Jump to content
IGNORED

Spleise på Ally 16.5"?

Share

Recommended Posts

Jeg har selv sett en Ally som har fått bøyde rør etter transport på biltak. Da ble det påpekt (som helt sikkert er rett) at det kommer an på hva slags bil man har. Med langt tak hvor man kan ha bukkene langt fra hverandre er nok faren for bøyde rør små.

Har du noe mer detaljer om den ødelagte kanoen? Hva slags bil, bøyler langt fra hverandre eller nærme hverandre, bundet ned i baug eller ikke ....

Man kan lære en del av hva som PLEIER gå bra, men man kan også legge seg til uvørne uvaner som bare tilfeldigvis STORT SETT går bra. For alt jeg vet, er min beskjedne kanotransport i siste kategori. Det er aller mest å lære av de tilfellene det IKKE går bra...

Annonse

Har hørt begge deler, både oppfatninger fra folk som er engstelige for at høy fart og lange distanser vil gi vindskjev kano og erfaringer fra dem som som har kjørt langt og fort uten å ha hatt noen problemer. Kan ikke huske å ha hørt om noen som faktisk fikk ødelagt ally pga taktransport, men hvis du søker litt så finner du kanskje...

Selv er jeg nøye med å binde baugen på kanoen til bilen så den ikke kan vrenge seg sideveis, samt å legge et klede mellom esing og takbøyler. Da er jeg ikke spesielt engstelig for å ødelegge noe, men kanoen min er ikke akkurat ny, og med velbrukt utstyr er man nok litt mindre engstelig.

Angående felleseie så tror jeg det ville vært utrolig kjedelig og fortelle medeieren om et knekt spant etter jomfuturen. :lol:

Bergans har tipp tipp tipp topp service på å skaffe reservedeler, så dette er nesten utelukkende et økonomisk spørsmål... og disse aluminumsbitene er ikke SÅ dyre... Tiltaket det koster å ta den telefonen til Bergans er nok en større utfordring for medeierskapet. Utilfredsstillende eller fraværende lapping av duk er nok likevel den største potensielle konfliktkilden... og duken er dyr :roll:

Men forholdene skal være ganske røffe før disse skadene blir aktuelle... Ally tåler MYE juling... Med tanke på hvor få bruksdøgn de fleste kanoer har i løpet av året virker dette som et bra tilbud hvis bruksområdet primært er koseturer der slitasjen er minimal. Eventuelt at alle parter er innstilt på at kanoen blir brukt på røffe turer med stor slitasje.

Lykke til med å finne noen medeiere :!: