Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT casher inn gedigne summer på fyllerølp


Anbefalte innlegg

Da jeg er en rimelig prinsipiell person, er det ikke ofte at jeg er innom DNT-hytter. Denne foreningen har tross alt som hovedformål å rasere naturen mest mulig med hodeløs tilrettelegging. Her skal enhver person, uansett fysisk beskaffenhet, leies rundt i naturen uten at det skal medføre noen risiko eller annet ubehag.

Én ting er at DNT skruppelløst ødelegger de siste rester av fredelig natur for å pushe grunker inn på konto. Det er noe alle vet, som ikke er gjenstand for diskusjon engang. Noe annet, som jeg synes fortjener større oppmerksomhet, er den overveldende fyllerølp som utspiller seg ut i de små timer på foreningens hytter.

Som nevnt er jeg alt annet enn DNT-fan, og oppsøker hyttene bare en sjelden gang siden jeg er interessert i mellommenneskelig samhandling, kultur og slikt. Og som zoologisk/antropologisk opplevelse er en slik ekskursjon absolutt å anbefale. Her er hva jeg har observert:

Det klassiske er at det fuktige laget plasserer seg i peisestuen på hytta. Etter å ha blitt ranet ved høylys kveld i resepsjonen (som etter middag fungerer som bar), bøtter folk nedpå med rødvin, øl og annen syndig drikke. Dette er gjerne (1) sosialister med islender som drar frem kassegitaren når promillen stiger, eller (2) kaklete kjerringhøns på firmatur som er klare for en rølp inkludert seksuelle sidesprang når de for én gangs skyld har fått plassert den sure mannen og bæljete unger hjemme, og det er på tide å gjenvinne ungdommens frihet.

Så sitter de der og skryter med brautende røster om sine enorme bragder på Galdhøpiggen eller Besseggen, disse krevende fjell hvor knapt et menneske har våget å sette sin fot før dem. Og jaggu blir ikke en del verdensproblemer løst også (klima- og finanskrise? no problemo), mens flokken er på vei ned i knestående av Kong Alkohols nådeløse virkninger. Alt dette mens DNT-kassereren gnir seg i hendene og ler hele veien til banken.

Til slutt raver fyllekalaset seg gjennom gangene med høye stemmer, gjerne med nordnorsk eller bergensk dialekt, og vekker enhver seriøs fjellvandrer som forsøker å få seg litt vel fortjent nattero.

Jeg synes det er umoralsk og uverdig av DNT å la dette skje. Det vitner om grenseløs kynisme. Jeg oppfordrer herved alle til boikott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se for øvrig denne artikkelen, dersom du tror dette bare er noe tøys:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6250301

Og legg merke til den arrogante holdningen fra DNTs kommunikasjonssjef:

- Men me har berre fått ein formell klage i år, og kjem ikkje til å gjera noko med dette, seier ho.

Nei, selvfølgelig får dere ikke klager når edruelige personer for lengst har skygget banen fra hyttene deres.

Dersom nokon tykkjer det er bråkete, kan ei ubetjent hytte vera eit alternativ, konstaterer Habberstad.

Så flott. De som ikke liker fyllebråk kan jo bare henvises til en ubetjent hytte noen mil unna. Glimrende løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det er moralsk uverdig av DNT å slippe nordlendinger og bergensere inn på hyttene sine. :wink:

Och till på köpet svenskar :shock: :

Ein svensk turgåar starta debatten i Fjell og Vidde før sommaren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får meg til å tenke på en langtur jeg hadde på rolige hytter gjennom Tafjordfjella og Breheimen. I "Festeheimen", som altså ligger sør for Breheimen, er Erling12 sin beskrivelse av forholdene bare en smule overdrevet. Vi endte med å stå opp så tidlig at vi var på neste hytte før "fyllerølperne" hadde stått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... det kunne være fristende å trekke parallell til følgende tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16159 hvor det blant annet et steds hevdes at man ikke har sett finnmarksregistrerte biler på utfartssteder for naturopplevelse. Siden det nødvendigvis ikke er en logisk sammenheng mellom nordnorsk dialekt og finnmarksregistrerte biler kontra utfartssteder for naturopplevelse og turisthytter, skal jeg ikke trekke den ytterligere, da det egentlig ikke har noe med saken å gjøre. (Jeg må forøvrig innrømme at som trøndersk avholdsmann er jeg litt fornøyd med å ikke bli skjelt ut sammen med nordlendinger og bergensere... men som trønder er litt skuffet også, tross alt er det regnet som en kulturell nødvendighet å overdøve bergensere ) :D .

Spøk til side, jeg har svært lite peiling på fenomenet, har vært inne i ei turisthytte i ca en halv time, eneste personene som var der var en edru østlandsfamilie. Men jeg ser jo en og annen parallell til rypejegerne fra Oslo Vest som kommer i flokk til fjellheimen 09.09, blir kjørt inn til ferdig oppvarmede hytter, hvor øl og cognac allerede er kjørt inn og lagret opp. Det er klart, det blir jo litt anderledes, siden disse tross alt er alene på hytta. At de utgjør en fare for samfunnet når de slipper fri engelsksetteren, aksler haglen og vandrer i vei med dobbeltsyn og hodepine litt for tidlig dagen etter, er selvsagt en avsporing, siden man da dreier bort fra oppførsel på DNT hytter, til generell oppførsel i fjellet.

Jeg vil derfor, før jeg gir ordet videre til noen med mer erfaring med både fyll og DNT, si meg fullstendig enig med Erling12 - under forutsetning at beskrivelsen er korrekt, er dette forkastelig. Ikke nok med at man skal motarbeide at folk lærer seg kart og kompass, man skal også gjøre de enda mindre i stand til å finne veien.

Dog finner jeg det noe amuserende at Erling12 fremstiller det som DNT driver ran ved høylys kveld med referanse til alkoholprisene, når det med stor sannsynlighet ville vært enda verre om det var billigere.

Spøk til side, nok en gang, klarte det ikke sist: Dreier dette seg egentlig om hvor kommersiell man forventer at en frivillig organisasjon skal drive sitt tilbud, mao. hvor mye skal man tilrettelegge for å bringe sivilisasjonen inn i fjellheimen for å tjene penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke stått opp av sengen din og fortalt fyllebøttene nøyaktig hvor landet ligger, Erling?

Jeg hverken orker eller gidder å oppdra voksne folk. Det er ikke håp uansett. Det som imidlertid er ufattelig er at DNT lar patetisk norsk fyllekultur utspille seg på hyttene deres med den følge at mange ikke orker å oppholde seg der lenger. Det viser DNTs sanne ansikt. Penga rår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev:

Spøk til side, nok en gang, klarte det ikke sist: Dreier dette seg egentlig om hvor kommersiell man forventer at en frivillig organisasjon skal drive sitt tilbud, mao. hvor mye skal man tilrettelegge for å bringe sivilisasjonen inn i fjellheimen for å tjene penger?

Til syvende og sist handler det om et grenseløst hykleri, der DNT har ett sett med offisielle og politisk korrekte statutter, mens deres sanne og diametralt motsatte ansikt skinner tydelig igjennom for alle som gidder å åpne øynene.

Som nevnt: én ting er at de raserer naturen, det vet vi alle. Når de i tillegg casher inn på fylla, mens de via sin kommunikasjonssjef ber edru personer med behov for nattesøvn om å flykte til ubetjente hytter, er vanviddet komplett.

Organisasjoner har svært sjelden godt av å vokse til den dimensjon og posisjon som DNT har. Da forsvinner idealismen ut av vinduet, mens politikk og penger overtar agendaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøk til side, nok en gang, klarte det ikke sist: Dreier dette seg egentlig om hvor kommersiell man forventer at en frivillig organisasjon skal drive sitt tilbud, mao. hvor mye skal man tilrettelegge for å bringe sivilisasjonen inn i fjellheimen for å tjene penger?

Når ble DNT en frivillig organisasjon? Jeg får i hvert fall betalt..

Bryr meg ikke om fylla på betjente hytter, men er ikke begeistret for de andre aspektene ved disse hyttene. Ser ingen fornuftig grunn til at DNT skal kjøre skytteltrafikk på vinteren og lande sjøfly/helikopter tre ganger i uka om sommeren i svært sårbare områder for at fotturister skal få seg en varm dusj, bedre middag og ubegrensede mengder øl/vin.

Drikk så mye du vil for min del, men bær det med deg selv!

I tillegg ser vi en stadig økning av folk som går i fjellet, noe som selvsagt bejubles av DNT, men jeg synes det er trist at f eks villreinen blir støkt og må springe kilometervis hver gang det kommer en turist. Mange har også gåstaver(å herregud for et produkt, et kjempeløft for folkehelsa!!) som river opp allerede dype stier/tråkk, slik at når regnet kommer neste gang spyler det vekk enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling 12:

Slik jeg ser det, så er ikke alle fostret opp av en fangtsmann til å overleve ute i ødemarka. De må faktisk begynne en plass de uerfarne fotturistene. Da vil jeg påstå at dette er en grei måte å lære å gå på tur og ferdes i naturen på.

Når du snakker om at DNT tilrettelegger siste rest av uberørt natur, så er min erfaring at det er veldig enkelt å unngå DNT løypenettet dersom man skal føle seg i ett med naturen i ensomhet. Norge har nok av villmark å ferdes i dersom man virkelig vil det.

Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Dersom man irriterer seg på denne organisasjonen så bør man heller ikke oppsøke hytter med resepsjon? Og at en DNT kasserer eller hyttebestyrer blir rik av å jobbe på en betjent hytte, er vel noe de fleste kan tenke seg til er lite sannsynlig. Har selv vokst opp på en DNT hytte om sommeren, og har mange gode minner fra den tiden.Men mine foreldre gjorde ikke dette for å tjene gode penger. DNT er bygd på et ganske så idealistisk grunntanke, og det er mange dugnadstimer som ligger i bunn for at det skal bli enklere for fotturister å ferdes i fjell og hei. Det kan dessuten ikke kalles ødeleggelse av naturen å konsentrere fersdelen i fjellet, sett ut i fra et naturvernvennlig perspektiv. Nå skal de sies at DNT har blitt mer kommersiell, i takt med at de er mer "inn" med friluftsliv i disse dager. De ser man jo på de økte medlemstallene de siste årene.

Må si jeg humret av din stereotypiske skildring av den typiske "DNT -vandreren" Men dersom du proglamerer deg en seriøs fjellvandrer, burde du lagt ute i telt minimum 100 meter fra DNT hytta. For meg blir det som som du er anti-turisten midt oppi

den største "all inclusive" resorten på Gran Canaria;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utemannen,

Det å ferdes ute i naturen er ikke noe hokus pokus. Man oppsøker de steder man ønsker, vandrer rundt og det er i stor grad det. I Norge finnes fra naturens side alle vanskelighetsgrader, så man kan lære seg det man trenger selv. Hva tror du egentlig? At vi som er her inne på forum har gått kurs for å lære å gå i fjellet?

Videre er det en vedtatt sannhet at det er så mye villmark og uberørt natur i Norge. Dette var nok riktig for hundre år siden, men ikke i dag. I Sør-Norge er det vanskelig å finne steder som er langt fra nærmeste bebyggelse eller turisthytte. Slutt å komme med denne floskelen om at det er så lett å finne villmark i Norge.

Den idealistiske grunntanken til DNT lever bare videre i festtalene. I realiteten handler det nå om penger og politikk. Jeg sier ikke at enhver hyttevert blir rik, men at DNTs fokus er å finne markeder hvor de kan lure penger ut av folk. Markedsføringen av Jotunheimen er helt fra konseptene, og til alt overmål tjener de altså masse på alkohol og festing som støter seriøse turgåere vekk fra hyttene.

Det er forkastelig, og hvis DNT er så glade i naturen som de skryter av kan de gjøre naturen den tjeneste å legge inn årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sia 1966 reist til Norge og ligget på DNT hytter. Har stort sett vært fornøyd med hyttene, og ikke vært plaget av fylleri.

Da jeg ikke har bil, og liker å gå med lett sekk er jeg ganske avhengig av hyttene.

Jeg mener også det er for mye tilrettelegging og rødmerka på fjellet, men da jeg driver med tinderangel kommer jeg fort unna rødmerka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev:

Til syvende og sist handler det om et grenseløst hykleri, der DNT har ett sett med offisielle og politisk korrekte statutter, mens deres sanne og diametralt motsatte ansikt skinner tydelig igjennom for alle som gidder å åpne øynene.

Som nevnt: én ting er at de raserer naturen, det vet vi alle. Når de i tillegg casher inn på fylla, mens de via sin kommunikasjonssjef ber edru personer med behov for nattesøvn om å flykte til ubetjente hytter, er vanviddet komplett.

Organisasjoner har svært sjelden godt av å vokse til den dimensjon og posisjon som DNT har. Da forsvinner idealismen ut av vinduet, mens politikk og penger overtar agendaen.

Fantastisk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så er ikke alle fostret opp av en fangtsmann til å overleve ute i ødemarka. De må faktisk begynne en plass de uerfarne fotturistene. Da vil jeg påstå at dette er en grei måte å lære å gå på tur og ferdes i naturen på.

Jeg er heller ikke begeistret for absolutt alt DNT gjør, men syns du har et godt poeng her utemannen.

Personlig har jeg hatt med meg folk som har satt stor pris på "tryggheten" ved mitt nærvær, folk som nærmest har vokst opp blant tindene, men ikke følt egen trygghet god nok. De fikk noen turer å vokse på, så var tryggheten der på egen hånd.

Jeg har òg sett de som har etterspurt turfølger her, grunnet mangel på egne ferdigheter :D

Desverre har fellesnevneren fra disse tildels vært en nedlatende holdning ovenfor "nye ferskinger"

Det er trist syns jeg!

Må da DNT gjøre mindre bra saker, bla for å finansere turer med såkalte "ferskinger"; javel da er vel det prisen man får betale.

Gevinsten ved å få folk ut på tur og i aktivitet syns jeg er større enn "kostnaden".

Husk, det er svært svært få Mayhassener blant oss, som fyller sekk og pulk og strever Hardangervidda på langs tidlig i januar som sin første tur!

Kanskje like bra og det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utemannen,

Den idealistiske grunntanken til DNT lever bare videre i festtalene. I realiteten handler det nå om penger og politikk. Jeg sier ikke at enhver hyttevert blir rik, men at DNTs fokus er å finne markeder hvor de kan lure penger ut av folk. Markedsføringen av Jotunheimen er helt fra konseptene, og til alt overmål tjener de altså masse på alkohol og festing som støter seriøse turgåere vekk fra hyttene.

Det er forkastelig, og hvis DNT er så glade i naturen som de skryter av kan de gjøre naturen den tjeneste å legge inn årene.

Jeg registrerte i en tråd her tidligere at både Alek og 500fjell fremhevet denne persons gjentatte saklighet, og registrerer atter en gang at de selvsagt traff blink med støtte-/sympati-erklæringene sine :D:D:lol:

Det er vel ikke egentlig min stil å være syrlig av meg, men kan man EGENTLIG la være (ja selvsagt kan man det!) når enkelte besserwissere i beste Gangdal-stil (f.eks den sympatiserende og tilsynelatende altfor bortskjemte vestkants-smukkasen i tråden her) lirer av seg for mye gulp som dessverre menigmann her på forumet finner provoserende og støtende?

Forøvrig er jeg på et særdeles hyggelig after-ski party med de fleste fremtredende lokale DNT-personer her akkurat nå, heldigvis er de ikke like sær og egen som meg og har en 10-tommers trådløs lomme-pc med seg :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem av DNT og bruker hyttene 15-20 døgn i året uten å ha registrert fyllevas på de ubetjente.

Et fyllekalas på naborommet på Spitertulen var derimot ikke helt lydløst for trette fjellvandrere som bare ville sove.

Men Spiterstulen er muligens ikke DNT hytte.

På Haukeliseter foregikk det høylytt heftig knulling på naborommet.

Men av naturlige årsaker tok dette slutt etter en stund... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at Geita har mye å si om person, men veldig lite å si om trådens tema. Regner med at du tok deg en real DNT-fyll (takk for bekreftelsen) i natt, og at det er årsaken til at all substans mangler ved dine innlegg både i denne og i Lodalskåpa-tråden. Det første du bør gjøre når du våkner i bakrus, er å trykke på slett-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd rødvinskalas der middelaldrende gamliskoner hadde eit håplaust høgt lydnivå gjennom store deler av natta. Over natter kanskje 1 gang på hytter pr år, og då på vinterstid med lite folk. Styrer bevisst vekk frå folksomme hytter. Men dei gongene eg har overnatta på hyttene har eg aldri opplevd noko hyttefyll utover den eine gongen.

DNT lokalt gjer ein flott jobb, der er det ein del dugnadsånd og idealisme, er ikkje så imponert over DNT sentralt. Her er det meir peng og markedskrefter som styrer. I tillegg så synes eg at det det blir idiotisk når Kristin Kron D. går ut og forsvarer løyper og hyttebygging i villreinområder. Og villmark i Sørnorge... kanskje i vestlandsfjella, men hardangervidda, jotunheimen og Rondane er jo oversådd med DNT stier og hytter, har ein draum om ei Hardangervidde uten T-stier og hytter.

Vil ha områder som er tilrettelagt for folk med hytter og stier, og områder som ikkje er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke bodd mye på dnt hytter(eller andre hytter før den delen, jeg bruker telt. muligens fordi att jeg er gjerrig? :D )

De ganger som jeg bodd på hytte så er det godt å ta en øl til maten og muligens en øl etterpå. noe fyll blir det aldri på meg.

Jeg har aldri sett fyll på norske hytter(riktig nok så har jeg kun bodd en10-12 netter på hyttene) men erling: reis ned til alpene så skal du få se fyll. høyt oppe i fjellene der du finner italienere og franskmen. de driver på til 1-2 om natta før å siden stå opp kl 06 og ute på tur kl 07.

hvis jeg skulle ha blitt forstyret så hadde jeg gitt beskjed. på en hygglig måte men alikevel sagt hva jeg mente dokk er vel sjansen før å bli revet med på festen er vel kanskje større når man ser hvor hygglig de "brølende bergensene" har det enn å ligge kvar å irretere seg over de :D .

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg josteink :)

Er ellers enig med trådstarter. La ikke merke til om det var fyllerølp på Rondvassbu lørdag 4.april i år, men det var så uvant folksomt for en ensomhetssøkende sjel som meg at jeg fant det best å trekke meg tilbake på soverommet for å drømme meg tilbake til Storsmeden og Vinjeronden. Har ellers merket meg fylledebatten som har pågått i Fjell&Vidde.

Dette problemet har sitt utspring i kommersialiseringen av fjellet, at alt skal være kult og trendy.

Er altfor lite skikkelig villmark igjen i Norge. Men finnes endel oaser, og i de store toppområdene har jeg ofte hatt god teft, kanskje blandet med flaks, og stort sett fått vandre i herlig ensomhet.

Når det gjelder mindre fengende fjellområder (og skogsområder) så lar jeg være å skrive rapporter. Jeg sier ikke at det er feil av andre å gjøre det, det er tvert imot spennende å lese feks Terje WJ sine turrapporter fra Femundsmarka og Børgefjell, de bidrar til kjærkommen variasjon her på forumet. Men for min egen del vil jeg ikke røpe for mye. Topper er så populære uansett. Men det er godt å ha sine "hemmelige" perler på skauen og i diverse snille fjelltrakter. Det er ingen som hindrer folk å komme dit, men jeg trenger heller ikke reklamere for de.

Ja dette var jo litt avsporing, men kanskje litt relevant i forhold til ønsket om å ha enkelte tilrettelagte områder og andre som ikke er det. Når det gjelder villreinen så er jo dette også relevant. Det er egoistisk av DNT å sette seg sjøl foran dyrelivet i fjellheimen. Vil tru at det for fjellfolk ikke er noe problem om ruter legges ned av hensyn til dyrelivet. Det er jo ingen som hindrer en i å gå hvor man vil ute i terrenget likevel, selv om man da må prøve å ta så godt hensyn som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT lokalt gjer ein flott jobb, der er det ein del dugnadsånd og idealisme, er ikkje så imponert over DNT sentralt. Her er det meir peng og markedskrefter som styrer. I tillegg så synes eg at det det blir idiotisk når Kristin Kron D. går ut og forsvarer løyper og hyttebygging i villreinområder. Og villmark i Sørnorge... kanskje i vestlandsfjella, men hardangervidda, jotunheimen og Rondane er jo oversådd med DNT stier og hytter, har ein draum om ei Hardangervidde uten T-stier og hytter.

Vil ha områder som er tilrettelagt for folk med hytter og stier, og områder som ikkje er det.

Hør, hør!

Kunne ikke sagt det bedre selv. Er ikke i mot turisthytter, bare i den utbredelsen de er i enkelte(mange) steder. Skulle gjerne sett færre av dem på Hardangervidda og Finnmarksvidda synes jeg de skal holde seg langt unna(var noe snakk om dette for kort tid siden). Heldigvis har vi nok noen sterke mottalsmenn på den kanten av landet.

Angående alkoholbruken så er jeg ikke i mot den heller, men klare og skjerpede retningslinjer kunne jo vært en ide. Har ikke opplevd noe fyllebråk selv men har ikke vanskelig for å tro at det kan være et problem i blant. Noe annet jeg derimot har lagt merke til på et par tidligere besøk på en hytte var den noe lettvinte holdningen de hadde til alkohol, ungdom og legitimasjon. Det reagerer jeg i grunn sterkere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.