Gå til innhold
  • Bli medlem

Letteste norske telt


Torgis

Anbefalte innlegg

Jeg prøver langt på vei å kjøpe norske varer, mye pga kundestøtten. Og når jeg er på jakt etter et lett solotelt, er dette intet unntak. Så hvem selger det letteste norsk-produserte teltet?

Mine kriterier:

* 3-sesongs

* 1-2 pers, (solotelt)

* 2-duks

* fortelt, om det så er knøttlite.

Vurderer for tiden Ringstind 2 Light, men har håp om å finne noe lettere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer for tiden Ringstind 2 Light, men har håp om å finne noe lettere :wink:

Dersom du meiner faktis meiner solotelt, og ikkje 2-mannstelt, er Ringstind 1 lettare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind finnes jo i 1 manns versjon og men det er ikke så mye du sparer i vekt kontra 2 manns.

På Helsport sin side er det oppgitt en differanse på 200gram. Så er det jo ikke alltid at vekt oppgitt hos Helsport stemmer.

Hadde vel dog tatt de 200gram ekstra mot litt bedre plass.

De letteste teltene til Bergans og Nanok veier en del mer, fra ca 2,5 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver 1-2 pers nettopp fordi telt som Ringstind er i solo-format i begge former. Ringstind 1 er for lite for meg, derfor vurderer jeg R2. Men håpet er at det finnes et lettere telt som er passelig for meg :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir teltet egentlig sydd i Norge?

Har tabbet på div andre innkjøp hvor det senere fremkommer at moderfirmaet er norsk, og at det er pakket i Norge.

Der røyk den entusiasmen, :shock: men butikker med god service de må være der jeg er, og de føler jeg at det er lurt å støtte.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir teltet egentlig sydd i Norge?

Godt spørsmål :shock: Bergans lager iallefall sine ting i Norge, man kan nemmelig sende inn produkter for å få fikset på dem. Håper at Helsport gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål :shock: Bergans lager iallefall sine ting i Norge, man kan nemmelig sende inn produkter for å få fikset på dem. Håper at Helsport gjør det samme.

at du får borelåsen på ermet ditt reparert her på berget betyr ikke at jakka er laget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du finner noen særlig letter enn Ringstind om du absolutt skal ha norsk merke. Skjønner tankegangen din at det er fint å støtte norske bedrifter og produsenter spesielt i trange tider. Prøver selv det samme ved å foretrekke norskprodusert foran varer fra andre land, men det er ikke hugget i marmor for å si det sånn.

Det aller meste av utstyret mitt er, om ikke bare norske, så iallefall skandinavisk produsert. Da inkluderer jeg fiskeutstyr og ting som er kjekke å ha i dette. Men er det et spesielt godt tilbud, eler noe som er spesielt bedre enn alt annet (til mitt bruk og som jeg kke har fra før) så slår jeg til.

Et annet veldig lett solotelt er MSR Carbon Reflex 1 og 2. Har sett dette oppslått, og nedpakket, og følt på vekta. Imponerende! MEN, det er ikke norsk.... og ikke på tilbud ennå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergans er chinavarer

Søren. Synest det virket som om servicen deres var god nok til å indikere at fabrikken lå i nabolaget. I stand corrected.

Men at Bergans likevel fikser glidlåser etc uten å måtte sende plagget rundt halve jorden er jo likevel et pluss. Ikke at jeg har trengt det selv, alle mine Bergans-produkt har fungert veldig godt for meg (klær, telt og sekk).

Men siden det ser ut til å bli Helsport R2, har noen noe å utsette på dem i samme slengen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet veldig lett solotelt er MSR Carbon Reflex 1 og 2. Har sett dette oppslått, og nedpakket, og følt på vekta. Imponerende! MEN, det er ikke norsk.... og ikke på tilbud ennå :D

Har før sett på Hubba Bubba og lignende. Hvordan er det med kondens i disse teltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har før sett på Hubba Bubba og lignende. Hvordan er det med kondens i disse teltene?

Kjenner ikke Hubba konkret, men de fleste (alle?) MSR to-duks, tre-sesongstelt jeg har sett har innertelt som stort sett er laget av myggnetting og en grei glippe mellom ytterteltet og bakken. Dette legger normalt til rette for god ventilasjon og dermed lite kondens. På den annen side blir det ikke så lunt og varmt som i telt av typen Helsport, Bergans Kompakt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Bergans kompakt II 2,8kg God plass for 1 med litt utstyr

Veldig vindstabilt, Lå i fjellet i storm :) Da ble en stang bøyd litt. :D

Ca 19-20 kg sekk er det jeg trives med å bære på helgeturer.

Ellers har jeg et lite kuppeltelt på 2kg,enduks av billigste sort,tåler litt regn... ypperlig på sommeren og svært enkelt å sette opp. Liten presening ala Monsen er også med.

Så er Bergans en god del rimeligere enn Ringstind2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Helsport sin side er det oppgitt en differanse på 200gram. Så er det jo ikke alltid at vekt oppgitt hos Helsport stemmer.

Dette er helt riktig, gitt. Jeg hadde et R2-telt som veide 2,1 kilo, men det fikk jeg byttet/reklamert på hos Helsport. Men de driver fremdeles villedende markedsføring, for det teltet de mener veier 1,6 kilo på websidene deres, er teltet UTEn plugger, trekk eller stang, og det er jo markedfsføring på kanten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt riktig, gitt. Jeg hadde et R2-telt som veide 2,1 kilo, men det fikk jeg byttet/reklamert på hos Helsport. Men de driver fremdeles villedende markedsføring, for det teltet de mener veier 1,6 kilo på websidene deres, er teltet UTEn plugger, trekk eller stang, og det er jo markedfsføring på kanten....

XXL oppgir R2 til 1,9k. Men har tenkt å ta med vekt i butikken for å måle selv, tror jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hilleberg Akto?

1,5 kg totalt

http://www.hilleberg.se/

Og dersom man insisterer på at Jamtland og Harjedalen fremdeles er norsk område så oppfyller det kravet om å være ett norsk telt. :D

Det er et kjempefint telt, jeg hadde det for noen år siden.

Solgte det, men angrer....

Lett, sterkt og meget raskt å sette opp.

Men: det er temmelig lite, dårlig plass til sekken inni teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du trenger innerteltet på alle turene med R2, dropp det på go'værs turer, enda bedre plass og forenkler evt fyring. Er du veldig skeptisk til insekter, finnes det bra løsninger, selv uten et innertelt. Ved våt mark, løses med en liten og lett flink med presenning.

Hvorfor skal du akkurat kjøpe Norsk? At staten roter bort flere 10-talls milliarder skal jo ikke gå utover deg...

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjempefint telt, jeg hadde det for noen år siden.

Solgte det, men angrer....

Lett, sterkt og meget raskt å sette opp.

Men: det er temmelig lite, dårlig plass til sekken inni teltet.

Ca samme størrelse som R2, tipper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du akkurat kjøpe Norsk? At staten roter bort flere 10-talls milliarder skal jo ikke gå utover deg...

Det er hovedsakelig mye enklere med support når man handler norsk. Det er iallefall det generelle inntrykket jeg har fått fra forumet her, kjentfolk og andre i sports/friluftsliv-bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsakelig mye enklere med support når man handler norsk. Det er iallefall det generelle inntrykket jeg har fått fra forumet her, kjentfolk og andre i sports/friluftsliv-bransjen.

Vel, noe give&take må man jo regne med, hvis man ønsker plusser på andre punkter. Du får altså et knallgodt telt fra Terra Nova, f.eks laser som veier 1.2kg, eller laser photon 800-900gr. Skulle det skje noe, så er resultatet at du må vente lengre på rekl, og det blir noen utgifter der, men stortsett så er de proffe nettbutikkene akkurat det, proffe, og ønsker ingen dårlig omtale.

Skulle det oppstå et problem med en enkel søm, så ser jeg ingen grunn til å sende dette utenlands, bruk en seilmaker i nærmeste omkrets. Som sagt, det er det du må "ofre" for å få et lett kvalitetstelt som passer mest til dine egne kriterier.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.