i nordvestpassasjen i 30-40 minusgrader, var aldri kald i den, mens en annen brukte WM Bison (-40) og han frøs noen av nettene. Konklusjonen min ble vel at hvis jeg noensinne får bruk for en kaldere pose velger jeg lett Marmot CWM (-40) foran WM Bison.

Edit: marmoten koster 200 USD mindre også, og det liker vi 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Marmot col eq (27 eller 29 minus i følge marmot), brukte den i nordvestpassasjen i 30-40 minusgrader, var aldri kald i den, mens en annen brukte WM Bison (-40) og han frøs noen av nettene. Konklusjonen min ble vel at hvis jeg noensinne får bruk for en kaldere pose velger jeg lett Marmot CWM (-40) foran WM Bison.

Ja, det har helt sikkert ingen ting å gjøre med forskjellen mellom deg og kameraten. Det må være forskjellen mellom soveposene. Kan vi konkludere med at alle Marmot poser er minst ti grader varmere enn WM poser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fimax og Thorsen

Rolig nå gutter, dette blir for lettvint. Trådstarter har ettelyst standarder og EN merking, det er nettopp for å unngå denne typen konklusjoner. Jeg har lest mange som bruker samme type subjektive mål på å hevde det motsatte, nemlig at WM går Marmot en høy gang. Kompisen frøys, det gjorde ikke jeg, derfor må min pose være bedre. Jeg har ikke belegg for å hevde at Fimax ikke har rett, bare at det ikke er nok informasjon til å trekke slutningen.

Dersom dere vil finne ut av dette, må dere være helt sikre på at alle andre variabler er like. Særlig underlaget er kritisk. Min Marmot Lithium går MYE lenger ned med nytt underlag (god isolasjon der duna i posen er komprimert) enn den gjorde før. Dere må med andre ord bruke samme underlag. Så må resten (påkledning, inntak av mat etc) være likt. Den individuelle forskjellen mellom dere må så elimineres gjennom at dere bruker posene om hverandre. F. eks bytt og bruk fem dager hver på en ti dagers tur og registrer. Så kan dere konkludere.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.