Gå til innhold
  • Bli medlem

Røros - Femund


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal på tur til femundsmarka rundt 11. juni. Dette er før båten begynner å gå på femund. Har forstått det slik at det kun går buss inn til femund når båten går.. det vil si 14. juni. I og med at jeg skal dit den 11., så går det kanskje ikke noen buss... Tenker å ta toget til Røsos. Er det noen som vet om det går buss inn til Synnevika? Hvordan er det eventuelt å gå denne distansen, tenker kanskje å bruke noen dager fra Røros og inn til Synnevika, slik at jeg er der når den første båten går. Er det fine områder å fiske og bo i telt på denne distansen?

på forhånd takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er interessert i forholdene nå, så har jeg vært i det området i pinsen. På nordsiden av de høye toppene lå det fortsatt en god del snø. Til og med Store Svuke var ganske mye bar. Men jeg gikk tur på ca. 1000 moh og der var det bart. De lå noen siste snøflekker som smeltet. Vi hadde valgt sørsiden av fjellene. Det meste av terrenget i Femundsmarka ligger vel under 1000 moh. Myggene begynte akkurat å klekke i løpet av mandagen. Terrenget på 650 moh var ekstra våt på de stedene som normalt er litt fuktige. Ellers var det fult mulig å gå tur. Jeg regner med at det har tørket ytterligere når du drar dit. Vannstanden var allerede på vei ned mens vi var der, til tross for snøsmelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken dær. Fikk endel bra svar på ting jeg lurer på:D Hvordan var det med snø når dere gikk? var det noe problem?

største snøproblemet akkurat nå vil jeg si kommer ovenfra. Akkurat nå er det minus 0,5grader og snøvær på Langen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var fisket? hvor gikk du?

Rute: Langen - Gubbtjønna (Gubbtjønnbua) - Litlsvartsjøen - Roasten (Roastkoia) - Muggsjøane (Muggsjøbua) - Langen.

Solskinnsdagene ved Gubbtjønnbua ga meg en kilosørret, men så kom kulda, og fisket ble merkbart dårligere. Unntaket var Roasten, der det ble dratt opp noen fine stekeørret, men det er nok litt for tidlig ennå.

Frostnettene har nok utsatt en del insektklekking, så selv om fisket ikke er på topp er leirkosen fri for innpåsliten mygg. Relativt mye vann ennå, så mange av vadestedene der man spretter fra stein til stein på seinsommeren krever at du er vantett til opp over lårene nå.

Fin tid å dra på er det uansett, før båten begynner å frakte horder med sportsfiskere til Røa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.