Gå til innhold
  • Bli medlem

Internettgenerasjonen ikledd våtdrakter


Anbefalte innlegg

Forrige helg ble jeg og en kamerat utsatt for synet av en rekke damer i ca. 20 årsalderen i våtdrakter. For så vidt ikke et ekstraordinært syn, men plutselig innså vi at den gang vi var på deres alder (15-20 år siden :wink::oops: ) så damene litt annerledes ut. Dagens ungdom har blitt litt mer ... lubne.

Jeg har inntrykk av at i motsetning til for 15-20 år siden sitter for mange av dagens ungdom foran PC'n eller spiller Playstation - og at vi ble utsatt for internett-generasjonen ikledd våtdrakter :?

Vi var enige om det skyldes at barn og ungdom ikke lenger blir introdusert for friluftsaktiviteter. Generasjonen som bygde landet etter krigen tok med seg barna sine på tur hver helg. Man satt ihvertfall ikke innendørs når det var fint vær.

I dagens A-magasinet skriver Elin Ørjasæter (i en artikkel inspirert av en feilplassering av kroppen sin på en nærmere bestemt sti i Nordmarka) at "Til og med kroppene til folk har forandret seg. Da regissøren Ang Lee skulle filme sin versjon av Woodstock-festivalen fra 1969, var den største utfordringen å finne statister som ikke var overvektige, men heller ikke veltrente. Helt vanlige magre unge mennesker finnes ikke. I dag er folk enten overvektige, eller topptrent".

Er vi på vei mot et klassedelt samfunn: enten blir man oppforstret med idrett og friluftsaktiviteter og er sporty/topptrent eller så er man lubben - og at det er ingen mellomting?

At DNT merker flere besøk på hyttene mener jeg skyldes velstandsutviklingen og at de som er fjellinteressert nå har tid og råd til å dra oftere til fjells. Det beviser ikke at flere har blitt friluftsinteressert. Heller ikke omsetningsøkningen i sportsforretningene sier noe som helst. Igjen kommer velstandsutiklingen inn, samt at salget av grilldresser og Adidas-plagg i store størrelser ikke nødvendigvis kan tas til inntekt for økt friluftsinteresse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har observert det samme jeg også. Det var ingen tykke barn og ungdommer i min klasse da jeg gikk på skolen på 70- og 80-tallet.

Du peker på en forklaring: manglende friluftsliv og fysisk aktivitet.

Men det er en annen forklaring, og det er kostholdet og mengdene vi spiser. Matporsjonene har blitt mye større de siste 30 år. Da jeg var liten var en liten brus 0,2 liter. Nå er en liten brus 0,5 liter. Før var en stor brus 0,33 liter. Nå er en stor brus 1,5 liter. Sukkerindustrien er nesten like fæle lobbyister som tobakksindustrien. Og næringsmiddelindustrien generelt er kanskje heller ikke helt stueren. Mat er igrunnen altfor billig. I allefall er usunn mat altfor billig. Senterpartiet har fått ned matmomsen til halve, men kanskje vi heller skulle hatt avgifter på en del av det bøndene i Norge produserer.

Tror forøvrig jeg er et offer for begge forklaringene ovenfor: Jeg hadde tatt meg dårlig ut i våtdrakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skyldes nok dette mer enn bare friluftslivet og idretten. Men jeg er enig når det gjelder lubbne ungdommer/kvinner. Erfarer selv at ungdommer den dag i dag rett og slett ikke gidder store mengder med fysiske aktiviteter. 90% av treningen hos disse foregår 1-2 ganger i uka inne på 3t ol. der de kun trener maks en time. Friluftsliv er det deretter bare å glemme. Dette kan foreldrer selfølgelig ta en del av skylden for.

Har selv ingen feite medelever, men på "kvinnesiden" blir de stadig mer lubbne jo nærmere 20årsalderen de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk viser at fedmeproblemet gjelder på tvers av de fleste aldersgrupper. Dersom trådstarter hadde plukket ut et tilfeldig valgt utsnitt av befolkningen innenfor sin egen aldersgruppe ville resultatet ha blitt like lubbent som i eksempelet.

Derimot er det selvfølgelig mer alvorlig å pådra seg fedmeproblemer i ung alder, ettersom sjansene for å bli rammet av livsstilrelaterte sykdommer øker. Ansvaret for dette ligger i stor grad på de foreldre som ikke har klart å gi egne barn sunne holdninger gjennom oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv drikker jeg mye brus, sitter mye foran PCen (studier + spill), spiser mye karbohydrater og feit mat, men jeg legger slett ikke på meg av den grunn. Tur i marka har jeg ikke hatt tid eller ork til de siste fem månedene.

Enkelte personer vises ikke dårlig kosthold og lite morsjon på utsiden, men på innsiden.... Dvs, blodårer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tema du tar opp her. Forskning viser at fedmen er økende i det norske samfunn, og det er vel hevet over tvil at unge jenter er sterkt med på å bidra til den trenden. Egentlig er det merkelig. Feminister har lenge hevdet at påvirkning fra reklame, modellbransje og lignende ødelegger unge kvinner slik at de blir radmagre. Men hva skjer i realiteten? Det motsatte.

Det har dessverre gått nedoverbakke med det meste fra 80-tallet og til nå. På 80-tallet var omtrent all musikk bra, solen skinte stort sett fra skyfri himmel, Commodore 64, breakdance, Jackson/Richie komponerte "We are the world", automatisk trafikkovervåkning var ikke innført på norske veier, Lierbommen omtrent den eneste i riket, man slapp å kaste bort tiden på internettfora samt mobiltelefoner som pep 24/7 ... og ikke minst: folk var stort sett slanke og sunne. På skolen jeg gikk var det bare en håndfull elever som utmerket seg ved å være fete. De tok jeg hånd om i storefri.

Et klasseskille blir det nok, men jeg mener at folk må velge livsstil selv. Det er ingen som tvinger deg til å bli tykk, og de færreste kan forsvare fedmen med at de har en sykdom, så min medfølelse er ganske begrenset. På den annen side tror jeg ikke litt fett er så skadelig, og heller ikke nødvendigvis stygt (særlig ikke på kvinner). Det er viktig å kose seg litt også. Personlig digger jeg smågodt hardt :)

For øvrig:

Forrige helg ble jeg og en kamerat utsatt for synet av en rekke damer i ca. 20 årsalderen i våtdrakter

Fritt etter Bryan Adams: thought you'd died and gone to heaven? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi på vei mot et klassedelt samfunn: enten blir man oppforstret med idrett og friluftsaktiviteter og er sporty/topptrent eller så er man lubben - og at det er ingen mellomting?

Jeg tror vi er på vei mot et mer fedme-klassedelt samfunn og en polarisering i enten veltrent og smekker eller utrent og feit. Dette vil også følge om lag de samme skillelinjene som på en del andre forskjeller i samfunnet: Utdanningsnivå, sosial bakgrunn, inntekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne tråden basert på statistikk, eller er det kun synsing og føleri ?

Jeg startet denne tråden etter at Erling12 var utestengt. Han er nå tilbake og ettersom jeg ikke har lyst til å debattere i samme tema/tråd som han får denne tråden leve sitt eget liv uten flere innspill fra meg. Dere får ha lykke til videre i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet denne tråden etter at Erling12 var utestengt. Han er nå tilbake og ettersom jeg ikke har lyst til å debattere i samme tema/tråd som han får denne tråden leve sitt eget liv uten flere innspill fra meg. Dere får ha lykke til videre i diskusjonen.

Ah, du boikotter forum når jeg er her? Voksent... Du er dermed et klassisk eksempel på en som legger fokus på person istedenfor sak, hvilket er et soleklart brudd med nettiketten. Da er det fint at du trekker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk sjokk under "barnas dag" i østfold her på lørdag. Det var hundre meter kø foran sukkerspinn-maskina og smultringselgern. De solgte kun pølse, hamburger, sjokolade og brus. Sukkerspinn med økologisk sukker! superbra, det er det vi trenger for å redde verden nå. Nå kan det hende at mitt inntrykk ble forvridd i og med at alle barna med sunne foreldre heller dro på tur og var sunne.

Det er ikke barna sin skyld at de velger feil. De eneste valgene som var der var feil. Kvalmt. Og det er heller ikke barna sin feil at det blir feil i hverdagen, det er foreldrene sin feil - de har nesten ikke lenger tid til barna, for nå skal man ta vare på seg selv i stedet for å gjøre ting sammen.

Foreldrene har skilt seg, det er synd på ungen, han må få godteri hver dag. Bestemor har bakt kake du må spise større stykke enn meg. Fredag kveld, du kan se på tv mens vi går ut. Lørdag morgen, du kan se tv vi orker ikke gjøre noe gøy i dag. Søndag - familiebesøk. Vi orker ikke kjøre deg til trening begynn på korps i stedet. Har man kommet feil ut så er det nesten uopprettelig, jeg syns oppriktig synd på barn med sløve foreldre.

Jeg gleder meg til å ha barn selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi orker ikke kjøre deg til trening begynn på korps i stedet. Har man kommet feil ut så er det nesten uopprettelig, jeg syns oppriktig synd på barn med sløve foreldre.

:)

Bare må kommentere:

De foreldrene som er aktive i lag og foreninger, og som gidder å stå på, er de samme i alle organisasjoner.

Normalen er at aktive barn med aktive forelder er med på flere aktiviteter.

Arbeidspresset på foreldre er minst like stort i korps om ikke større, enn i idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen er at aktive barn med aktive forelder er med på flere aktiviteter.

Arbeidspresset på foreldre er minst like stort i korps om ikke større, enn i idrett.

Når ungen er med på korps trenger man én kjøring for alle ungene. Dessuten er det ofte så nært at man ikke trenger kjøre uansett. Men jeg tar poenget, det var kanskje feil å "svartmale" korpsfolk selv om det er høy konsentrasjon overvekt akkurat der. Det kan like gjerne skyldes at de som er der trives bedre fordi det ikke stilles samme krav til kondisjon og at det er derfor de fortsetter, mens mesteparten av sporty barn prioriterer sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen er med på korps trenger man én kjøring for alle ungene. Dessuten er det ofte så nært at man ikke trenger kjøre uansett. Men jeg tar poenget, det var kanskje feil å "svartmale" korpsfolk selv om det er høy konsentrasjon overvekt akkurat der. Det kan like gjerne skyldes at de som er der trives bedre fordi det ikke stilles samme krav til kondisjon og at det er derfor de fortsetter, mens mesteparten av sporty barn prioriterer sport.

Mørkegult Korpskort.

Du vil se samme fedmefordelingen i et håndballag som i et skolekorps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen er med på korps trenger man én kjøring for alle ungene. Dessuten er det ofte så nært at man ikke trenger kjøre uansett. Men jeg tar poenget, det var kanskje feil å "svartmale" korpsfolk selv om det er høy konsentrasjon overvekt akkurat der. Det kan like gjerne skyldes at de som er der trives bedre fordi det ikke stilles samme krav til kondisjon og at det er derfor de fortsetter, mens mesteparten av sporty barn prioriterer sport.

Kanskje burde de øve mer å gå i takt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meir sukker i maten, meir brus , meir godteri. Er ikkje så gamal men når vi vaks opp så drakk vi lite brus, sykla til trening og hadde ikkje internett. Grovbrød til frukost, poteter og masse brun saus til middag.

Synes dagens unge har jekla mykje pengar, og kjøper masse godteri enn for 15 år siden... Empiri basert på mi eiga slekt dette her.

Fedme, egentlig eit luksusproblem som viser kor utruleg godt vi har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo rikere, jo feitere. Feite små drittunger. Steinrike drittunger. fettrike drittunger. neida :)

Nei, bare å spise mer frukt, grønnsaker og suppe, og bevege seg hver dag, ikke sitte inne å se på paradise hotel og cæsar hele dagen å spise godteri og drikke brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et desperat forsøk på å heve nivået på debatten, linker jeg herved til litt statistikk.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=47

Statistikken viser at det kun er 10 % av befolkningen som er overvektige.

Sånn som enkelte her skriker skulle en tro det var 90 %.

skjerpings gutta !

men det er vel ikke overvekt det er snakk om? Men det å være litt lubben og utrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er vel ikke overvekt det er snakk om? Men det å være litt lubben og utrent?

For meg handler det om verdiene, det å ha lyst til å dra ut og nyte naturen, det å ha et ok kosthold og tid sammen i familien. Det sklir helt ut, og da går det ut over barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.