Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen og Glittertind


Barcelona

Anbefalte innlegg

Har planer om å ta ei uke i Jotunheimen i slutten av juni og samtidig prøve å nå toppen på både Galdhøpiggen og Glittertind, har ikke vært der før så nå er det vel på tide (skjemmes!!).

Er det noen som kan fortelle om turen opp til begge toppene vi bli farbar til fots i det tidsrommet, eller er det for tidlig og jeg skal kanskje heller vente til høsten?

med hilsen S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis er begge farbare i slutten av juni. Det du gjerne bør ha med deg er gamasjer, og du bør ikke være redd for å bli litt blaut på beina. Du må regne med mye snø, men dersom det ikke har kommet en halvmeter nysnø eller noe slikt like før, så vil du sannsynligvis kunne gå greit på snøen. Den begynner å sette seg ganske bra på denne tiden. Enkelte litt tynnere snøflak vil kunne fortone seg som råtne med en del gjennomslag, og noen bekker kan kanskje være større enn normalt, men alt i alt.

Heller fint vær i slutten av juni og litt ekstra snø, enn regnvær i september og ingen snø på glatte steiner.

Den umiddelbare fordelen er også at siden dette er topper med ganske stor høydeforskjell så vil du kunne nyte godt av den behagelige nedturen på myk snø over flere høydemetre.

Utover i august og september blir den lille snøen som er igjen ofte hard, glatt og ubehagelg å skli på. Dette er sjeldent tilfelle i slutten av juni.

Når det er sagt så prøvde vi oss på Glittertind rundt 20. juni et år og måtte snu på grunn av nysnø og snøfonner hvor vi sank til livet nedi. Men det er som sagt helt avhengig av forholdene. Hvis ikke det er spesielt ugunstige forhold bør dette gå veldig greit. Litt tyngre fysisk oppover på grunn av snøen, men gjerne tilsvarende lettere ned igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dersom du er usikker på snøforholdene er det kanskje mulig å velge noen andre og litt lavere topper enn Galdhøpiggen og Glittertind ?

Galdhøpiggen betyr noe spesielt for mange mennesker fordi det er den høyeste toppen i Norge, men egentlig er den ikke blandt de fineste. De første tusen høydemetrene går i monotont terreng opp en endeløs fjellside fra Spiterstulen. Toppregionen er ganske fin, men her er ofte været dårlig.

I området rundt Krossbu eller Turtagrø finnes det mange topper som gir mer varierte og spennende opplevelser enn de "to store". Særlig krevende trenger de heller ikke være. Sjekk rutebeskrivelser/vanskelighetsgrad på etojm.com (meget bra site!)

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Glittertind 29. juni for 10 år siden (tida går fort gitt) og hadde kjempefine forhold. Gikk på snø kun på toppkrona av Glittertind, men mye av det er jo også bre. Vi gikk fra Spiterstulen nettopp fordi det var såpass tidlig på sommeren. Det meste av snøen legger seg jo i østhellingene i Jotunheimen, og går du fra Spiterstulen får du vestsiden opp. Dengang var ruta opp til Galdhøpiggen nesten helt hvit, så der ville det blitt mye mer vandring i snø.

Kommer det ikke nysnø i juni, bør Glittertind ihvertfall være grei i slutten av juni.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Galdhøpiggen tidlig i august i fjord, da var det kun enkelte snøflekker på vei opp. Gamasjer var unødevendig, for snøen var hard, men ikke glatt. Det var nemlig et halvsmelta lag med grovkorna snø oppå.

Hva angår Glittertind veit jeg hvertfall at vi ble anbefalt brodder til bruk på toppkrona da vi var på Spiterstulen i fjord. Turen for vår del ble ikke noe av, så jeg sitter ikke inne med førstehånds informasjon på om det var nødvendig.

Når jeg planlegger en tur til samme område neste gang vil jeg dra tidligere, så det ligger mer snø, noe som er en fordel når det gjelder glatte steiner og is. Ikke minst når du går ned! Noe også Morten nevnte.

God tur! :cry: Håper du får flott vær og utsikt, det var mangelvare når vi var der. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.