Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus og Petromax Anbefalinger/Erfaringer


Ivan77

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hmm, vanskelig dette hær...har jo ingen erfaring med slike lamper så er nesten avhengig av gode råd og tips slik at jeg slipper å bli professor innenfor faget før jeg handler :shock:

Som sagt så vill det være fordelaktig med ei lampe som er multifunksjonell men også som ikke består av 1000 deler som kan gå i stykker og som gjerne brenner på forskjellig drivstoff.

Får legge ut en tråd på http://www.swedlamp.se/forum/

Takker for alle erfaringer og anbefalinger som har kommet hær og er fortsatt motakelig for flere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville ikke betalt 500,- for en optimus 111. Mye pga, erfaringer jeg har fra den i Forsvaret. Nå skal det sies at vi er bare 2 på laget mitt som KAN og behersker primusen fult ut, men likevel er det ofte mye problemer med de, og reparasjon kan ta lang tid, samtidig være en veldig krevende affære. Har selv sett på Omnifuel på XXL, til 1000 spenn og har inntrykk av at det er en my bedre invistering. ( http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=70671 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville ikke betalt 500,- for en optimus 111. Mye pga, erfaringer jeg har fra den i Forsvaret. Nå skal det sies at vi er bare 2 på laget mitt som KAN og behersker primusen fult ut, men likevel er det ofte mye problemer med de, og reparasjon kan ta lang tid, samtidig være en veldig krevende affære. Har selv sett på Omnifuel på XXL, til 1000 spenn og har inntrykk av at det er en my bedre invistering. ( http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=70671 )

Har vert i forsn en gang jeg også og vi hadde selvfølgelig også problemer med 111, det vill ikke av den grunn si at det er en dårlig primus hvis du skjønner.....gamlingen har hatt en i mange år og aldri hatt problemer og alle som har peiling på primus har bare fine ord å komme med ang. Optimus sine primuser. Tror nok du vill ha fått en annen oppfatning av 111 hvis du hadde hatt en privat og som var BARE din!!! =)

Når det gjelder Omnifuel så er det en kjempemessig primus og det sier jeg fordi jeg har en privat =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste trykklampe er de som Clas Ohlson selger.

Velfungerende kinavare.

Har en som fyller 15 i år.

Fungerer ok.

Coleman er letteste lampene i forhold til effekt-

Tilley er sansynligvis det mes forseggjorte

Snakk med Finn, han har mye pent, og vil rettlede deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 111 er tung å drasse på, men om du har en som er bare din... som noen nevnte tidligere. Rett og slett kjempekvalitet.

Skal du derimot bære den langt så finnes det mange alternativer.

Når det gjelder lamper så har Runegutt mye å fare med, forøvrig er dette en grei side: http://www.be-back-later.com/

Ellers kan du finne en del vakre lamper hos Old Town coleman museum: http://www.oldtownyucca.com/coleman/museum.htm

Jeg var der for et drøyt år siden, og tok disse bildene:

DSC00346.JPG

DSC00347.JPG

DSC00349.JPG

DSC00350.JPG

DSC00351.JPG

Coleman's bensinlamper er driftsikre, og lettvinte å hantere.

Når det gjelder å bruke de til varme så utvikler de enorm varme uansett, så den eneste hensikten med å forandre noe må være å bli kvitt det sterke lyset.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin butikk det dær altså dsk

Blir nok å gå for en 111T da jeg liker den behagelige lyden fra den.

Når det gjelder Lampe så blir jeg nok å gå for en Petromax pga lampens genialitet, sjarme og sine former :lol: .

Må nok ha meg en til som er litt mindre og lettere, tror det blir Coleman.

hehe...på reisa i lampeverdenen kom jeg jo over Aladdin sine oljelamper =9 blir nok en slik også når "pungen" blir for tung.

Takk til alle dere for gode råd og veiledninger men har du flere så er vi vell alle åpne for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann, fikk Petromaxen og Optimus 111 fra Finn Hjelmerud for noen dager siden, var meget god stand på begge og er hentet fra det danske sivilforsvaret.

Har prøvefyrt dem begge med Blåtind Tennveske med petroliumsdestilat, naftabasert tennveske må vist ikke brukes på verken primus eller lamper som går på parafin.

Sitert_Synnøve Midtun

Det har ingenting med hvordan parafinen brenner, det har i det øyeblikket ( inni forgasserrørene) at det det går over fra å være flytende veske til å bli gass (derfor forvarmer vi) så kaster forskjellige stoff fra seg en masse kullstoffer. Lampeolje og naftabaserte vesker slipper så mye kullstoffer at de tetter igjen rørene utrolig fort og ødelegger derfor lampen/primusen. Parafin legger også fra seg kullstoffer men så lite at det går utrolig lang tid før det eventuelt blir tett i rørene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reingjøring av forgasserrør på petromax o.l, min oldefars metode:

Skru løs røret, ta av dyse og rensenål.

Fyll røret med krutt

Sett fyr.

Svissj-poff

Superreint

OBS øyevern.

Min oldefar er den direkte årsak til mine pyromane interesser i petromaxverdenen.

Min far, tidligere områdesjef HV, kom heim med en guds avgrunns grøde av misbrukte 111 da han overtok området i min barndom.

Min oppgave: Test, reingjør og fiks det som kan fikses.

Min far viste at jeg har tekniske innsikt han totalt mangler.

Etter skruing, fyring, pussing av rundt 30stk 111 var jeg frelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8) ei "krutgo" OG underholdende løsning på problemet det dær altså! Kan man foresten gjøre dette med mixerøret på Petromax og deler til Optimus 111 også?

Så det var slik din interesse rundt primuser startet, måtte ha vert en trivelig jobb å ha en stabel med 111 å tusle med på kalde kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok bor jeg Nord for moralcirkelen, men fyra 111 seint en junimåned, og da står det sommer i kallenderen, det dere der sør kaller grønn vinter :)

Ikke vær misunnelig nå, her i Hakadal kan jeg fortsatt se snøflekker på andre sida av dalen, og vi tok en dukkert i dag, i regnvær.

Jeg skal slett ikke klage, vi har det bra, været er topp det.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Hei

Er det noen som har erfaring med Coleman compact lantern?

Finner lite info om effekt for lys og varme.

Er det andre Coleman lanterner eller andre merker som er bedre alternativ?

En fordel med Coleman er vel at den "kjører" på miljøbensin, da det etter mitt synspunkt er rensligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det noen som har erfaring med Coleman compact lantern?

Finner lite info om effekt for lys og varme.

Er det andre Coleman lanterner eller andre merker som er bedre alternativ?

En fordel med Coleman er vel at den "kjører" på miljøbensin, da det etter mitt synspunkt er rensligere...

Jeg har En stor Colemanlampe, og en liten "Peak One"

Sistnevnte utvikler ca 75W, den store med to nett, ca 200W

Begger sinnsykt enkle å fyre opp.

Leter du på "e-pray" finner du i tillegg Co2-drevet trykkdings, som man setter der tanklokket burde stå.

Vips, har man lampe som ikke må pumpes. Ja, Amerikansk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 111 er tung å drasse på, men om du har en som er bare din... som noen nevnte tidligere. Rett og slett kjempekvalitet.

Skal du derimot bære den langt så finnes det mange alternativer.

Når det gjelder lamper så har Runegutt mye å fare med, forøvrig er dette en grei side: http://www.be-back-later.com/

Ellers kan du finne en del vakre lamper hos Old Town coleman museum: http://www.oldtownyucca.com/coleman/museum.htm

Jeg var der for et drøyt år siden, og tok disse bildene:

Coleman's bensinlamper er driftsikre, og lettvinte å hantere.

Når det gjelder å bruke de til varme så utvikler de enorm varme uansett, så den eneste hensikten med å forandre noe må være å bli kvitt det sterke lyset.

dsk

Nå blejeg skuffet, jeg trodde først dette var bilder av samlingen din! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp bestilt meg en Petromax 828 med skjerm, gleder meg som en unge til den kommer :roll:.

Men er det noen som har tips om hvilke trykkparafinlamper som er lette og gode til turer i marka med ryggsekk? Vekt, robusthet, lysstyrke og varmeeffekt blir jo sentrale variable da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei svær tilley lampe :)http://www.417armyvarer.dk/shop/uk/lamp-tilley-fl6-4220p.html Kjempefin å lyse opp leierplassen med. Pumper den opp før man legger seg så lyser den hele natta :) Så var det det å bære den da :roll: Har et lyktesett med to petromaxer fra forsvaret også. De gir jo bra med lys. Mye varme. Lite problemer med mine. Fyrer på vanlig grønn parafin. Sånn til ryggsekktur (når det er varmt nok til propan) tror jeg heller jeg ville satset på propanlykt om man ikke vil bruke noe som går på batterier. Mye mindre styr. Bare skru opp gassen og trykk på tenneren. Og ikke minst lettere og mindre. (mindre lys også men det holder) Så klart har man primusdilla så er IKKE propan ett alternativ og vekt har da mindre å si :) Og du verden så kos det er å rusle på skara'n med petromaxen dinglende i den ene hånda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd der gode trykkbaserte parafinlykter blir omtalt savner jeg Vapalux. Dette er fine saker; http://www.techthor.com/lamp/vapalux_m1.asp.

Primuskongen i Bergen selger også de små Petromaxene, 830/150CP; http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=316

Jeg har en Vapalux og kan anbefale den. Den lukter mindre, tåler sterkere vibrasjoner fra store båtmotorer, lavere støynivå. God varme, men mindre lys enn fra store Petromaxer.

Den lille Petromaxen vet jeg ingen ting om. Det er i alle fall en liten, parafindrevet sak for å ta med seg ut på fjellet. For egen del plasserer jeg Vapaluxen i en stor plastdunk og setter den i pulken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solow, du spør om noen har erfaringer med Coleman Compact lantern.

Jeg har en slik og er godt fornøyd. Men som navnet tilsier, så er det liten. Og med en liten tank, må du pumpe opp trykk relativt ofte (hvert 20 minutt?). Hva lyseffekt angår, er det ikke noe problem. Lyser fint opp en 10-manns lavvo. I streng kulde tar det litt lengre tid å få fyr, men har aldri vært spesielt vanskelig på mine turer. Transportkasse var noe herk å få tak i helt til jeg fant rett kasse hos rei.com.

Denne lampen var noe av det første jeg kjøpte av lampe/primusutstyr. Nå har samlingen vokst til et nivå hvor jeg må kvitte meg med en brenner. Så dersom noen har lyst på en Centennial Single Burner Fuel Stove brukt en 10talls ganger, gi beskjed. Blir sikkert enig om pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd der gode trykkbaserte parafinlykter blir omtalt savner jeg Vapalux. Dette er fine saker; http://www.techthor.com/lamp/vapalux_m1.asp.

Primuskongen i Bergen selger også de små Petromaxene, 830/150CP; http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=316

Jeg har en Vapalux og kan anbefale den. Den lukter mindre, tåler sterkere vibrasjoner fra store båtmotorer, lavere støynivå. God varme, men mindre lys enn fra store Petromaxer.

Den lille Petromaxen vet jeg ingen ting om. Det er i alle fall en liten, parafindrevet sak for å ta med seg ut på fjellet. For egen del plasserer jeg Vapaluxen i en stor plastdunk og setter den i pulken...

Vapalux-linken virker ikke ser det ut til, mulig utgått modell hos primuskongen.

Heter den M1, eller er det denne du har TrondA?

Ser skikkelig bra ut, men for en pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har M1B, messingmodell. Noe av det mest eksklusive jeg har av primusutstyr i aktivt, ukentlig bruk. Bruker den svært mye fordi den lukter minimalt innendørs og har et støynivå til å leve med - alt sammenliknet med Petromaxer...

Varmeutviklingen er så stor at den kan erstatte primus i telt. At den har mindre lysutbytte enn Petromax er ofte en fordel da Petromaxen kan gi meg totalt havarert nattsyn i lange tider...nesten sveiseblink om jeg ser rett mot glødenettet...

Prisen er stram, men til mitt bruk har den vist seg å være minst dobbelt så bra som Petromax. Vapaluxen gav meg i sin tid noe av den samme opplevelsen som Phoebus 625 gav mht primuser. Begge er totalt ukjente ting der bare de mest ihuga entusiastene vet hva slags juveler de er.

Jeg vil tro grønn militærutgave av Vapalux, M320, gir nøyaktig samme opplevelse som messingen, M1B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.