Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvu for sommerbruk


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

tipper denne lavvuen er noe av den samme sorten som vi kjøpte på xxl i fjor, men som har fått nytt navn. den gang het den reinfjell.

vi har kun campet i den noen få netter, uten de helt store nedbørsmengdene så har ikke så mye å si om den duger eller ikke i det værforholdet.

det jeg derimot har erfart er at den er flink til å holde på kondensen når nattemperaturen kommer sigende og morgenen gryr, til tross for at toppen ikke er festet og alle luftelukene står åpne.

lavvuen veier nærmere 8 kilo inkl. stenger og barduner så det er mye å drasse med seg hvis tanken er å ta den med på lengre gåturer, i så fall bør du være godt trent før du begir deg utpå.

dette er i grunn ikke noe problem for vår del som kun bruker den noen få netter av gangen på mindre turer, alt fra øycamping, liten tur i oslomarka og bilturer hvor man vil ha litt plass å boltre seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper denne lavvuen er noe av den samme sorten som vi kjøpte på xxl i fjor, men som har fått nytt navn. den gang het den reinfjell.

vi har kun campet i den noen få netter, uten de helt store nedbørsmengdene så har ikke så mye å si om den duger eller ikke i det værforholdet.

det jeg derimot har erfart er at den er flink til å holde på kondensen når nattemperaturen kommer sigende og morgenen gryr, til tross for at toppen ikke er festet og alle luftelukene står åpne.

lavvuen veier nærmere 8 kilo inkl. stenger og barduner så det er mye å drasse med seg hvis tanken er å ta den med på lengre gåturer, i så fall bør du være godt trent før du begir deg utpå.

dette er i grunn ikke noe problem for vår del som kun bruker den noen få netter av gangen på mindre turer, alt fra øycamping, liten tur i oslomarka og bilturer hvor man vil ha litt plass å boltre seg på.

Det er så vidt jeg kan se ikke den samme som Reinfjell. Denne er ikke så "rund i formen" og har en mindre topphatt.

Ville sjekket ut et par av disse hos Magasinet. Jeg liker Bergans sin godt. Det er lett å få den strammet opp nede, slik at duken står fint. Den har også god lufting. Den til Frisport er enkel, men billig..

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn at det viktigste må være at lavvoen holder regnet ute. Skal være hyggelig å ligge inne og høre på regnet mot duken :) Det vil si ikke vannsøyle under 3000. Vår har 4000, og da har vi bare fine opplevelser med natteregn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si ikke vannsøyle under 3000.

Det skal regne og blåse bra hardt mot en god og stram duk av ny kvalitet, selv mellom 1500-3000 i vs, før vannet trenger igjennom... Min vs er oppgitt til 1500 (USA), ikke en dråpe har kommet inn enda, og været har virkelig bydd på utfordringer!

Hører mye godt om MH-Kiva. Det er en superG i Sandvika, sikkert mulig å ta en tlf dit, så ordner det seg nok hvis de har flere igjen.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den er litt overkill hvis den fremdeles skal romme to voksne og to barn. Fin lavvo. Den har plass nok til at alle kan bli uvenner samtidig.. :D Med 5 meter i diameter krever den en stor teltplass, og rommet blir større å varme opp når det er litt kaldt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvulight og Kiva er for liten til 2 voksne og 2 barn mener jeg.

Har Lavvulight selv. Den er fin til 2 voksne og 2 hunder pluss bagasje.

2 voksne og 1 barn er sikkert ok.

Viktigste er at den holder vær og vind ute. Har du ikke bunnduk i den vil du få en del kondens da bakken nesten alltid inneholder noe fuktighet. Så "slår" været seg gjerne litt på kvelden når temp i luft blir kaldere enn bakken/vannet.

Får f.eks en Frisport Basic 5 til 1999. Veier 5,4 kilo. 410cm i diameter og 270cm i høyde.

Lavvulight er i motsetning 280cm i diameter og 200cm i høyde. Men den veier mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt telt enda. Noen som har meninger om denne : http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83347

Jeg kan anbefale denne, har selv en sånn helsport med samme størrelsen men uten myggnetting.

Og nå har jeg køpt bunn til min, med åpning for bål, eventuelt matlaging generelt. Den siste lavvoen du linket til var vel femkantet og ifølge mine erfaringer så er det lettere og sette opp en åttekantet, da den er tilnæmet rund, kontra en femkantet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som kan hjelpe meg å velge her :)

Denne :

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83347

Eller denne:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=24001&prodid=11631

Her er den faktisk billigere og :

http://www.sportogfiske.no/?page=modules/product&id=484562&mainCategory=8166&catId=11934&referrer=kelkoopsHigh%20Peak%20Lavvu

Hvilken tror dere er best kvalitet ? best kjøp ?

Se vekk i fra vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.